Gràcies als avanços tecnològics, els vehicles cada vegada arriben més lluny, consumeixen menys i són capaços de transportar a més gent
El cotxe elèctric amb més autonomia
L’autonomia d’un vehicle és la distància que pot recórrer sense omplir el dipòsit. És una dada important perquè, lògicament, un mitjà de transport és millor quant té més autonomia.
Si encara hi ha tants cotxes amb motor de gasolina és, entre altres coses, perquè fins ara els vehicles elèctrics no tenien massa autonomia , ja que les seves bateries es descarregaven relativament ràpid.
No obstant això, la cosa està començant a canviar: fa poc, un Tesla Model S P100D va aconseguir recórrer una mica més de 900 quilòmetres sense haver de recarregar la bateria. És tot un rècord respecte a l’autonomia habitual dels cotxes elèctrics, que és d’entre 350 i una mica més de 500 km.
Gràcies a marques així, cada vegada estem més prop de que el cotxe elèctric substitueixi al de gasolina .
Un gegant als cels
L’Antonov An 225 és l’avió de carrega més gran del món: fa 84 metres de llarg i 88 metre d’envergadura (la distància de punta a punta de les seves ales). És tan gran, que només n’existeix un!
Aquest avió es va dissenyar durant els anys 80 per transportar transbordadors espacials: en aquella època, els Estats Units i la Unió Soviètica competien per veure qui arribava abans a les estrelles. La capacitat de l’Antonov An225 és tan gran que podria portar fins a 50 cotxes dins, encara que arriba a una velocitat limitada per un avió: 850 km/h.
Amb la caiguda de la Unió Soviètica, l’avió va deixar d’utilitzar-se al 1994. Tanmateix, des de 2001 torna a estar operatiu amb una funció molt diferent: l’An 225 s’utilitza per portar ajuda humanitària fins a llocs afectats per desastres naturals, com el terratrèmol d’Haití de 2010 o el tsunami de Japó de 2011.
Meitat cotxe, meitat bici, tot eficiència
L’eficiència d’un mitjà de transport es mesura tenint en compte la quantitat d’energia que necessita per recórrer una distància . El velomòbil , una espècie d’híbrid entre el cotxe i la bicicleta elèctrica, no té rival en aquest sentit.
Imagina una bicicleta, o més aviat un tricicle, amb un petit motor elèctric i dins d’una carrosseria estilitzada com un míssil. El resultat és aquest artefacte tan curiós en el qual el motor i la forma aerodinàmica permeten avançar amb molt poc esforç .
La velocitat màxima que han aconseguit alguns prototips és de 144 km/h i es calcula que és 80 vegades més eficient que un cotxe elèctric .
L’avió de passatgers més gran del món
Comparat amb l’Antonov, l’Airbus A380 sembla el seu germà petit, però no cal deixar-se enganyar per les aparences. L’A380 mesura 73 metres de llarg, 80 d’envergadura i arriba a una velocitat molt superior: supera els 1.000 km/h .
A més, el gegant de la companyia Airbus té un altre mèrit: és l’avió de passatgers més gran del món . L’A380 pot transportar 544 passatgers (repartits en dues plantes) i fins a 3.000 maletes .
Però ser tan gran també té els seus inconvenients: només hi ha 20 aeroports a tot el món amb pistes d’aterratge prou llargues per acollir-lo. A més, el consum de combustible i els costos de manteniment són considerables, per això moltes aerolínies prefereixen avions més petits.
Una nau més enllà del sistema solar
Cap objecte construït per l’ésser humà ha arribat tan lluny com la sonda espacial Voyager 1 . Aquest satèl·lit, que es va llançar a l’espai fa 40 anys (al 1977), va sortir del nostre sistema solar al 2013 i des de llavors avança per l’espai interestel·lar.
Actualment, aquesta nau està a 20.606 milions de quilòmetres del nostre planeta i es dirigeix al centre de la nostra galàxia, la Via Làctica. En el seu viatge, aquesta sonda ens ha deixat imatges fascinants de Júpiter i ha permès descobrir per primera vegada activitat volcànica fora de la Terra , per exemple.
Podríem considerar al Voyager 1 com un missatge en una ampolla espacial , ja que porta al seu interior informació sobre nosaltres per si alguna vegada la troben possibles alienígenes.
El primer dron que transportarà persones
Els drons han anat guanyant presència a les nostres vides. Al principi, aquests dispositius aeris controlats a distància van ser desenvolupats amb finalitats militars. A dia d’avui, moltes persones en tenen un i l’utilitzen durant el seu temps lliure. Els més aficionats fins i tot han creat associacions de vol de drons i organitzen carreres i campionats .
Alguns professionals els utilitzen per aconseguir imatges impactants des d’angles impossibles. I existeixen empreses, com Amazon, que fins i tot es plantegen utilitzar-los per realitzar lliuraments de paquets .
Sembla que el següent pas no trigarà en arribar: drones com a mitjà de transport per a persones. L’empresa xinesa EHang ha desenvolupat un model prou gran com per transportar a una persona a una velocitat de fins a 160 km/h. Té una autonomia de mitja hora i es condueix de manera autònoma, per descomptat.
Un tren ràpid com una bala
A Xina s’hi troba la xarxa de trens d’alta velocitat més gran del món, així que no és d’estranyar que allí es trobi també el tren més ràpid del món.
El tren ‘maglev’ de Xangai té el rècord de velocitat, arribant als 430 km/h . A diferència dels trens impulsats per corrent elèctric, els trens de levitació magnètica (maglev) utilitzen imants per surar i lliscar a tota velocitat.
Però el tren de Xangai aviat podria veure’s superat. El tren ‘maglev’ de Japó , que encara està en fase de proves, ja ha batut el rècord mundial de velocitat en aconseguir els 600 km/h.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English