L’educació és la clau per aconseguir un futur més just, sostenible i amb igualtat d’oportunitats, per això és un dels principals Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) impulsats per les Nacions Unides. La tecnologia permet garantir l’accés a l’educació i impulsar noves formes d’aprenentatge, a més de posar en pràctica els principis i valors dels ODS.
Aquesta Unitat Didàctica ha estat desenvolupada amb la col·laboració de EPSON. És d’accés gratuït i està disponible en castellà i català.
Articles
- A tots els mitjans en parlen, però: què són els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)? Per què són tan importants? I per què l’educació és la clau per assolir-los? En aquest primer article t’ho expliquem: Objectius per a un futur conjunt.
- L’ODS4 posa l’educació al centre del canvi i la transformació social. Quin paper juga la tecnologia en l’educació i com pot millorar-la? De quines maneres podem ser més sostenibles a l’aula? T’ho expliquem en aquest article: Tecnologia per promoure una educació sostenible.
- La Terra té uns recursos limitats i un límit d’explotació, per això és important conscienciar les persones i promoure un consum responsable, tal com estableix l’ODS12. Aquí t’expliquem com: Produir i consumir de manera sostenible.
- L’acció climàtica és la prioritat de l’ODS13, que proposa mesures urgents i necessàries per combatre els pitjors efectes del canvi climàtic. Quines accions podem assumir en el nostre dia a dia? Com podem actuar des dels centres educatius? T’ho expliquem a: Combatre el canvi climàtic i els seus efectes.
- Cada vegada més escoles buscar complir els ODS per conscienciar l’alumnat sobre els grans reptes del nostre planeta. Presentem diferents casos de centres compromesos en el següent article: Com desenvolupar els ODS a l’escola.
Activitats
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Què són els ODS? Els ho expliquem a tot el col·legi!
Després de la lectura del primer article: ‘Objectius per a un futur conjunt’, aquesta Activitat té com a objectiu aprofundir en cada un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i donar-los a conèixer a la resta de l’institut a través d’una infografia que es penjarà en algun espai públic.
Primer haureu de fer una reflexió en grup, amb l’ajut del vostre professor/a, per entendre el marc en què van sorgir els ODS. A continuació, la classe es dividirà en 18 grups (intentant que la majoria siguin parelles). Cada grup s’especialitzarà en un dels 17 ODS i cercarà més informació, intentant contestar a cada una d’aquestes preguntes:
1. Podries resumir l’ODS en 140 caràcters?
2. Quines dades representen l’evolució de l’ODS?
3. Quins són els objectius a què pretén arribar aquest ODS?
4. Qui pot contribuir a aquest ODS i com ho pot fer?
Els ODS són 17, i per tant una de les parelles haurà quedat lliure. La seva tasca serà descriure les 5 esferes de l’Agenda 2030: planeta, persones, prosperitat, pau i aliances. Cadascuna d’aquestes esferes engloba diversos ODS.
Abans de començar a treballar, haureu de decidir el format i suport de la infografia: pot ser en forma d’arbre, una flor o un simple “mapa mental”. Una altra opció és fer servir un suro de base, on situar tots els conceptes i connectar-los amb un fil o un paper continu en què es pugui pintar.
Investiguem: quant gastem al col·legi?
Llegiu els articles ‘Produir i consumir de forma sostenible’ i ‘Combatre el canvi climàtic i els seus efectes’. Un cop llegits, hauríeu d’analitzar el consum que es fa al col·legi i fins a quin punt és sostenible.
Primer de tot caldria que definíssiu una sèrie de perfils de persones a l’escola: alumnat, director/a, secretari/ària, responsables del menjador i del pati, conserge, persona encarregada dels aparells electrònics i digitals… La principal cosa és que cada persona pugui respondre sobre el consum que es fa a les diferents àrees de l’escola.
A continuació, us dividireu en tants grups com perfils s’hagin elaborat. Cada grup s’encarregarà de fer una enquesta a les persones responsables i haurà d’emplenar la següent taula amb informació sobre els elements de consum:
Els elements de consum no són només coses materials. Per exemple, el secretari o la secretària pot informar sobre elements com grapes o fulls de paper, el director o la directora sobre la llum i el gas que es consumeixen a l’edifici, i el coordinador o la coordinadora del menjador sobre el menjar que es gasta i el que es malbarata. Quins elements us han sorprès més?
Canvis per ser més sostenibles i tenir una educació de qualitat
A partir dels resultats de l’Activitat anterior, ara haureu de proposar una sèrie de canvis i mesures perquè el consum del col·legi sigui més sostenible.
Els articles ‘Tecnologia per promoure una educació sostenible’ i ‘Tecnologia i educació: com desenvolupar els ODS al col·legi’ us ajudaran a desenvolupar idees a favor d’una educació sostenible, que és l’objectiu de l’ODS4.
En els mateixos grups de l’Activitat 2, analitzeu els elements consumits i empleneu la següent taula:
Cada grup tindrà un temps per desenvolupar i definir idees concretes en el seu àmbit d’actuació, i les haurà de presentar a la resta de la classe. Entre tota la classe trieu les dues idees més interessants de cada grup: també podeu proposar millores!
Redissenyem el nostre col·legi
Per a aquesta Activitat cal haver llegit els continguts ‘Tecnologia per promoure una educació sostenible’ (article 2) i ‘Tecnologia i educació: com desenvolupar els ODS al col·legi’ (article 5).
Haureu de redissenyar el vostre centre educatiu per fer-ne un lloc més sostenible i millorar-ne l’educació. Per aconseguir-ho caldrà fer una selecció dels diferents espais del col·legi: aules, pati, corredors, menjador, sala de professors, entrada, secretaria, biblioteca…
Cada grup haurà de redissenyar-ne un amb l’objectiu d’aproximar-lo als ODS. Per exemple:
- Posar papereres de reciclatge als corredors.
- Crear un espai per compartir llibres a la biblioteca i que es puguin reutilitzar.
- Canviar les bombetes dels corredors perquè siguin de baix consum.
Alhora, també podeu reflexionar sobre el paper de la tecnologia a l’aula i pensar si se’n fa un ús responsable:
- Quants dispositius tenim per a una mateixa funció?
Impressores, projectors, pissarres digitals… - Quanta energia consumeixen aquests dispositius?
- Quantes vegades es fa servir aquest equipament? El podríem optimitzar?
Així que tingueu enllestides les propostes, us tocarà exposar-les a la resta de la classe. Fins i tot us podeu animar a fer una maqueta per mostrar una representació més clara dels canvis.
Compartim les nostres idees amb el col·legi
Per fer realitat les vostres propostes, toca convèncer la resta de la comunitat educativa! En aquesta Activitat dureu a terme una campanya de comunicació per donar a conèixer les vostres idees i quins canvis poden implantar-se al vostre centre perquè sigui més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
Què ens cal definir abans?
- Grups de persones a qui ens haurem d’adreçar (stakeholders): equip directiu del centre, professors, AFA...
- Mitjans o accions que farem servir: cartells, presentacions o xerrades, publicacions a les xarxes socials, fullets per a cada alumne…
- Missatge: quin eslògan o quins conceptes definiran la nostra campanya. Com podem conscienciar i convèncer millor l’audiència?
Després de debatre-ho amb els companys i companyes, fareu grups per dividir la creació i l’execució de les diferents accions escollides.
D’altra banda, l’ús de la tecnologia ens pot ajudar a connectar amb altres escoles i instituts i compartir-hi idees i iniciatives per ser més sostenibles.
Podeu ser els protagonistes d’un canvi molt positiu al vostre centre!
Guia del professorat i solucionari
Junior Report posa a la teva disposició materials didàctics
per treballar l’actualitat a l’aula.
Omple les teves dades i accedeix de manera gratuïta
a la Guia del Professorat i Solucionari d’aquesta unitat didàctica.