Canvi climàtic / Notícia del Dia

Una dècada per salvar el planeta

Les Nacions Unides posen en marxa el Decenni sobre la Restauració d’Ecosistemes per revertir els efectes de l’activitat humana sobre el medi ambient.

Dia Medi Ambient
Ja n n'hi ha prou amb aturar la contaminació dels ecosistemes: cal que recuperem els espais naturals perduts. (Akil Mazumder/Pexels)

Les Nacions Unides posen en marxa el Decenni sobre la Restauració d’Ecosistemes per revertir els efectes de l’activitat humana sobre el medi ambient

El 5 de juny és el Dia Mundial del Medi Ambient, una jornada instaurada per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) per conscienciar sobre la importància de conservar i protegir el medi ambient.

Cada tres segons es destrueix un bosc amb la superfície d’un camp de futbol. En l’últim segle han desaparegut la meitat dels aiguamolls, un tipus d’ecosistemes fonamentals per reduir les emissions de CO₂, ja que absorbeixen gran part del carboni de l’atmosfera. El 90% dels esculls de coral podrien desaparèixer el 2050 si no aturem l’escalfament global. I gairebé el 80% de les aigües residuals de tot el món s’aboquen als oceans sense ser tractades.

Però les conseqüències no són només per a la natura. Una tercera part de les morts relacionades amb la calor són provocades pel canvi climàtic, segons un article publicat a la revista científica Nature. Això significa que 100.000 persones moren cada any per la contaminació que produïm. I els propers 30 anys, milions de nens podrien morir per culpa de la malnutrició derivada del canvi climàtic (sequeres, inundacions, canvis migratoris i plagues d’insectes que afecten directament les collites).

Malgrat les xifres i les dades, seguim sense reaccionar. Per això enguany, amb motiu del Dia del Medi Ambient, l’ONU posa en marxa el Decenni de la Restauració dels Ecosistemes 2021-2030: ja no n’hi ha prou amb contaminar menys, ara hem de revertir el mal provocat al planeta durant dècades i restaurar els ecosistemes.

Recuperar els entorns naturals servirà per salvar a milions d’espècies d’animals i plantes, ajudarà a combatre els efectes del canvi climàtic i permetrà millorar la qualitat de vida de les persones.

Canviar el sistema per a salvar el planeta

La degradació del nostre planeta s’ha accelerat els últims 200 anys, coincidint amb l’inici de la Revolució Industrial i el desenvolupament de les activitats humanes. Des de llavors, la contaminació s’ha disparat pel consum de combustibles fòssils i el desenvolupament de materials plàstics, que s’han convertit en el principal residu dels entorns naturals. Cada any milions de tones de plàstic acaben als mars i oceans, i ara fins i tot es troben en l’aire que respirem.

Els polítics i associacions mediambientals es reuneixen cada any a la Conferència del Clima de les Nacions Unides per acordar mesures globals que permetin protegir el medi ambient i aturar les emissions contaminants. No obstant això, els països no aconsegueixen posar-se d’acord i encara estem lluny d’aconseguir els objectius de l’Acord de París.

https://twitter.com/juniorreport_/status/1356122619901214727

Gràcies a la pressió de la societat civil i dels grups ecologistes, alguns països han començat a adoptar mesures per reduir l’impacte sobre el medi ambient.

El president dels Estats Units, Joe Biden, ha anunciat que suspendrà les perforacions de petroli i gas a l’Àrtic, en una zona on hi ha un refugi natural. D’aquesta manera, Biden fa marxa enrere a una de les últimes mesures adoptades per l’anterior president, Donald Trump, conegut per la seva visió negacionista del canvi climàtic.

A França, l’Assemblea Nacional va aprovar a l’abril una llei per prohibir els vols nacionals de menys de dues hores i mitja. La idea és reduir les emissions dels avions, un dels mitjans de transport més contaminants, i promoure alternatives més ecològiques com el tren. La nova llei encara ha de passar dues votacions més abans de poder aplicar-se.

D’altra banda, la justícia dels Països Baixos ha emès una sentència històrica que obliga la petroliera Shell a reduir un 45% les seves emissions els propers 10 anys. El tribunal considera que l’empresa és responsable del canvi climàtic i dóna la raó a l’organització Amics de la Terra, que va presentar la demanda.

https://twitter.com/radiomundoreal/status/1397562385632739338

Shell encara pot recórrer la decisió del tribunal, per la qual cosa no és segur que acabi reduint les emissions. Així i tot, aquesta sentència és important perquè és la primera vegada que la justícia obliga a complir els acords climàtics, la qual cosa podria donar peu a altres sentències d’aquest tipus.

La natura a les nostres mans

L’ONU ha creat l’etiqueta #GeneracióRestauració per implicar tothom en la recuperació dels ecosistemes.

Hi ha moltes maneres de participar-hi: crear un hort urbà i implicar-hi gent del barri, col·laborar amb alguna organització o grup ecologista, plantar un arbre, convèncer els teus amics per netejar un espai natural com una platja, un bosc o un parc…

També és important introduir canvis en el nostre estil de vida que, per petits que semblin, poden contribuir a crear un futur més respectuós amb el medi ambient: seguir una dieta rica en vegetals que redueixi l’emissions derivades de la indústria càrnia, comprar productes de temporada, apostar per marques sostenibles i comprar roba que duri més temps, reduir el consum de dispositius electrònics, la fabricació i l’ús dels quals requereix grans recursos…

El PNUMA ha elaborat un Manual de Restauració dels Ecosistemes on explica per què és tan important protegir els ecosistemes i en el qual s’ofereixen idees i propostes per unir-se a la #GeneracióRestauració. Està en joc el futur del planeta i la nostra pròpia supervivència.

Fonts: ONU, PNUMA, EFE

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Galetes addicionals

Aquest web utilitza les següents galetes addicionals:

(Indica aquí les galetes que esteu utilitzant a la web.)