El projecte Revista Escolar Digital reconeix els millors articles del curs 2024-2025
Més de 8.000 redactors i redactores han publicat uns 5.000 articles a les seves respectives revistes escolars
Els redactors i redactores del projecte Junior Report RED (Revista Escolar Digital) han demostrat que entendre el món, explicar-lo amb rigor i fer sentir la seva pròpia veu, és possible. Al llarg del curs 2024-2025, un total de 8.000 alumnes de primària, secundària i batxillerat dels 100 centres educatius participants han gestionat la seva pròpia revista escolar, i han narrat totes les històries que succeeixen al seu voltant.
Han viscut el periodisme des de dins: han fet notícies, entrevistes, reportatges, articles d’opinió, crítiques, fotoreportatges, vídeos i pòdcasts i han explicat la informació amb compromís, responsabilitat i des d’una mirada crítica.
Per reconèixer aquest esforç, l’equip de Junior Report ha destacat els millors articles del curs, separats en vuit categories. Aquests reconeixements donen valor a la feina feta i recorden que la veu dels joves, és important.
Categoria Notícia
L’alumnat s’ha posat a la pell d’un periodista real per identificar temes rellevants, buscar fonts fiables i explicar amb claredat què ha passat al seu entorn, creant notícies per informar i ajudar a entendre el món.
En la categoria de Notícia, els articles destacats, són:
- Sant Josep Report és ja una realitat i comença la seva tasca periodística, per Abril Suriol, de l’Escola Sant Josep de Vilafranca del Penedès.
- Celebrem la Setmana de la Dona a l’escola, per Dylan Osorio i Cristina Vazquez, de l’Escola Mas Casanovas de Barcelona.
- El gran apagón: un día sin luz, per Angel Giménez Martínez, del Colegio Juan XXIII Cartuja, de Granada.
- Descobreix els tallers de Monti-sion: Diversió, aprenentatge i creativitat, per Paula Gual Torres, Ariadna Reus Torrandell i Aurora del Alba Romero Gamundi, del Col·legi Monti-sion de Pollença.
- Vuelve la Fira de Santa Llúcia, per Carla Sans Martín, del Colegio Pérez Iborra de Barcelona.
Categoria Entrevista
Els redactors i redactores han demostrat que saber escoltar, també és una forma de comunicar. En aquesta categoria, han fet preguntes amb sentit i han compartit històries que mereixien ser explicades.
En la categoria d’Entrevista, els articles destacats, són:
- Entrevistem a la Marta Maroto, corresponsal de guerra al Líban, per Nora Cardenal Giménez, Claudia Fernández de la Torre i Carla Tejero Lomas de l’Institut Jaume Mimó de Cerdanyola del Vallès.
- Teresa Juanola: “Desitjo que continuï essent un centre que ajuda i proporciona a cada alumne els coneixements i l’atenció necessària”, per Roc Caixàs, Miracle Carnicé, Itziar Castro, Raquel Doueu, Salma Eaayadan, Ian Invernizzi, Sergi Morales, Gaël Pasquier, Lucía Saborido i Aniol Sans de l’Institut Olivar Gran de Figueres.
- L’ofici de l’Alcalde, per Laia Ferreiro Saludes, Cesca Mindan Bacardit, Etna Terradellas Torras i Bruna Usón Basols de l’Escola Anoia d’Igualada.
- Alain Cabanes: “Organitzar els Jocs dels Petits Estats 2025 és un repte com a país”, per Noam Perissé i Xoan Porta Gómez de l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança d’Encamp, a Andorra.
- Isabel de la Fuente: “M’agrada molt llegir poesia, sobretot poesia catalana; m’agrada molt Joan Salvat-Papasseit”, per Jana Álvarez Martin, Júlia Betran Cruz i Cloe Hidalgo Lorenzo de l’Institut Leonardo da Vinci de Sant Cugat del Vallès.
Categoria Opinió – Crítica
Per escriure un article d’opinió cal tenir valor, arguments i estil. L’alumnat ha sabut analitzar temes a fons i expressar el seu punt de vista amb coherència. Els seus textos no només fan pensar, sinó que conviden al debat i a la reflexió col·lectiva.
En la categoria d’Opinió – Crítica, els articles destacats, són:
- Pantalles: com ens afecten?, per Alba Sánchez Regueiro, Nora Seltane Escalera i Angie Serrate Pedrosa de l’Escola Creixen de Terrassa.
- El comunisme, una proposta política massa utòpica, per Eric Gallego Jimenez de l’Institut Alzina de Barcelona.
- Hi ha masclisme entre els adolescents?, per Marta Campo Campillo, Amel Chamorro Hierro, Irene Garcia Lara i Noa Lin de l’Escola El Pilar de Premià de Mar.
- “La sociedad de la nieve” filma, zorigaitzaren eta itxaropenaren arteko miraria, per Egilea Oinatz Bilbao Elorriaga de Larramendi Ikastola a Mungia.
- ‘La teva mentida a l’Abril’, una comèdia romàntica que et farà reflexionar, per Íngrid Morgades Cañete del Col·legi Sagrat Cor del Vendrell.
Categoria Reportatge
Fer un reportatge és connectar fets, emocions i realitats. Amb rigor i sensibilitat, els joves han sabut explicar històries amb profunditat i donar veu a persones i situacions sovint invisibilitzades.
En la categoria de Reportatge, els articles destacats, són:
- Radiografia del nostre barri: El Besòs, per Ibrahim Cisse Diakhaby, Khadi Satou Fall, Iman Fatima Shahadi, Asun Fernandez, Goyo Gomez Jimenez, Nayab Imran, Diarriatou Kante, Fahad Mahmood, Zanoor Mehdi Dhuman, Maikel Mitjans, Hassan Mouhamed, Ayan Muhammad, Muhammad Sameer Muhammad Ashfaq, Aya Nouinou, Ainara Ordoñez Santiago, Abubakar Safeer i Rania Salim de l’Escola Concepción Arenal de Barcelona.
- Quan l’oïda guia el joc: el goalball, un exemple d’inclusió i superació, per Francesc Artero Tallón i Lucia Montero Coronado de l’Institut Creu de Saba, d’Olesa de Montserrat.
- Anem a peu a l’escola, per Maria Fernández, Marta Giménez, Aniol López Noè, Alba Martínez Domènech, Adrián Molina Mellado, Mar Prados Pérez i Olivia Soler Perez de l’Escola GEM de Mataró.
- Les obres de l’Eixample: benefici o tortura?, per Akane Ishizaka Segarra, Bruna Pla Bayó, Joana Prat Casals i Gina Vila de l’Institut Ernest Lluch de Barcelona.
Categoria Fotoreportatge
Una imatge val més que mil paraules, i en aquesta categoria, els redactors i redactores han capturat moments i racons amb una mirada artística i crítica, transformant el quotidià en relats visuals que conviden a mirar amb nous ulls.
En la categoria de Fotoreportatge, els articles destacats, són:
- Fotoreportatge de l’Escola Edumar – Entrada, per Maria Garcia Jauregui i Maya Klansek Epaminondas de l’Escola Edumar de Castelldefels.
- Aula de visual i plàstica, per Marina Bou Casanovas, Ivis Galarza, Abril Lorente Lopez i Iker Tapia Bernabeu de l’Institut Escola Carles Capdevila dels Hostalets de Balenyà.
- Els Colors del Castell de Sant Joan, per Àlex Caballero Olivera i Biel Pagespetit de l’Escola Cor de Maria de Blanes.
- Anglès i la seva història, per Mia Pereira Parramon i Joana Pibernat Brugués de l’Institut Rafael Campalans d’Anglès.
- Deixa’t fascinar pel marró!, per Javier Sabio de l’Institut Verdaguer de Barcelona.
Categoria Espai Creatiu
En les revistes escolars també hi té cabuda la creativitat. L’alumnat ha donat vida a les seves idees més originals en aquest espai únic.
Amb el reconeixement especial de l’escola de disseny i arts visuals, LCI Barcelona, els articles destacats de l’Espai Creatiu, són:
- Recepta de castanyes al forn, per Alícia Boudria de l’Escola Pia de Tàrrega.
- Sopa de lletres de futbolistes, per Amine Bouziani El Boudohi de l’Escola Eduard Toda i Güell de Reus.
- Seràs capaç d’endevinar la pel·lícula?, per Oriol Estruch Balagueró, Marc Pons de Mas i Jamie Winsser Vroom de l’Escola Fluvià de Barcelona.
- Bloop FC, per Nil Franquesa Toledo i Lluís Oliva Ordoñez de l’Escola Sant Marc de Calldetenes.
- El banc del record, per Berta Jiménez Martí, Ariadna López Ortiz, Edurne Montero Sánchez i Daniela Sánchez Abad de l’Escola Sant Gervasi Cooperativa de Mollet del Vallès.
Categoria Pòdcast
Un pòdcast és molt més que una gravació de la veu, és pensar, investigar i comunicar. Els alumnes han alçat la veu per parlar de salut mental, esport, desigualtats, actualitat i molt més. Han fet sentir les seves idees amb passió i consciència.
Amb el reconeixement especial d’Acer For Education, els pòdcasts destacats, són:
- Semana del Libro en el Colegio Internacional Costa Adeje, per l’alumnat de 2n de batxillerat del Colegio Internacional Costa Adeje, d’Adeje.
- Eduard Cosculluela: “Durant uns segons vaig perdre la noció del temps”, per Laia Blanch Muñoz, Claudia Maza Gutierrez i Carla Pacha Palma del Col·legi Episcopal de Lleida.
- El poliamor i les relacions obertes, per Lou Bosch Bachelart i Carlota Vila Riba de l’Institut La Plana de Vic.
- Els “podcasts” del Federica, per Irene Punsola, Joy Silvana Rego Rahmati, Maria Galaso i Lucía Peiró de l’Institut Federica Montseny de Badia del Vallès.
- Pòdcast: La intel·ligència emocional és més important que la intel·ligència acadèmica?, per Noa Gonçalves, Leire González Conte i Mercè Lagraña Santamaria de l’Escola Creixen Goar de Viladecans.
Categoria Vídeo
L’alumnat ha sortit al carrer amb una càmera i moltes ganes d’explicar què passa al seu voltant. Amb creativitat, guió i edició, els vídeos seleccionats ens mostren com els alumnes han après a comunicar amb imatge i so. Han creat peces audiovisuals que informen i, alhora, emocionen.
Amb el reconeixement especial d’Acer For Education, els vídeos destacats, són:
- L’aula d’acollida, una eina fonamental per integrar alumnes nouvinguts, per Emma Aguilera Cano, Ivan Cerrato Pacheco, Daniel Ruescas Bertran i Arantxa Yuste Escudero de l’Institut Badalonès de Badalona.
- La nova redacció de periodistes del Roca Report d’aquest curs!, per Laia Blasco Gallego, Daria Fladung, Nico Ruiz Laguna i Alejandro Vallés Álvarez de Centre d’Estudis Roca de Barcelona.
- Què n’opinen els ciutadans d’Olesa de Montserrat sobre la salut pública del seu municipi?, per Biel Campmany Palomares, Aleix Jorba Valero, Aina Solsona Tapia i Guillermo Valenzuela Martin de l’Escola Creixen Povill d’Olesa de Montserrat.
- La Dreta de l’Eixample, el barri de la nostra escola, per Pau Llàcer Ramón-Cortés, Lucía Margallo García i Aina Ramoneda Brescó de l’Escola Pia Nostra Senyora de Barcelona.
- Els alumnes del Miramar s’endinsen en el món del periodisme a El Prat Ràdio, per Alexandra Perez-Montes Muriel de l’Institut Miramar de Viladecans.
El projecte Junior Report RED
Al llarg del curs 2024-2025, l’alumnat de primària, secundària i batxillerat de 100 centres educatius ha gestionat i dirigit les seves revistes escolars amb el suport i acompanyament de periodistes professionals.
Durant aquests mesos, els redactors i redactores han seguit una programació didàctica centrada en la creació d’entrevistes, notícies, articles d’opinió, cròniques, reportatges i fotoreportatges, tot fomentant una mirada crítica i el rigor periodístic.
El projecte Revista Escolar Digital, impulsat pel diari d’actualitat Junior Report, promou l’alfabetització mediàtica i permet a l’alumnat desenvolupar el pensament crític i treballar les competències clau a través d’experiències vivencials.