5 febrer 2025
spot_img
5 febrer 2025

La digitalització educativa a la regió EMEA: més sostenibilitat i el paper de la intel·ligència artificial

Una investigació realitzada per Acer destaca la necessitat d’augmentar l’ús de la tecnologia digital a les escoles per satisfer les necessitats de la societat del futur

Acer for Education ha presentat els resultats d’una investigació que analitza el nivell de digitalització a les escoles de la regió EMEA (Europa, Orient Mitjà i Àfrica). Tot i que el 46 % dels socis educatius valoren aquest nivell com a bo o avançat, la manca de finançament, la formació docent insuficient i una infraestructura inadequada continuen sent obstacles importants.

A més, hi ha una alta demanda de dispositius duradors i sostenibles, mentre que la sostenibilitat desperta un gran interès a les institucions. Tot i això, la Intel·ligència Artificial genera preocupacions relacionades amb la privacitat i el seu ús indegut per part dels estudiants. Acer subratlla la necessitat de solucions tecnològiques innovadores, sostenibles i adaptades a les necessitats actuals del sector educatiu.

La digitalització a les escoles de la regió EMEA està avançant, però encara afronta importants reptes. Així ho revelen els resultats de dues enquestes recents realitzades per Acer for Education, presentades durant el Acer Education Summit 2024. Aquestes enquestes ofereixen una visió integral sobre el nivell d’integració tecnològica a les aules, destacant barreres, prioritats i oportunitats clau per al futur de l’educació digital.

Progrés i obstacles en la digitalització

El 46% dels socis educatius a EMEA considera que el nivell de digitalització a les escoles és “bo” o “avançat”, reflex de les inversions en tecnologia que han permès adoptar eines modernes i respondre a les necessitats d’una generació cada vegada més connectada. Tot i això, aquestes xifres contrasten amb els problemes persistents:
Manca de finançament (30 %) i formació docent insuficient (30 %), identificades com les principals barreres per a la integració tecnològica.
Infraestructura inadequada, incloent connexions a Internet inconsistents i accés limitat a dispositius, que afecta un 10 % de les escoles.
Resistència cultural a l’adopció de noves tecnologies, senyalada pel 24 % dels socis, fet que retarda els canvis necessaris en l’ecosistema educatiu.
La demanda de dispositius amb característiques específiques, com la durabilitat, la facilitat de reparació i les bateries de llarga durada, també reflecteix la recerca de solucions pràctiques i sostenibles.

Sostenibilitat i el futur de l’educació

En un context on la sostenibilitat és una prioritat global, el 61% dels socis educatius ha detectat un creixent interès per adoptar pràctiques sostenibles a les escoles. Això inclou l’ús de dispositius fabricats amb materials reciclats, de baix consum energètic i amb dissenys que permetin la seva reparació, alineant-se amb els objectius de minimitzar l’impacte ambiental.

Intel·ligència artificial: entre l’oportunitat i la preocupació

La intel·ligència artificial (IA) emergeix com una tecnologia prometedora, però amb un ús encara limitat. Només el 5 % dels docents confien plenament en la IA, tot i que el 31 % la percep com una oportunitat per personalitzar l’ensenyament i millorar l’eficiència educativa.

Tot i que la IA permet als docents simplificar la planificació de classes (70%), actuar com un aliat útil en la preparació d’exercicis assistits (62 %), analitzar el progrés dels estudiants (58%) i realitzar avaluacions automàtiques (56%), també es percep com una eina interessant en mans dels estudiants, que podrien aprofitar-la en el seu benefici: fer trampes en les tasques (49%) o dependre de la IA generativa per redactar assaigs i altres continguts (44 %), cosa que els faria perdre la capacitat de realitzar aquest treball de manera independent i distorsionaria les qualificacions que reben.

Una altra preocupació deriva de l’ús excessiu de dispositius digitals, que podria afectar el benestar físic dels estudiants en passar moltes hores davant d’un ordinador (esmentat pel 41% dels enquestats), amb conseqüències en la postura i la vista, o que l’ús excessiu del teclat podria portar a l’oblidament de l’escriptura a mà (43%).

“Aquesta investigació confirma com la tecnologia s’ha convertit en un pilar fonamental de l’educació moderna, però també deixa clar que encara queda un llarg camí per recórrer. S’evidencia clarament que a la majoria de les escoles és necessari augmentar la inversió en dispositius digitals, en la infraestructura de TI, així com en la formació docent i en polítiques de conscienciació per a un ús responsable de la tecnologia, com la IA”, comenta Cristina Pez, Directora Comercial d’Educació a Acer EMEA.

L’educació davant els reptes globals

L’informe Education Policy Outlook 2024 i dades del Fòrum Econòmic Mundial reforcen la importància de la digitalització educativa. S’estima que per al 2030 el 39 % de les habilitats clau al mercat laboral canviaran, amb un enfocament creixent en competències tecnològiques com la intel·ligència artificial i l’anàlisi de big data. Tot i això, la investigació assenyala que gairebé la meitat dels docents encara depenen de dispositius personals o compartits, la qual cosa reflecteix una manca d’accés equitatiu a eines essencials per a l’ensenyament.

“Des del principi, Acer ha estat atenta a les necessitats dels docents i ofereix tecnologia preparada per al futur, amb l’objectiu de donar-los suport concretament en la seva feina diària i promoure una experiència d’aprenentatge significativa, inclusiva i atractiva”, conclou Cristina Pez.

Descubreix més sobre Acer For Education aquí

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -