Per Júlia Bacardit
Estudiar un idioma en un país estranger alhora que s’aprèn una disciplina artística o atlètica ajuda en l’ensenyament de la llengua
Aprendre idiomes de petit pot ser més fàcil que de gran i, a més, pot convertir-se en una de les claus de l’èxit laboral en el futur. Però, quina és la millor manera de fer-ho? L’obligació d’asseure’s davant d’un pupitre amb la finalitat d’aprovar un examen pot ser que no sigui la manera d’aprenentatge que generi més entusiasme. No ens ve més de gust aprendre anglès, francès, alemany o italià mentre fem alguna cosa que ens agrada?
Moltes vegades, quan s’estudia un nou idioma el que és primordial és poder dir qui ets i quines són les teves aficions, la resta de gramàtica vindrà després. Així, una bona manera d’aprendre un idioma és parlar-lo mogut per la necessitat ancestral de comunicar-nos amb els altres, sobretot si aquesta comunicació ens serveix per aprendre a fer alguna cosa que ens interessa com un esport o un projecte artístic. Fa més de 20 anys, l’acadèmic finès David Marsh ja es va referir al concepte pedagògic de CLIL per resumir els avantatges de combinar l’aprenentatge d’un llengua amb l’activitat física, mental o creativa.
Estudiar en un context real
Viatjar i estar a un altre país amb un objectiu concret, ja sigui estudiar moda o familiaritzar-se amb les regles del golf per exemple, planteja una altra realitat als joves que en general només coneixen les llengües i tradicions del seu context familiar i escolar més proper. Aquest tipus d’activitats ofereixen “l’oportunitat d’utilitzar l’idioma en un context real i és clau perquè la retenció de l’après és molt més gran”. Ho explica així Marian López, regional online marketer d’ESL, una empresa especialitzada en vacances lingüístiques i anys sabàtics que també ofereix cursos de llengua aplicada a l’esport o a altres camps com la tecnologia, l’art o el disseny.
Els Programes Junior d’Idiomes Plus d’ESL- Idiomes a l’Estranger inclouen estades temàtiques a altres països per aprendre diverses llengües europees com l’anglès, l’alemany, el francès i l’italià. Prendre classes d’equitació o d’esgrima a Bath o a Canterbury amb l’orientació de monitors natius i companys són algunes de les propostes per acostar-se a la cultura anglesa.
Segons Marian López, el punt més fort d’aquests programes és l’equilibri entre la satisfacció de pares i fills després de realitzar l’estada. “Després de tot un curs escolar, l’estudiant no vol ni sentir a parlar de llibres, en canvi pot sentir-se motivat per la idea de viatjar i de realitzar una activitat que el diverteixi. Els pares en canvi, fan una inversió i volen que els nois estudiïn i veure resultats. Amb aquests programes tant pares com fills surten guanyant”, explica.
Una experiència que canvia la vida
Jugar a futbol, dibuixar o fer snowboard en un país amb una altra llengua ajuda a tenir un major grau d’adaptació a les situacions noves. I ja sabem que la vida de qualsevol adult està plena de situacions noves, sovint complicades, que exigeixen una reacció ràpida. Potser per aquestes raons, a molts països europeus l’any sabàtic gaudeix de molta popularitat entre els joves. Un temps fora immers en un altre idioma i una activitat concreta pot ser pràcticament tot un ritu de pas i marcarà un abans i un després.
Informa’t de tot a Junior Report.