Les noves tecnologies permeten viatjar al passat i submergir-se en la realitat virtual perquè aprendre sigui un procés fascinant
Els continus avenços tecnològics influeixen en les diferents maneres d’ensenyar i aprendre. La tecnologia, per tant, ha esdevingut un ajut indispensable tant per als professors com per als alumnes: tauletes, pissarres digitals i fins i tot impressores 3D…
La innovació no s’atura i els anys vinents veurem arribar noves tecnologies educatives com els avatars de personatges històrics que explicaran la lliçó d’història en directe, els recursos basats en la robòtica i les aplicacions de realitat virtual (RV) i realitat augmentada (RA).
Avatars, professors d’holograma
Tenir Joanot Martorell com a professor de literatura o Albert Einstein per impartir les classes de física pot ser una realitat per als estudiants d’avui gràcies als avatars digitals (AD).
Es tracta de projeccions o hologrames que els docents podran crear per ensenyar d’una manera divertida i més interactiva que aconsegueixi implicar els estudiants i promoure la participació a classe.
Hi ha universitats que ja fan servir aquest mètode, tot i que no pas amb personatges històrics: senzillament és un recurs perquè un professor pugui impartir classe en uns quants llocs alhora.
Al estilo Star Wars, este profesor se volvió un holograma para dar clases en cinco planteles https://t.co/PPzbFmePDY pic.twitter.com/jj7RjAnW75
— Joaquín López-Dóriga (@lopezdoriga) August 26, 2018
RV i RA: submergir-se en el coneixement
La realitat augmentada (RA) consisteix a integrar o superposar contingut digital en l’entorn real. Gràcies als mòbils i tauletes, aquesta tecnologia com més va més popular és a les aules, ja que permet aprofundir en els coneixements i tornar-los més atractius.
D’altra banda, la realitat virtual (RV) permet crear realitats que no existeixen però que es poden visualitzar gràcies a dispositius com les ulleres RV. Sense sortir de la classe, aquesta tecnologia col·loca l’estudiant en condicions i escenaris simulats de situacions factibles.
La creativitat d’aquesta tecnologia i la seva capacitat per provocar noves experiències promouen una nova manera d’aprendre. Si es combinen la RA i la RV sorgeix la Realitat Mixta, que permet interactuar en entorns virtuals i fins i tot parlar amb els hologrames!
Un món de robots
La robòtica és una branca de l’enginyeria que estudia el desenvolupament i les possibles aplicacions dels robots. En l’actualitat, els robots són cada cop més presents en les nostres vides.
Per això, en un futur pròxim, la robòtica serà una part indispensable de l’educació: aprendre a programar i desenvolupar nous models de robots que permetin reduir la càrrega de treball de les persones i millorar-ne la qualitat de vida.
Molts centres han adoptat la robòtica educativa en els seus programes educatius per promoure la tecnologia entre els més joves.
Los #robots 🤖 son una forma divertida de #aprender y #motivar a los alumn@s, pero también de fomentar la #inclusión. 🙌🏽 🙌🏽 🙌🏽 Te contamos los proyectos de #robótica de @GarbiPereVerges y del #CRE de @ONCE_oficial Barcelona en el congreso @ITworldEdu.
👉 https://t.co/1ZqVeswJA2 pic.twitter.com/6RFWPoybKI
— Junior Report (@JuniorReport_) May 17, 2019
Intel·ligència artificial per promoure l’aprenentatge
En el camp de l’analítica, la tecnologia ens pot ajudar a identificar tendències en l’educació: quines assignatures són les preferides pels alumnes, en quines treuen pitjors notes, quines suposen una càrrega de treball més alta…
La Intel·ligència Artificial (IA) és una branca de la informàtica dedicada a crear programes informàtics que reprodueixen la ment humana. En aquest cas, la IA pot ajudar a processar les dades de milers d’escoles, classes o alumnes en molt poc temps.
Això permetria detectar possibles riscos d’abandonament o baix rendiment dels estudiants i actuar per revertir la tendència.
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.