Com més va més persones s’informen a través dels ‘smartphones’ i també més professionals hi elaboren les notícies
El telèfon mòbil és fonamental en el periodisme del present i ho continuarà sent en el futur. Serveix per informar-se, compartir continguts a les xarxes socials i fins i tot per parlar sobre l’actualitat amb els mitjans de comunicació i els seus periodistes.
Des de fa algun temps, però, els smartphones ja no serveixen només per informar-se, sinó també per generar informació.
En l’actualitat, els periodistes, reporters i altres professionals de la comunicació també els utilitzen per preparar notícies, cròniques, reportatges, entrevistes…
Periodismo de escurridor y fotos con el móvil. Visto ayer en los enfrentamientos de Kiev. Vía @TheAtlantic pic.twitter.com/68Id1wBDnd
— Daniel Téllez (@dtellez) January 23, 2014
MOJO: Periodisme mòbil
Els smartphones s’han fet imprescindibles en gairebé totes les activitats: econòmiques, culturals, personals, etc. També és el cas del periodisme, un ofici que no podria entendre’s sense.
Al llarg de la història, el telèfon ha estat un bon aliat dels periodistes. Per a ells sempre ha estat molt valuós perquè permet comunicar-se a distància i a l’instant. Amb els mòbils, a més a més, això mateix es pot fer sense estar-se en un lloc fix.
Les prestacions dels mòbils han millorat en molt poc temps amb càmeres, connexió a internet, aplicacions de tota mena…
https://www.instagram.com/p/BiKHhzkjZke/?utm_source=ig_embed
Cadascuna d’aquestes característiques ha estat utilitzada pels mitjans de comunicació. És el que en anglès es denomina ‘Mobile Journalism’ [Periodisme Mòbil], abreujat freqüentment MOJO.
Per fer història
Sense els smartphones hauria estat impossible enregistrar algunes de les imatges dels grans esdeveniments del segle xxi: guerres, revolucions, moments polítics històrics…
Per exemple, Nick Garnett, un reporter de la radiotelevisió pública britànica (BBC), va ajudar els seus companys periodistes a ampliar la cobertura informativa del terratrèmol del Nepal el 2015 amb les imatges gravades amb el seu telèfon mòbil.
Un altre exemple de l’ús de dispositius mòbils com a eina periodística és Firsts, un reportatge fotogràfic publicat per la revista Time el 2017.
Es tracta de 46 retrats de dones pioneres en les seves respectives àrees professionals fets amb un iPhone per la fotògrafa Luisa Dörr. Per això, a més de periodisme, amb els mòbils es fa història.
https://www.instagram.com/p/BY9GVCrBClI/?utm_source=ig_embed
L’impuls del Mobile World Congress
Per descomptat, un mòbil és més barat, lleuger, ràpid i fàcil de fer anar que els aparatosos equips amb què han treballat tradicionalment els periodistes de televisió, ràdio i premsa. Es pot dur en una butxaca però arriba fins a l’últim racó del planeta.
En les últimes edicions del Mobile World Congress (MWC) de Barcelona s’han presentat aplicacions molt imaginatives per fer periodisme amb mòbils i tauletes: experiments amb vídeo en 3D, realitat virtual, podcasting, edició i postproducció d’imatges, etc.
L’aliança del MWC el 2019 amb alguns dels principals mitjans del món —les cadenes de televisió CNN, CBS, CNBC i Euronews o les publicacions Time i The Wall Street Journal— demostra que el futur del MOJO és ben prometedor.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English