Una revista escolar per lluitar contra la desinformació
Vuit mil estudiants treballaran l’alfabetització mediàtica i el pensament crític amb Junior Report
La revista escolar del Col·legi Sant Josep de Vilafranca del Penedès dirigida pels alumnes de tercer de l’ESO acaba de publicar una notícia firmada per Anna Piñol que recorda que el Vendrell serà una de les ciutats europees de l’esport el 2026. A la revista del Col·legi Alkor d’Alcorcón els alumnes de quart d’ESO han dedicat diversos articles al Dia Europeu de les Llengües. A la capçalera digital de Larramendi Ikastola de Mungia han dedicat un flaix a la ciclista de Pamplona que va quedar segona al campionat del món júnior de Ruanda: Paula Ostiz. A l’Institut Marta Mata de Salou, a l’escola Creixen Povill d’Olesa de Montserrat i a l’escola GEM de Mataró els primers titulars són per donar la benvinguda als lectors i anunciar-los que la revista escolar es posa en marxa.
Així és en un centenar de centres educatius, repartits en 60 ciutats. Tots integren la xarxa de revistes escolars, un projecte d’alfabetització mediàtica creat per Junior Report, i que aquest curs compta amb 8.000 joves redactors.
L’objectiu és millorar l’expressió escrita –“que escriguin molt i bé”, remarca Maria Casas, coordinadora del projecte–, però també que aprenguin a identificar notícies falses i a desenvolupar un pensament crític que els permeti frenar els discursos d’odi i construir opinions fonamentades.
La meitat dels centres que hi participen són públics i integren el projecte dins de matèries com llengua catalana i castellana, optatives, o com a modalitat transversal. “Aquest any el centre ha decidit ampliar els grups que formaran part de la revista escolar, de manera que els alumnes de primer a quart de l’ESO publicaran al Requesens Report”, comenta Laura Badosa, docent de l’institut Lluís de Requesens (Molins de Rei). “Hem valorat la participació i motivació de l’alumnat que s’ha involucrat en el projecte. Per això repetim”.
Els alumnes de les redaccions escolars s’expressen en diferents llengües: català, castellà, euskera, anglès, francès i aranès. Aquesta xarxa multicultural també és una oportunitat perquè els estudiants connectin entre ells, descobreixin la feina d’altres companys, trenquin prejudicis i fomentin la cooperació entre equips. Per això, Junior Report organitza cercles d’aprenentatge, espais virtuals en què es comparteixen experiències, es debaten temes comuns i es generen sinergies.
Al llarg del curs els joves reporters surten “a cobrir notícies” del seu entorn, com entrevistar l’alcalde dels seus municipis. El curs passat hi van participar Jaume Collboni (Barcelona), Fèlix Larrosa (Lleida), Lluc Salellas (Girona), Jordi Ballart (Terrassa), David Bote (Mataró) o Elisabet Megias (Tordera), entre d’altres.
A Barcelona l’activitat s’ampliarà a tots els centres de participació ciutadana i consells de participació dels joves dels diferents districtes. Una d’aquestes escoles és Mas Casanovas, on els alumnes de sisè de primària dediquen més d’una hora a la setmana a la revista. “És un recurs més per a desenvolupar de manera competencial la llengua, especialment la lectura i l’escriptura. A més, dona a conèixer i fa valorar les adversitats i també les dificultats a què s’enfronten per publicar una notícia que aporta una informació veraç”, explica Margaret Álvarez, professora i coordinadora de la revista escolar Mas Report.
Cada centre distribueix la revista escolar a les famílies a través d’una newsletter trimestral, creant una comunitat de lectors per a les publicacions. “A més de treballar les competències lingüístiques, els redactors i redactores esdevenen agents de canvi i de transformació social. És una eina molt interessant per a fomentar el pensament crític”, explica Mireia Giménez, periodista del projecte.
El programa compta amb el suport d’institucions com Acer for Education, l’escola de disseny LCI Barcelona i la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (FCRI Blanquerna), a més de la col·laboració de LaVanguardia.com com a media partner.