Activitats
- Materials didàctis digitals
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Llegeix les càpsules informatives sobre el Pavelló Mies van der Rohe, els rols que va tenir al llarg de la seva història i el significat del Moviment Modern en la història de l’arquitectura.
- El Pavelló d’Alemanya va ser dissenyat pels arquitectes Ludwig Mies van der Rohe i Lilly Reich amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929. Què va passar amb l’edifici quan va acabar l’esdeveniment? Què representa el Pavelló en la història de l’arquitectura moderna? T’ho expliquem en aquest primer article: El Pavelló de Barcelona: un edifici singular
- El Pavelló va ser construït inicialment per a l’Exposició Internacional, però ha interpretat diferents rols al llarg de la seva història. Quan va començar a reconstruir-se? Quins usos té actualment? T’ho expliquem a Les diferents vides del Pavelló Mies van der Rohe
- Mies van der Rohe va ser un dels arquitectes més influents del segle XX i se’l considera un dels pioners de l’arquitectura moderna. Va desenvolupar un nou estil arquitectònic pioner a la seva època, caracteritzat per la senzillesa i claredat. Qui va ser Ludwig Mies van der Rohe?
- Lilly Reich va treballar al costat de Mies van der Rohe en els seus principals projectes arquitectònics, inclòs el Pavelló de Barcelona. Reivindiquem la figura d’aquesta dissenyadora i interiorista a l’article Qui va ser Lilly Reich?
- L’obra de Mies van der Rohe s’emmarca dins del Moviment Modern, que agrupa diferents corrents arquitectònics sorgits a mitjan segle passat. T’expliquem l’origen i el objectius d’aquest moviment a l’article: Les tendències que van renovar l’arquitectura del segle XX
Conceptes arquitectònics clau
Activitat centrada en l’àmbit de la construcció, per treballar els aspectes més tècnics de l’arquitectura a través de l’exemple del Pavelló Mies van der Rohe.
Mireu aquests vídeos del Pavelló Mies van der Rohe i fixeu-vos bé en el disseny, l’estructura i els materials utilitzats en l’edifici:
https://www.youtube.com/watch?v=ianuamkgatc
https://www.youtube.com/watch?v=8g_fqd4mjda
https://www.youtube.com/watch?v=rrcdkbd2a0s
Quan parlem d’arquitectura, utilitzem un vocabulari específic: façana, planta, parets… Aquestes paraules ens serveixen per definir l’espai i el seu disseny.
Formeu grups de 3-4 persones i llegiu l’article 1: El Pavelló de Barcelona: un edifici singular. Recolliu les paraules i expressions que pertanyin a l’àmbit de l’arquitectura, comenteu-les en grup i elaboreu un diccionari comú (podeu fer servir un document compartit perquè tothom hi pugui contribuir). També podeu acompanyar cada definició amb una imatge que il·lustri el text.
Finalment, prepareu una descripció breu (uns 100 mots) sobre el Pavelló, utilitzant el vocabulari propi de l’arquitectura amb adjectius per descriure l’edifici. Si ho preferiu, també podeu donar curs a la vostra creativitat i fer un dibuix del Pavelló o construir una maqueta.
Usos del Pavelló
Activitat centrada en els usos del Pavelló Mies van der Rohe i la seva evolució al llarg de la seva història.
Cerca la paraula “pavelló” en el diccionari i llegeix-ne la definició atentament. Per què et sembla que l’edifici creat per Mies van der Rohe i Lilly Reich va rebre aquest nom?
Llegeix l’article 2: Les diferents vides del Pavelló Mies van der Rohe per entendre què va suposar el Pavelló per a la ciutat i quins usos té en l’actualitat. Pots completar la lectura buscant informació addicional a internet: no et descuidis de visitar la web de la Fundació Mies van der Rohe!
Quan tingueu tota la informació, formeu grups de 3-4 persones per fer un petit debat: Per què és important el Pavelló? Va valer la pena reconstruir-lo? Podeu posar els vostres arguments en comú utilitzant un tauler digital com Padlet.
Els autors del Pavelló
Activitat centrada en els autors del Pavelló: l’arquitecte Ludwig Mies van der Rohe i la dissenyadora Lilly Reich.
Llegiu els articles 3 i 4: Qui va ser Ludwig Mies van der Rohe? i Qui va ser Lilly Reich? Llegiu amb atenció la vida i obra dels autors del Pavelló de Barcelona, per poder respondre a les següents preguntes (no fa falta escriure les respostes):
- Qui eren i quin govern representaven?
- Com era l’Alemanya de l’època?
- Com va sorgir el moviment de l’arquitectura moderna?
- Quins principis o objectius tenia?
Prepareu una exposició dels autors del Pavelló Alemany. Grava’t en un vídeo de menys de dos minuts explicant els aspectes més importants de les seves vides. Pots fer servir l’aplicació flipgrid per visualitzar totes les presentacions.
Una visita al Pavelló Mies van der Rohe i Lilly Reich
Activitat per aprofundir en el Moviment Modern a través d’una visita virtual al Pavelló Mies van der Rohe.
Llegiu amb atenció l’article 5: Les tendències que van renovar l’arquitectura del segle XX. Aquest article ens parla sobre l’arquitectura racionalista, quins estils representava i de quina forma va revolucionar l’arquitectura en el segle XX.
Ara que ja sabem el que va suposar el Moviment Modern per a l’arquitectura, organitzarem una visita virtual al Pavelló Mies van der Rohe per a familiars i amistats. Podeu utilitzar tots els recursos disponibles en la web de la Fundació Mies van der Rohe: vídeos, textos, xarxes socials…
En grups de 3 o 4 persones, prepareu una visita guiada al Pavelló que en destaqui els punts forts: Com ho fareu perquè els visitants quedin enganxats a la història de l’edifici? Perquè se sorprenguin amb els seus elements arquitectònics? Com transmetreu la importància de l’edifici per a la ciutat de Barcelona? Quins altres edificis del Moviment Modern coneixeu?
Penseu en la manera més atractiva de presentar tots aquests aspectes en un vídeo! Podeu utilitzar editors de vídeo gratuïts com Clipchamp. Abans de començar a gravar, escriure un esquema previ us pot ser molt útil: Què mostrareu primer? Amb quines anècdotes anireu enllaçant la vostra explicació?
Si teniu temps i materials, cada equip pot crear una maqueta que serveixi com a base de l’explicació. Feu un concurs per veure quin s’assembla més al Pavelló de debò! Feu fotos i envieu-nos-les a la revista.
Finalment, prepareu un visionat a classe amb tots els tours virtuals gravats pels vostres companys i companyes: els seus comentaris us ajudaran a millorar el vostre vídeo!
Arquitectura i gènere
Activitat sobre arquitectura i gènere a partir de la figura de Lilly Reich, coautora del Pavelló al costat de Ludwig Mies van der Rohe.
El Pavelló de Barcelona és obra de l’arquitecte Ludwig Mies van der Rohe i de la dissenyadora i interiorista Lilly Reich. Sovint es recorda més la figura de Mies van der Rohe, però la veritat és que Lilly Reich va ser de gran importància en tots els projectes en què van col·laborar.
Al llarg de la història, les dones han quedat relegades a un segon pla en nombrosos àmbits: cultura, ciència, tecnologia… també en l’arquitectura. Per reconèixer l’obra de Lilly Reich, la Fundació Mies van der Rohe va crear la Beca Lilly Reich per a la igualtat en l’arquitectura, que també té com a objectiu donar visibilitat a la labor d’altres dones en el món de l’arquitectura.
Antoni Gaudí, Frank Gehry, Norman Foster: et sonen aquests noms? Són grans arquitectes de renom. Ara prova-ho amb aquests altres: Zaha Hadid, Julia Morgan, Marion Mahony Griffin… Són grans arquitectes l’obra de les quals no ha rebut pas sempre el reconeixement que es mereix.
Navegueu per internet i cerqueu tres dones arquitectes l’obra de les quals us cridi l’atenció: Quina ha estat la seva trajectòria? Quins són els seus edificis més destacats? Quins premis han rebut? Pots preparar un pòster per a la teva exposició utilitzant eines com Canva.
Guia del professorat
- 1. Presentació de la unitat
- 2. Objectius d'aprenantatge
- 3. Seqüència d'activitats
- 4. Recursos
- 5. Avaluació
A continuació es presenta una unitat didàctica sobre el Pavelló Mies van der Rohe i Lilly Reich, elaborada en col·laboració amb la Fundació Mies van der Rohe. El treball d’aquesta unitat didàctica permet conèixer un edifici icònic de Barcelona, explorar el Moviment Modern dins de l’arquitectura i descobrir les figures del dissenyador Mies van der Rohe i la dissenyadora Lilly Reich.
La unitat té 5 activitats que giren entorn dels articles escrits sobre el tema. Aquesta unitat didàctica cerca sensibilitzar l’alumnat sobre el patrimoni que conforma una ciutat, així com sobre la seva narrativa històrica. L’objectiu és desvetllar el sentit de responsabilitat, però sobretot que els i les joves entenguin que el seu paper és important a l’hora de preservar la identitat comuna.
Les activitats són de tipologia diversa i es treballen de formes diferents al llarg de la unitat: hi ha moments de treball individual, en parelles, en petits grups i de posada en comú amb tota la classe.
Aquesta unitat didàctica és adequada per a qualsevol curs de l’ESO i és ideal per treballar diverses matèries com ciències socials, llengua i cultura i valors. També ofereix una bona oportunitat per col·laborar amb l’àrea de matemàtiques o tecnologia. D’altra banda, s’hi treballen continguts transversals com les competències digitals d’enregistrament i edició de vídeo, a més a més de competències personals i socials de treball col·laboratiu.
Està dissenyada per implementar-se al llarg de cinc hores aproximadament, però això pot variar en funció del ritme de cada grup i els objectius de cada matèria i cada docent.
Cal compartir els objectius d’aprenentatge a l’inici de la unitat i assegurar-se que l’alumnat els comprèn. En aquesta unitat en destaquen els següents:
· Treballar col·laborativament per assolir un objectiu comú.
· Conèixer vocabulari tècnic relacionat amb l’arquitectura.
· Exposició sobre els autors del Pavelló Alemany.
· Preparar una visita virtual utilitzant recursos de la xarxa.
· Elaborar infografies o un pòster sobre dones arquitectes i la seva obra.
Tot seguit es presenta un breu resum de cada activitat. En l’apartat d’annexos hi ha les instruccions més detallades per a les activitats en què s’ha considerat que això calia.
En la taula següent hi ha una proposta de temporització de les activitats:
Activitat 1. Conceptes arquitectònics clau. A partir del visionament de vídeos i de l’article El Pavelló de Barcelona: un edifici singular, l’alumnat treballa els aspectes més tècnics del Pavelló Mies van der Rohe i Lilly Reich a través de la cooperació grupal. Els i les estudiants han d’elaborar un diccionari sobre arquitectura, a més a més de redactar una descripció breu del Pavelló o bé dibuixar-lo.
Activitat 2. Usos del Pavelló. A través d’un exercici lingüístic i de la lectura de l’article Les diferents vides del pavelló Mies van der Rohe i Lilly Reich, l’alumnat podrà reflexionar sobre els diferents usos del Pavelló. Posteriorment, mitjançant la cerca d’informació, els estudiants podran desenvolupar la seva perspectiva històrica i debatre sobre la conveniència de mantenir aquesta mena d’espais a la ciutat.
Activitat 3. Els autors del Pavelló. En aquesta activitat es proposa la reflexió sobre l’autoria del Pavelló, a través dels articles Qui va ser Ludwig Mies van der Rohe? i Qui va ser Lilly Reich? La lectura crítica es completa amb una exposició sobre les vides de tots dos autors. L’activitat inclou un conjunt de preguntes per guiar la reflexió de l’exposició.
Activitat 4. Una visita al Pavelló. A través de la lectura de l’article Les tendènciess que van renovar l’arquitectura del segle XX i la investigació del Pavelló per grups, es prepara una visita guiada virtual. L’activitat ve acompanyada de petits consells i preguntes guia perquè l’alumnat pugui treballar autònomament. Hi ha la possibilitat d’ampliar l’activitat amb un concurs de maquetes.
Activitat 5. Arquitectura i gènere. A partir de la figura de Lilly Reich i el premi que la Fundació Mies van der Rohe ha creat en honor seu, es proposa a l’alumnat que investigui sobre el paper de les dones arquitectes. Els i les alumnes caldrà que preparin pòsters que mostrin l’obra d’aquestes dones, figures invisibilitzades en la història de l’arquitectura.
· Dispositius amb connexió a internet (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils, etc.).
· Material de treballs manuals (cartolines, tisores, rotuladors, cinta adhesiva, etc.).
· Un dispositiu amb càmera per gravar.
L’avaluació en aquesta unitat didàctica s’enfoca de manera competencial i no tan sols amb un objectiu qualificador. Es recomana fer-la servir per regular de manera formativa i formadora l’aprenentatge de l’alumnat, compartint els objectius d’aprenentatge en tot moment per fer als alumnes i a les alumnes partícips d’aquests objectius. S’aconsella una avaluació tant inicial com contínua i final, així com incentivar l’autoavaluació i la coavaluació per part de l’alumnat.
Solucionari
- Activitat 1
- Activitat 2
- Activitat 3
- Activitat 4
- Activitat 5
Conceptes arquitectònics clau
El professorat pot decidir l’opció més adequada per formar els grups d’alumnes. Es proposen tres opcions en funció d’allò que es vulgui treballar a l’aula:
- ATZAR. De manera transparent, mitjançant l’ús d’algun programa que pugui visionar-se per part de l’alumnat (per exemple, Échalo a suerte). Es tracta, doncs, de reforçar la idea que en el treball en equip, sovint, hem de posar-nos d’acord amb persones que no hem triat.
- NIVELL. El docent pot decidir fer grups per nivell. Així obliga a tothom a assumir responsabilitats i papers a què no s’està acostumat. És una manera de potenciar l’autonomia de l’alumnat.
- HETEROGÈNIA. La forma més clàssica de conducta per part del professorat. Es formen grups heterogenis, ajuntant alumnes amb diversitat de capacitats. El docent crea grups equilibrats perquè els alumnes es puguin ajudar entre ells. Així es potencia la idea d’equitat i interdependència entre persones. En aquesta opció cal fer èmfasi i ser clar en els rols i la seva distribució.
A continuació es facilita una llista amb les paraules clau dels articles i altres possibles paraules clau que complementen el vocabulari arquitectònic bàsic. D’aquesta manera, el docent pot graduar la dificultat de l’exercici en funció del curs. També pot adaptar la dificultat de l’exercici amb el nombre de paraules a definir. Pot generar-se un diccionari compartit per tot el grup classe o bé diferents diccionaris. La primera opció implica menys paraules per grup i menys opció de contrastar definicions. La segona opció implica més possibilitat de contrast ja que cada grup defineix més paraules.
Usos del Pavelló
Caldria tenir dispositius amb connexió a internet, tant si són ordinadors com tauletes o telèfons mòbils. Si aquest recurs no estigués disponible, el o la docent podria preparar materials impresos amb informació sobre els diferents temes tractats.
L’activitat comença per descobrir les diferents accepcions de la paraula pavelló. En aquest sentit, pot treballar-se des de l’aula de llengua i treballar aspectes com la polisèmia o les tasques de l’IEC. A continuació es facilita la captura de pantalla del Diccionari de l’Institut.
En la mateixa activitat es proposa entendre què va suposar el Pavelló per a la ciutat i quins usos té en l’actualitat. A continuació, es facilita un conjunt d’enllaços web interessants perquè el docent pugui adaptar la dificultat de l’exercici en funció del curs.
Fundació Mies van der Rohe Barcelona
https://miesbcn.com/ca/el-pavello/
Ajuntament de Barcelona
https://www.barcelona.cat/ca/conocebcn/pics/atractivos/el-pabellon-mies-van-der-rohe_96243111030.html
Urbipedia
https://www.urbipedia.org/hoja/Exposición_Internacional_de_Barcelona_de_1929
Concéntrico
https://concentrico.es/pabellon-de-reflexion/
Barcelona Azar
https://barcelonaalazar.com/pabellon-aleman/
Dialnet (més dificultat)
El pabellón Barcelona y la nueva modernidad en la arquitectura contemporántea – https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2361549.pdf
Finalment, el debat té com a objectiu reflexionar sobre l’evolució històrica dels edificis i pensar en com el present és producte del passat i serveix per entendre el futur.
Algunes preguntes guia poden ser: Per què és important el Pavelló? Va valer la pena reconstruir-lo? Ha de mantenir el nom de “pavelló”? Ha de mantenir-se a la ciutat de Barcelona si no rep visites?
Els autors del Pavelló
En aquest exercici també seria útil comptar amb dispositius amb connexió a internet, ja siguin ordinadors, tauletes o telèfons mòbils. Si aquest recurs no estigués disponible, el docent haurà de tenir fotocòpies dels articles, així com una càmera per gravar.
Per fer servir la plataforma Flipgrid, molt adequada per a l’activitat si cada alumne disposa del seu dispositiu, cal un compte de Gmail o Microsoft.
Tutorial per a docents
https://www.youtube.com/watch?v=LxVKfn_3ZQ4
Tutorial per a alumnat
https://www.youtube.com/watch?v=nNfJtctsEpA
https://www.youtube.com/watch?v=USE4BSTXKzU
Una visita guiada al Pavelló
Aquesta activitat es complementa molt bé amb les anteriors, de manera que resulta molt útil recuperar els materials i la informació ja produïda. Ara bé, també és possible dur-la a terme sense haver fet les anteriors.
Per a la confecció de grups es recomana la modalitat heterogènia, ajuntant alumnat amb capacitats diverses, per a aquesta activitat.
Amb la condició d’estructurar els vídeos correctament, es proposa el visionament d’alguns vídeos model. En funció del temps que pugui dedicar el docent a l’activitat, es recomana comentar a l’aula aspectes positius i negatius dels vídeos model.
Vídeos model:
https://www.youtube.com/watch?v=1cJ2hj6DXRE
https://www.youtube.com/watch?v=ziyvdBljHPU
https://www.youtube.com/watch?v=qft6irCDdqc
https://www.youtube.com/watch?v=Bl1y9gl9FGg
Arquitectura i gènere
Sovint el professorat troba molta resistència per part de l’alumnat a l’hora de debatre aspectes com la desigualtat de gènere. En aquest sentit, la desigualtat entre homes i dones es pot tractar amb dades contrastades des de la perspectiva de l’arquitectura.
Es recomana el visionament de la pàgina web referent a la Beca Lilly Reich, conjuntament amb les dades que apareixen en l’article Mujeres y arquitectas: ¿Cuál es nuestra situación actualmente?
A continuació es mostra un tutorial sobre com fer un pòster amb Canva amb finalitats divulgatives, adaptat per a contextos d’aula.
https://www.youtube.com/watch?v=zU59bPQ5nkk
En el cas que l’alumnat no disposi d’accés a internet, l’activitat pot fer-se analògicament. Caldrà que el o la docent imprimeixi alguns articles (al final se’n fa una selecció), i l’alumnat caldrà que elabori la infografia o el pòster amb cartolines, retoladors i paper.
Articles per fer l’exercici:
https://ovacen.com/arquitectas/
https://www.arquitecturaydiseno.es/arquitectura/ellas-son-jefas-arquitectura-contemporanea_3142
https://www.arquitecturaydiseno.es/arquitectura/arquitectas-que-merecen-pritzker_1491