Realitat virtual i realitat augmentada: noves formes d’ensenyar

Estudiants d’una escola utilitzant ulleres de realitat virtual. (Reuters)

Les noves tecnologies ofereixen un nou model d’aprenentatge amb el qual podem ‘submergir-nos’ en les lliçons

T’imagines entrar dins d’un cos humà per estudiar l’anatomia? O que, per saber com és l’univers, les estrelles i els planetes, poguessis viatjar a la Lluna o a Mart? I si la Gioconda o les Menines sortissin del quadre per explicar-te la seva història?

Encara que sembli una pel·lícula de ciència-ficció, aquestes escenes comencen a ser una realitat a molts col·legis gràcies al desenvolupament de tecnologies com la realitat augmentada o la realitat virtual.

La forma d’ensenyar a escoles, instituts i universitats s’està transformant completament. Aquestes noves tecnologies són una oportunitat única per fer les classes molt més divertides, i perquè els estudiants puguin experimentar i aprendre la informació mentre la viuen en primera persona.

L’aprenentatge immersiu

Els experts asseguren que aquestes eines ajuden a estudiar amb menys esforç, ja que les lliçons es basen en la creació de noves experiències: és el que es coneix com a aprenentatge immersiu.

El cervell humà reté el 10% del que llegeix i el 20% del que sent, però recorda un 90% del que experimenta. Per això l’aprenentatge immersiu, impulsat per les noves tecnologies, es converteix en un sistema d’ensenyament molt útil.

Diferents estudis demostren que l’ús d’aquestes tecnologies millora l’aprenentatge i les interaccions a l’aula. A més a més, pot ajudar els alumnes a potenciar les seves competències digitals i comunicatives.

Diferències entre AR i VR

Les tecnologies més utilitzades a l’aula són la realitat augmentada (AR) i la realitat virtual (VR), que es poden reforçar amb la tecnologia 360º per fer més reals els entorns digitals.

La realitat augmentada consisteix a integrar o superposar contingut digital en l’entorn real. Aquest contingut digital es processa a través de mòbils i tauletes, de manera que sembli tan autèntic com sigui possible.

A diferència de la realitat virtual, la realitat augmentada no substitueix la realitat física, sinó que integra en el món real un element fictici que sembla que estigui allà mateix, com en el joc Pokemon Go.

En canvi, la realitat virtual es defineix per crear des de zero un entorn virtual utilitzant escenes o objectes que semblen reals. Per utilitzar aquests sistemes necessites unes ulleres de realitat virtual o dispositius similars per entrar en el món virtual.

Amb la realitat augmentada el nostre món es converteix en interactiu i manipulable. Per exemple, podem entrar dins d’un llibre i formar part de la història que ens explica, o podem veure com els personatges d’un quadre en un museu agafen vida.

Aplicacions populars i fàcils d’usar

Cada vegada hi ha més aplicacions d’AR i VR que s’utilitzen a classe per fer les lliçons més divertides i interessants.

 Arloon és una aplicació de realitat augmentada especialitzada en el temari de secundària. Inclou material didàctic, exercicis, jocs i experiències d’AR en anatomia, química o el sistema solar. Funciona amb fitxes descarregables i aplicacions temàtiques.

Unimersiv és una plataforma d’experiències virtuals que et permet passejar per l’interior del cos humà o retrocedir a l’època dels druides a Stonehenge.

Amb Auramsa podràs crear capes de realitat augmentada, assignant vídeos i imatges a objectes del món real, mentre que el sistema Quiver reconeix la imatge o l’objecte de la vida real, l’escaneja i afegeix la capa de contingut virtual creada.

Finalment, Google també té una plataforma de realitat virtual anomenada Cardboard, amb la qual vol fer aquesta tecnologia accessible a tothom.

Informa’t de tot a Junior Report | Castellano Català English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here