Tecnologia amb consciència educativa: Junior Report i Habilis ofereixen articles i activitats per repensar l’educació digital
Una nova Unitat Didàctica permet treballar sobre el món digital amb mirada crítica i amb eines per entendre com la tecnologia influeix en l’aprenentatge, la comunicació i la construcció de la identitat en línia
La tecnologia educativa és avui un element central en la vida de l’alumnat. Ens facilita l’accés a un gran volum d’informació, però també condiciona com pensem, creem i ens relacionem.
Però no sempre som conscients de la magnitud d’aquest impacte. Moltes vegades s’assumeix que dominar eines digitals és suficient, sense tenir en compte els valors, els riscos i les oportunitats que hi ha al darrere.
Per això és important pensar la tecnologia amb profunditat, aprendre a qüestionar els seus usos i entendre com pot millorar, però també limitar, l’experiència educativa.
Per treballar aquestes qüestions, Junior Report i Habilis, el servei de continguts educatius d’Abacus, han elaborat conjuntament una Unitat Didàctica per fer un recorregut per diferents àmbits de la tecnologia educativa i el pensament digital. L’objectiu és fomentar una mirada crítica, creativa i responsable sobre el món digital i les seves implicacions.
Amb aquesta UD, l’alumnat podrà veure com la tecnologia transforma les formes d’aprendre, crear i relacionar-se.
Una mirada completa al món digital
La nova Unitat Didàctica Tecnologia amb consciència educativa, desenvolupada amb Habilis, ofereix recursos per treballar el pensament computacional, la robòtica, la intel·ligència artificial, els espais maker i la identitat digital. Està disponible gratuïtament en català i pensada per ser utilitzada a l’aula amb un enfocament pràctic, entenedor i orientat al canvi.
Els continguts inclouen cinc articles temàtics:
• Pensament computacional sense pantalles: comprendre algoritmes i lògica mitjançant activitats desendollades.
• Robòtica educativa: treballar la programació, el treball en equip i la resolució de problemes a través del joc.
• Robòtica i intel·ligència artificial: noves metodologies STEAM per fer les classes més pràctiques i significatives.
• Aula maker: crear, experimentar i aprendre fent mitjançant projectes reals.
• Identitat digital: reflexionar sobre la petjada que deixem a la xarxa i les implicacions socials d’estar connectats.
Educació per entendre i crear tecnologia
Junior Report posa l’èmfasi en una educació digital que vagi més enllà de l’ús instrumental de les eines. A través d’aquesta Unitat Didàctica, proposa donar a l’alumnat recursos per pensar la tecnologia d’una manera crítica i responsable, i alhora fomentar la creativitat, la col·laboració i el desenvolupament de competències clau per als reptes del segle XXI.
