Més de 1600 professionals de l’educació han assistit a l’esdeveniment per analitzar els riscos i les oportunitats que ens ofereix la tecnologia en els processos d’ensenyament-aprenentatge
S’estima que l’àmbit educatiu generarà una despesa de 9.500 milions d’euros fins al 2030, destinada en bona part al desenvolupament de solucions tecnològiques que millorin els processos d’ensenyar i aprendre a les aules. Saber quan, com i en quin context cal utilitzar aquestes eines i quin impacte tindran en la comunitat educativa és un dels principals reptes de futur del sector, eix de debat de l’11a edició de l’EdTech Congress Barcelona, l’esdeveniment anual organitzat pel hub d’innovació educativa EduTech Cluster.
El congrés és un punt de reunió imprescindible per a la investigació, la reflexió i la pràctica educativa esdevenint “un espai de debat, un lloc on poder parlar sobre com trobar l’ús sensat de la tecnologia, compensant els riscos i els avantatges obvis que té en l’avaluació o la personalització de l’aprenentatge”, apunta Ramon Eixarch, president de l’entitat.
Durant dues jornades, del 18 al 19 de febrer, l’EdTech Congress ha reunit responsables d’innovació de les institucions educatives i de les empreses del sector edtech, juntament amb experts i professionals del sector educatiu. L’objectiu ha estat generar sinergies, conèixer les darreres tendències i assistir a una vintena de conferències, xerrades, debats i taules rodones amb ponents de prestigi nacional i internacional.
En aquest context, i per primera vegada, Junior Report hi ha donat a conèixer el seu projecte de revistes escolars Junior Report RED (Revista Escolar Digital), un programa d’educació mediàtica que proposa la creació d’una revista digital per estudiants de primària a batxillerat i que ja utilitzen més de 8.000 nois i noies a Espanya, Andorra i l’Amèrica Llatina.

La IA implicarà canvis en el rol del docent
En un moment de transició educativa, on es tendeix a la bipolarització i simplificació dels missatges, esdeveniments com l’EdTech Congress Barcelona permeten una aturada en el temps per analitzar i debatre com i de quina manera s’ha de produir la integració de la tecnologia en l’educació per a formar a les generacions presents i futures.
Per Carme Artigas, copresidenta del consell assessor d’intel·ligència artificial de les Nacions Unides, aquest binomi s’ha de donar necessàriament des d’una mirada crítica i ètica, on el rol dels líders escolars “no s’ha de centrar en quines eines escollir, sinó en com aquestes tecnologies transformen la manera com s’ensenya, s’aprèn i es prenen decisions”.
Durant la conferència inaugural del congrés, Artigas ha defensat que aquest procés permetrà als docents assumir un paper més proper al de mentors i facilitadors que al de transmissors de coneixements, amb menys càrrega administrativa, més suport en l’avaluació contínua i un enfocament més gran en la transmissió de valors com l’ètica o el pensament crític.
Aquest nou rol requereix formació contínua en habilitats i competències digitals, així com la necessitat de “crear experiències d’aprenentatge memorables per a l’alumnat”, assenyala l’assessor científic-tecnològic de Conecta13, Fernando Trujillo. L’objectiu és implicar l’alumnat més en el “fer” que en el “saber fer”. Per aconseguir-ho, també cal transformar els espais d’aprenentatge perquè fomentin l’acció i la manipulació.
Reimaginar una millor versió de l’edtech
Quin ha de ser l’objectiu final de la tecnologia educativa? Per Neil Selwyn, professor de la facultat d’educació de la Universitat de Monash, Melbourne (Austràlia) cal adoptar fórmules esperançadores que siguin “millors per a les persones, les comunitats i el planeta” i defugir d’aquelles hiperpersonalitzades que només beneficien una minoria.
En aquest sentit, i coincidint amb Artigas en el discurs, cal “ser crítics amb l’edtech per a integrar-la segons les nostres pròpies necessitats i contextos”. Per Selwyn és important que “tecnòlegs, docents i universitats” treballin conjuntament no per “dissenyar tecnologia que encaixi en el sistema, sinó per a dissenyar tecnologia adaptada a les persones”.
I de quina manera s’ha d’incorporar a les aules aquesta tecnologia? “Digitalitzar no és sinònim de donar un portàtil a cada estudiant”, afirma la investigadora en tecnologia i professora de la facultat d’educació de la Universitat de Múrcia, Maria del Mar Sánchez.
En la seva ponència va alertar que “el problema que tenim amb la tecnologia és més didàctic que tecnològic” -de concepte- i va animar els docents a utilitzar les eines edtech segons els objectius pedagògics i no a la inversa. Sánchez defensa que “la tecnologia educativa planteja múltiples mitjans a l’aula”, amb situacions d’aprenentatge que van més enllà de digitalitzar continguts existents.
Descobrir les darreres tendències del sector
A més de xerrades inspiradores, debats i tallers l’EdTech Congress permet conèixer el més innovador en tecnologia educativa. Aquest any, 52 empreses i startups hi han exposat els seus productes, entre els quals solucions per a descarregar el docent de tasques administratives, o recreacions de personatges històrics amb IA que interactuen amb els estudiants.
L’organització tanca l’esdeveniment amb la satisfacció d’haver duplicat el nombre d’expositors i visitants respecte a l’any passat, i amb la voluntat d’ampliar i enfortir la fira de cara l’any vinent.