El lideratge i la capacitat de treballar en equip són qualitats necessàries per a la direcció hotelera
Per Laura Andrés Tallardà
Viatjar ens permet descobrir altres cultures i llocs que ens acompanyaran per sempre. Una part important del viatge és l’allotjament: els hotels es converteixen en els protagonistes del nostre descans.
Perquè la nostra estada sigui agradable, els hotels compten amb equips liderats pel director o directora de l’hotel. La posició de dirigir un hotel és molt interessant, però també pot ser tot un repte. Quines característiques i habilitats necessita un director o directora d’hotel?
D’una banda, ha de tenir excel·lents habilitats empresarials, de planificació i comunicació. Un gerent ha de tenir tacte i ser diplomàtic en tractar amb els clients i amb la resta de l’equip.
A més, és normal que en alguns casos sorgeixin imprevistos: en aquests casos ha de saber mantenir el cap fred i ser capaç de resoldre aquests problemes amb rapidesa.
Com els hostes poden arribar de moltes parts del món, és necessari dominar diferents idiomes. L’anglès resulta imprescindible, però també és important parlar altres llengües. Per això els alumnes del Grau universitari en Gestió Hotelera i Turística de l’EUHT StPOL cursen dos idiomes més durant la carrera: francès i alemany.
Les ‘soft skills’, un valor en alça
Juntament amb les anomenades hard skills o habilitats tècniques, per a dirigir un hotel també es requereixen soft skills o competències socials, com per exemple el lideratge i el treball en equip.
Aquestes habilitats interpersonals s’adquireixen en la vida diària i complementen la formació i experiència professional necessàries per exercir una determinada feina.
“Les soft skills són un factor clau de tot directiu”, apunta Ulrich Schubert, formador d’habilitats i professor de l’EUHT StPOL
Per això aquest tipus d’habilitats socials es consideren un valor a l’alça a les empreses. “Observar, fer una crítica constructiva, treballar en equip i liderar equips són habilitats clau per als directius d’una empresa”, explica el professor.
Però també es converteixen en un element d’interacció molt important per a les noves generacions com els millennials o la generació Z.
“[Aquestes generacions] requereixen un tracte diferent del que estem acostumats, per exemple, en el fet de sentir-se valorats o de com es pot formular una crítica constructiva perquè la puguin acceptar”, afegeix Schubert.
Arribar a triomfar
Elia Beret és antiga alumna del Grau Universitari en Gestió Hotelera i Turística de l’EUHT StPOL i actualment és subdirectora de THE ONE Barcelona, un hotel de cinc estrelles de la categoria Gran Luxe.
Beret valora especialment les pràctiques que va realitzar durant la carrera: durant el segon curs va passar tres mesos a la cuina del restaurant dels pares de Martín Berasategui, mentre que a tercer va estar en el restaurant DiverXO de David Muñoz, a Madrid. Després va realitzar unes pràctiques en un hotel de cinc estrelles al sud d’Anglaterra.
A més de les pràctiques durant la carrera, durant l’últim curs els alumnes participen en les Jornades de Desenvolupament Professional, un esdeveniment en el qual representants de recursos humans de les empreses hoteleres i de restauració més importants van a l’EUHT StPOL per entrevistar els alumnes. L’objectiu és aconseguir les pràctiques finals i incorporar-se a les seves plantilles.
Seguimos sumando entrevistas entre alumnos y cadenas hoteleras en el segundo día de #JDP2020, en el que participan @MeliaCareers @MeliaHotelsInt@NHHotels @barcelohoteles @paradores #Sentaor @IBEROSTAR @h10hotels
Las fotos 📸 https://t.co/QRB2Uw8bcr #careerday #EUHTStPOL pic.twitter.com/5anlOxQi34
— EUHT StPOL (@EUHTStPOL) February 5, 2020
A través d’aquestes jornades, Beret va trobar una oportunitat de pràctiques durant sis mesos a la cadena hotelera H10 i finalment va continuar treballant amb ells.
“Si els sis primers mesos van bé i ells estan contents amb tu i tu amb ells, pots entrar en un programa de desenvolupament directiu”. Va passar per diferents ciutats, hotels i per tots els departaments: recepció, house keeping, operacions…
Quan va obrir l’hotel THE ONE Barcelona, Beret va començar com a assistent de direcció i, un any més tard, ja ocupa el càrrec de subdirectora.
Informació elaborada en col·laboració amb EUHT StPOL