15 anys del llançament d’Instagram
Aquesta xarxa social és una de les més utilitzades al món, encara que diversos informes alerten del seu impacte negatiu en la salut mental dels usuaris
Avui dia, el món d’Internet no es pot entendre sense Instagram. Aquesta plataforma es va llançar el 6 d’octubre del 2010 i, 15 anys després, és una de les xarxes socials més influents i utilitzades, amb 2.000 milions d’usuaris. El que va començar com una simple aplicació de fotografia, s’ha convertit en una eina clau en aquesta era digital.
L’aplicació va ser creada per Kevin Systrom i Mike Krieger, dos joves enginyers informàtics als quals se’ls va acudir la idea de crear una plataforma per compartir fotografies. No es podien imaginar que el seu projecte acabaria sent tan rendible: només dos anys després del llançament, Facebook va adquirir Instagram per 1.000 milions de dòlars.
En tot aquest temps, Instagram ha incorporat diverses novetats. Al principi només es podien pujar fotos i afegir filtres. Ara la plataforma permet pujar històries (contingut que només dura 24 hores) i reels (vídeos curts), retransmetre vídeos en directe, enviar missatges i fins i tot comprar productes a la seva botiga virtual.
Aquesta evolució també s’ha fet palesa en el mateix ús de l’aplicació. Quan es va crear, Instagram era una mena de blog personal en què les persones pujaven fotografies de la seva vida. Encara que alguns usuaris continuen fent-la servir d’aquesta manera, la xarxa social ha evolucionat fins a convertir-se en una plataforma clau del màrqueting digital.
Marques, empreses i treballadors de tot el món utilitzen Instagram per promocionar productes i serveis, i connectar amb els clients. De fet, la plataforma ha estat fonamental per a l’auge dels influencers, persones que es dediquen professionalment a crear contingut en xarxes socials i cobren diners a canvi de fer publicitat.
Instagram i salut mental
L’impacte de les xarxes socials a la salut mental és un tema recurrent quan es parla de plataformes. El 2021, una investigació de The Wall Street Journal va revelar que fins i tot les mateixes aplicacions són conscients dels efectes perjudicials que poden arribar a provocar als usuaris.
El diari nord-americà en va filtrar uns documents interns de Facebook, en què es demostrava que la companyia havia realitzat diversos estudis per analitzar la toxicitat d’Instagram. Els resultats van concloure que aquesta aplicació és perjudicial, sobretot per als adolescents.
Els informes incloïen conclusions com que “un 32% de les noies diuen que quan se senten malament amb el seu cos, Instagram els fa sentir pitjor”, que “els adolescents culpen Instagram dels augments de la taxa de depressió i ansietat” i que “saben que el que veuen és dolent per a la seva salut mental, però se senten incapaços de parar”.
Diversos estudis ja havien assenyalat anteriorment l’impacte negatiu de la plataforma, però la notícia va causar molt enrenou perquè va confirmar que els mateixos treballadors i caps d’Instagram coneixien aquests perills i, tot i això, no van prendre mesures per intentar millorar la situació.
Com t’afecta aquesta notícia?
Instagram és una xarxa social que ens permet connectar amb amics i familiars, però també té una banda més fosca: ens mostra vides que semblen perfectes. Fotos curosament triades, filtres que milloren les cares i els cossos, viatges paradisíacs, plans divertits… Tot això pot crear una visió idealitzada de la realitat.
El problema és que moltes persones es comparen amb el que veuen a Instagram, i poden arribar a sentir que les seves vides no són suficients o no són tan interessants com la dels altres. Aquesta comparació constant pot afectar negativament l’autoestima i fins i tot generar ansietat.
Els efectes negatius són especialment importants en nens i adolescents perquè moltes vegades no són capaços de distingir entre el que és real i el que és fictici. En adoptar el que veuen a Instagram com a model a seguir, es poden sentir pressionats per complir estàndards que realment són inabastables, el que pot provocar frustració.
Per això és important ser crítics amb el que veiem a les xarxes socials i recordar que no tot el que es publica reflecteix la realitat.