L’educació en el lleure promou la convivència, el respecte i l’arrelament al territori i forma ciutadans compromesos i responsables
Els caus i esplais són espais únics on els infants i joves viuen experiències que els transformen i els eduquen en valors. En aquest entorn, els joves s’hi poden sentir còmodes i respectats, i hi poden aprendre també a respectar i ajudar els demés.
Caus i grups d’esplai promouen una educació basada en la convivència, el respecte, la cooperació i l’estima pel territori. És per aquesta funció que, a Catalunya, aquestes entitats s’han convertit en referents per a moltes generacions. Més enllà de les activitats lúdiques, el lleure esdevé la via per formar persones responsables, compromeses i crítiques, capaços de construir un món més just i inclusiu.
Aquest tipus d’educació es basa en la pràctica i l’experiència. Les activitats, la majoria de les quals estan pensades per fer en grup, permeten treballar valors com la solidaritat, la igualtat i el voluntariat. D’aquesta manera, els infants aprenen mitjançant la vivència: acampades, excursions, jocs de rol o tallers pràctics els ensenyen la importància de l’ajuda mútua i la implicació social, fent del lleure una escola de vida.
Arrelament territorial
Un dels grans valors dels caus i esplais és la connexió amb el territori. Aquests espais fomenten l’estima i el respecte pel medi ambient a través d’activitats a la natura, com ara excursions o campaments.
Al mateix temps, també apropen els joves a la seva comunitat local. Participar en activitats relacionades amb el barri, la ciutat o el poble reforça el sentiment de pertinença i enforteix la identitat de grup.
El contacte directe amb l’entorn natural o urbà permet als infants i joves aprendre a cuidar-lo. Amb les activitats i jocs que es porten a terme, descobreixen que petits gestos com recollir deixalles o organitzar projectes de millora del barri, poden tenir un gran impacte en la qualitat de vida de les persones que hi viuen. Això ajuda a crear una consciència ecològica i social que va més enllà de l’esplai o el cau, i que contribueix a crear un sentiment de pertinença.
En entorns urbans, les activitats al carrer ajuden els joves a identificar-se amb la ciutat o el municipi; en entorns naturals, activitats com excursions i campaments fomenten el respecte per la natura i el medi ambient.
L’activitat de caus i esplais contribueix a la cohesió social i a la reducció de prejudicis.
Els valors, al fulard
Els símbols dels caus i grups d’esplai són elements plens de significat que reforcen el sentiment de pertinença i la identitat col·lectiva, i reforcen els valors associats amb aquesta activitat.
Entre els símbols, el més característic és el fulard. El típic mocador que porten els infants i monitors als caus, i també en alguns esplais, representa un compromís amb valors com la participació, la solidaritat, el pacifisme i la sostenibilitat. Aquest tros de tela uneix generacions i transmet un missatge: treballar junts per un món millor és possible.
Un altre dels símbols dels caus és la camisa, sovint diferenciada per grups d’edat, i que porta insígnies que reflecteixen l’organització, el país i altres distintius importants. A nivell internacional, la flor de lis simbolitza l’escoltisme amb els seus valors i compromís: les tres opcions representades al pètal central, el cercle que uneix els escoltes, i les estrelles, símbol de la visió oberta al món. Per al guiatge, el trèvol daurat sobre fons blau brilla com a símbol de fraternitat universal, amb les tres fulles de la promesa i la brúixola que guia el camí, juntament amb la flama de l’amor per la humanitat. Tots aquests elements reforcen el missatge de valors, unió i compromís d’aquests moviments educatius.
A través de les activitats de lleure, els joves esdevenen ciutadans actius. Aprenen a treballar en equip, a compartir responsabilitats i a respectar la diversitat. A més, desenvolupen un esperit crític que els ajuda a qüestionar la societat actual i a proposar alternatives més justes i inclusives. Tot plegat fa dels caus i esplais un lloc on aprendre i una escola de valors que inspira a transformar el món des de la proximitat i la col·laboració.
Aquest article forma part de la Unitat Didàctica ‘Cul a Terra’, elaborada en col·laboració amb el Palau Robert.