16 octubre 2024
spot_img
16 octubre 2024

Les xarxes socials democratitzen la moda, però acceleren la caducitat de les col·leccions

Les influencers transformen la moda i obren un sector que abans era molt més tancat, indiquen els experts

La moda, històricament reservada a una elit, ha evolucionat dràsticament en els últims anys gràcies a la irrupció de les xarxes socials. Plataformes com Instagram i TikTok han democratitzat l’accés a aquest sector, cosa que permet que qualsevol persona pugui opinar i participar en les tendències globals. Tanmateix, aquesta revolució també ha accelerat el ritme de la indústria, fent que l’èxit de les col·leccions sigui més fugaç que mai.

“Fa no gaire temps, la moda era un món tancat i inaccessible. Només uns pocs privilegiats podien assistir a desfilades o conèixer les col·leccions dels grans dissenyadors”, explica Estel Vilaseca, directora de l’àrea de moda de l’escola LCI Barcelona. “Avui, gràcies a les xarxes socials, una desfilada pot arribar a milions de persones en qüestió de minuts. La moda ara és de tots”, afegeix.

Les xarxes socials han proporcionat un altaveu sense precedents al sector, cosa que permet a les marques arribar a un públic global amb una immediatesa abans inimaginable. A més, han canviat la naturalesa de la comunicació entre les firmes i els consumidors. El que abans era un monòleg controlat per les grans cases de moda, ara s’ha transformat en un diàleg continu amb els usuaris, que tenen la possibilitat d’opinar i viralitzar continguts.

“Les xarxes socials permeten als consumidors ser part activa de la conversa. Ja no només reben el missatge de la marca, sinó que l’enriqueixen amb les seves opinions i experiències”, assenyala Vilaseca. Aquest fenomen ha estat especialment important per als dissenyadors emergents, els quals, amb una estratègia adequada en xarxes, poden captar l’atenció d’ estilistes i celebrities en l’àmbit mundial.

Col·leccions més curtes

No obstant això, la velocitat i l’abast de les xarxes també han transformat els cicles de la moda, escurçant considerablement la durada de la rellevància d’una col·lecció. “Abans, una col·lecció podia mantenir el seu protagonisme durant mesos. Avui, en a penes uns dies, cau en l’oblit”, apunta Vilaseca.

El ritme frenètic de la moda moderna va començar a accelerar-se fa uns anys, impulsat per figures com Karl Lagerfeld, qui va introduir la presentació de pre-col·leccions i col·leccions creuer, a més de les tradicionals temporades de primavera-estiu i tardor-hivern. Aquest canvi ha portat a una indústria on els dissenyadors han de llançar constantment noves propostes per mantenir l’atenció del públic.

Tanmateix, en l’era de les xarxes socials, aquest procés s’ha intensificat encara més. “Els dissenyadors inverteixen mesos a preparar una col·lecció, però el seu impacte dura a penes uns dies”, explica Vilaseca. L’exposició contínua i la necessitat de novetats constants han fet que el que abans era innovador i únic, es torni ràpidament obsolet.

La moda ha arribat a un públic més ampli que mai, però a costa d’una major volatilitat. Per als dissenyadors, el desafiament no només rau a crear una bona col·lecció, sinó a aconseguir que el seu treball ressoni en un mercat que sembla tenir una memòria cada vegada més curta.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -