La tecnologia ens permet apreciar obres d’art sense haver de desplaçar-nos i ni tan sols haver de sortir de casa
Per Laura Andrés Tallardà
La tecnologia i l’art poden semblar conceptes molt llunyans, però en realitat es complementen perfectament.
Els avanços tecnològics permeten als artistes explorar diferents maneres d’expressar-se i oferir experiències molt interessants: la realitat augmentada i la realitat virtual, les pantalles tàctils i internet són cada vegada més importants perquè el públic interactuï i gaudeixi de l’art.
Alhora, la tecnologia ens permet apreciar obres d’art sense haver de desplaçar-nos i sense sortir de casa.
Aquests dies de confinament per la crisi del coronavirus, gràcies a internet podem gaudir d’una jornada cultural a diferents museus, donant la volta al món des de la nostra pròpia llar.
Alguns exemples de museus que ofereixen tours virtuals són el Museu del Prado, el Museu Vaticà, el Museu Arqueològic Nacional d’Atenes, el Museu del Louvre o la Galeria Nacional d’Art de Washington.
Los #museos y las galerías de #arte🖼️ se han visto obligados a cerrar sus puertas para evitar la propagación del #coronavirus.
Sin embargo, ¡aún puedes acceder a sus colecciones a través de #internet!🌐👉https://t.co/1T3ZW5097b@MuseumModernArt @MuseeLouvre @museodelprado pic.twitter.com/JmG0A1NigQ
— Junior Report (@JuniorReport_) March 26, 2020
Substituir STEM per STEAM
En plena era digital, estar al corrent de les novetats tecnològiques resulta fonamental. Però també és important incorporar la dimensió artística en l’educació.
Per a alguns educadors, el concepte STEM (en anglès: ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) no abasta tot el coneixement humà i per això creuen que caldria incorporar les arts i formar l’acrònim STEAM.
La metodologia STEM és una manera d’ensenyar matèries científiques que aplica un enfocament transversal. En lloc d’ensenyar ciència, matemàtiques o tecnologia per separat, les activitats de STEM involucren als estudiants en projectes que requereixen la diversos coneixements i habilitats alhora.
D’aquesta manera, aprenen a aplicar els seus coneixements en situacions reals i desenvolupen habilitats que utilitzaran en el seu futur professional.
Però, quins són els arguments per incloure la lletra A a les matèries STEM?
Si excloem l’art en la metodologia STEM, patim el risc de contraposar art i ciència i que els estudiants creguin que només poden ser bons en un àmbit o un altre. Però la realitat és que estan relacionats i poden promoure diferents habilitats conjuntament.
Gràcies a les STEAM, un pintor podria descobrir que la pintura no existiria sense la química i que els seus components poden millorar l’obra d’un artista i l’ús dels materials; de la mateixa manera, un músic pot interessar-se per la física del so: què fa que les cordes d’una guitarra sonin com ho fan?
A més, incorporar l’enfocament artístic fa que els temes científics siguin més accessibles fins i tot per a aquells estudiants que els troben més difícils.
Des d’ACER for Education es promou la metodologia STEAM perquè els alumnes creguin en el seu potencial i puguin descobrir vincles inesperats entre els aspectes científics i artístics del programa escolar.
Informació elaborada en col·laboració amb Acer