Els embolcalls i residus de plàstic dels avions suposen un gran problema per al medi ambient
Tothom és conscient del problema del plàstic als oceans, però: què passa amb els residus que es generen al cel?
Molta gent aprofita per viatjar durant les vacances d’estiu. I com més passatgers hi ha, més escombraries es generen. Els residus provocats pels viatges en avió van des dels bitllets impresos als mostradors fins als envasos consumits a les sales d’espera i, per descomptat, les escombraries generades a bord.
Si alguna vegada has viatjat en avió, t’hauràs adonat de la gran quantitat de plàstic que es consumeix en un vol: els gots, l’embolcall del menjar, les fibres de les mantes i coixins, els auriculars…
El plàstic és un material barat i eficient, però té un cost molt elevat per al medi ambient. Segons un estudi d’ONU Medi Ambient, només el 9% del plàstic es recicla. La majoria de residus plàstics acaba en abocadors o a l’aigua de mars i oceans, amenaçant la vida de les espècies marines.
L'ONU alerta que només el 9% del plàstic usat al món es reciclahttps://t.co/kWPSzqgnag
— 324.cat (@324cat) June 5, 2018
Els viatges amb avió generen milions de tones d’escombraries cada any. Segons un altre informe de la IATA (Associació Internacional de Transport Aeri), l’any 2017 van produir prop de 6 milions de tones de residus. I aquesta quantitat podria doblar-se en els propers 10 anys.
Les aerolínies prenen mesures
Les línies aèries han rebut moltes crítiques per no reciclar o reutilitzar els seus materials. El nombre de passatgers augmenta cada any i el plàstic és un material molt barat per fer front a la demanda, així que moltes companyies encara es resisteixen a adoptar mesures sostenibles.
Tot i així, algunes companyies aèries han començat a prendre consciència del problema i estan aplicant canvis en els vols.
Per exemple, l’aerolínia portuguesa HiFly va realitzar el primer vol completament lliure de plàstics a finals de 2018, dins la ruta Lisboa-Brasil. La companyia va substituir els coberts, plats, gots i embolcalls de plàstic per materials comportables. HiFly preveu operar tots els seus vols sense plàstic a la fi de 2019.
We couldn't be prouder of being the first airline to perform a completely Single Use Plastic Free Flight. The first step to our ultimate goal to turn all our flights completely Single Use #PlasticFree by the end of 2019. #TurntheTideonPlastic #A340 #9HSUN pic.twitter.com/sTLl6eDCBk
— Hi Fly (@hifly_airline) December 27, 2018
United Airlines va llançar al juny “El Vol del Planeta”, en el qual es va substituir el menjar servit a bord per aliments de producció ecològica, com un durum de col o un assortiment de formatges. L’aerolínia sol produir uns 30 quilos d’escombraries per vol, però en aquest cas els residus es van reduir a poc més de 6 quilos.
Al març de 2019, l’australiana Qantas va operar el primer vol comercial amb “residu zero”. Això no significa que no es produïssin residus durant el vol, sinó que totes les deixalles seran reciclades o convertides en compost.
Alhora, Qantas s’ha compromès a reduir el nombre de plàstics d’un sol ús: gots, palletes, coberts, dosis de llet individuals…
@Qantas anuncia plan ambiental para eliminar plásticos y residuos en vertederos https://t.co/jHGUq1o625 pic.twitter.com/c1uD8G4Ipe
— Diario Sustentable (@diariosustentab) March 17, 2019
Aquestes iniciatives demostren que cada vegada hi ha més companyies disposades a comprometre’s amb el medi ambient i adoptar mesures més sostenibles al seu negoci.
D’altra banda, els passatgers també poden contribuir a reduir els plàstics a bord.
Cada vegada més aeroports disposen de fonts d’aigua potable per reomplir cantimplores o termos i reduir el nombre d’ampolles de plàstic d’un sol ús. També es recomana no portar menjar a bord (si són trajectes curts) i, si es fa, conservar l’embolcall per reciclar-lo després.
No vaig massa bé per a la setmana sense plàstics…Anar a fer un cafè a l’aeroport (per feina), i voler reduir els residus és, ara mateix, un oxímoron… #boicotalplàstic #plasticban pic.twitter.com/XCy06xS2qD
— Marc Escoda (@MarcEscoda_73) June 4, 2019
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.