Com més llegim, més habilitats tenim per comprendre, avaluar o reflexionar i créixer com a persones
Per Judith Vives
Amb la lectura podem formar-nos al mateix temps que passem una bona estona. Com més llegim, millor és la nostra capacitat d’aprenentatge. A més, desenvolupem el nostre pensament crític i ens ajuda a créixer de forma personal i emocional.
Però per arribar a gaudir de tots els avantatges de la lectura, cal desenvolupar la competència lectora. Saps què és un lector competent?
Segons l’informe PISA, que avalua els coneixements i habilitats dels estudiants, un lector competent és aquell capaç de comprendre, reflexionar i comprometre’s amb els textos per assolir els seus propis objectius, desenvolupar el seu coneixement i participar en la societat.
Dit d’una altra manera, és la capacitat que tenim d’entendre i captar el que un autor ha volgut transmetre a través d’un text, ja sigui un conte, una novel·la, el post d’un bloc o d’una notícia, i reflexionar-hi.
Comprendre el text
Llegir no consisteix només en reconèixer les lletres, paraules i oracions que conformen un text. Cal ser capaç de comprendre i integrar la informació del text amb el coneixement previ que tenim com a lectors.
“Un bon lector que no sap res sobre física, si llegeix un tractat sobre la curvatura de l’espai-temps, entendrà les paraules del text, però no comprendrà res. Per això és tan important dotar-se de coneixements externs que ens enriqueixin”, explica Jesús Hernán, director de Legiland.
Una altra clau de la comprensió lectora és saber utilitzar i aplicar de forma pràctica la informació que es llegeix. Per exemple, saber utilitzar correctament un text pot ajudar-nos a comprendre millor l’actitud d’una altra persona i modificar el nostre comportament cap a ella.
Un lector competent també ha de ser capaç de poder valorar la veracitat dels arguments i captar la intenció del text que estem llegint. En aquest cas, saber coses sobre l’autor i el context en què està escrit el text pot ser útil.
youtube.com/watch?v=WKVB3l8SdGg&feature=emb_logo
Avui dia rebem molta informació i correm el risc de ser víctimes de les ‘fake news’. Per detectar les notícies falses hem de ser capaços de valorar els textos, identificar els autors i les fonts utilitzades per a una determinada informació.
Això ho aconseguirem si som capaços de comprendre, avaluar i reflexionar sobre els textos a partir dels nostres pensaments i experiències. És a dir, si som lectors competents.
Compromesos amb la lectura
El desenvolupament de la competència lectora està estretament vinculat amb el gust per la lectura. Llegint millorem la nostra comprensió lectora i, al mateix temps, alimentem l’interès i la passió pels llibres.
Començar a llegir des de petits és fonamental per a convertir-nos en lectors competents i crítics. Tant a casa com a l’escola, cal alimentar el gust per la lectura dels nens i les nenes. Així contribuirem a formar ciutadans més independents, informats i crítics.
Legiland és una plataforma que promou la competència lectora entre alumnes de primària i secundària, permetent que participin en l’elecció de les seves pròpies lectures.
Com explica Jesús Hernán: “Legiland activa el cercle virtuós del lector habitual: gaudir de la lectura porta a llegir més, que porta a ser més competent present, el qual porta a gaudir més de la lectura, que porta a llegir més…”.
I un cop entren en aquest cercle, els llibres ens acompanyaran sempre.
Informació elaborada en col·laboració amb Legiland