No només de les aventures viuen els gamers, també hi ha altres jocs “seriosos” amb finalitats socials
Per Judith Vives
Quan parlem de videojocs ens vénen al cap aventures, acció i diversió. Però dins el món gamer també hi ha lloc per als jocs més seriosos.
Mentre que els anomenats “fun games” són jocs que tenen com a fi el de divertir a un públic concret, els “serious games” són jocs o aplicacions amb una finalitat terapèutica, o també social i d’aprenentatge.
Els “serious games” estan destinats a millorar la qualitat de la vida de gent que necessita teràpies específiques, com poden ser persones amb trastorns de dèficit d’atenció i hiperactivitat o problemes motrius. D’altra banda, també poden servir per fomentar l’aprenentatge i millorar les relacions socials.
Dins dels fun games ens trobem infinitat de gèneres. Els més populars i jugats són M.O.B.A (Multyplayer Online Battel Arena), els M.M.O (Multyplayer Massive Online) i els F.P.S (Firts Person Shooter).
Tot i que, segons Javier Urios, director acadèmic de CEV, “aquesta classificació és errònia, ja que dins de cada gènere esmentat, ens trobem al seu torn subgèneres que defineixen l’estil del joc”, com ara RPG, Plattform, Arcade, etc…
En CEV, te recomendamos algunos de los videojuegos estrellas de este verano y algunos de los videojuegos por descubrir de CEV! #videogames #gamedev #cevbcn #talentosenaccion #formacionoficial https://t.co/e290c9BbMk
— CEV Barcelona (@CevBcn) July 25, 2018
En canvi, en el cas dels “serious games”, el gènere sempre dependrà de les necessitats específiques dels usuaris. “El ventall en aquest cas és enorme”, afirma Urios.
Les característiques generals dels dos tipus de jocs són semblants. En els dos casos, els videojocs tenen un objectiu comú, que és el d’entretenir i divertir, encara que en el cas dels “serious games” s’afegeix també la finalitat d’ensenyar i millorar la qualitat de vida dels seus usuaris.
Com es desenvolupa un “Serius game”?
L’equip de persones que s’encarrega del desenvolupament d’un “Serius game” és igual que el de qualsevol altre “joc”.
Però a banda dels tècnics i experts habituals, els equips també poden incorporar altres professionals com psicòlegs, metges o especialistes diversos.
D’altra banda, explica Urios, el desenvolupament és una mica més pautat. En aquest tipus de projectes solen intervenir els especialistes per pautar el que un pot i no pot fer, tant a nivell creatiu, de desenvolupament i, com és lògic, d’usuari.
Recorda que si vols desenvolupar habilitats i aprendre a desenvolupar videojocs en CEV pots trobar la formació que necessites.
A CEV compten amb un conveni de pràctiques amb empreses destinades al desenvolupament de Serius Games. Una de les empreses amb les que col·laboren és Psious, que desenvolupa tractaments amb realitat virtual per a terapeutes i pacients de tot el món.
"La Inteligencia Artificial como herramienta para monitorizar la salud mental de los estudiantes" @genbeta https://t.co/Id9cl83XET #NuevasTecnologias #Psicologia #SaludMental #Depresion #InteligenciaArtificial
— Amelia Virtual Care (@AmeliaVirtualC) August 31, 2018
Al web de CEV pots veure els videojocs desenvolupats per alumnes del centre i demanar informació sobre els seus cursos.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English