En l’actualitat, les noves tecnologies i les metodologies innovadores dels centres educatius estan canviant la manera d’aprendre de l’alumnat
La innovació educativa, entesa com la incorporació de pràctiques innovadores en l’educació, és més present que mai. Entre aquestes pràctiques podem parlar de propostes tecnològiques, com la ludificació o la intel·ligència artificial. Però a més a més la innovació també fa referència a metodologies originals com la pedagogia inversa o l’aprenentatge basat en projectes.
Si hi ha res que caracteritzi la innovació educativa és la seva funció de proporcionar solucions pràctiques a tot el sector. Així doncs, ha de proposar noves metodologies i fórmules de les quals s’hauran de beneficiar en el seu dia a dia tant els docents com l’alumnat.
Per això és important que el sector se centri a crear lligams entre tots els actors involucrats per poder establir un marc de treball conjunt que cerqui enriquir els processos d’ensenyament, però també d’aprenentatge, en totes les etapes educatives.
La implicació amb la innovació educativa porta moltes empreses a desenvolupar diferents iniciatives. És el cas d’Edutech Cluster, un grup d’empreses, centres educatius i universitats que treballen en la innovació del sector de l’educació. El seu objectiu és que el sistema educatiu compti amb les eines necessàries per aconseguir en el futur una població professionalment més ben preparada i més competitiva.
Sota el títol ‘La tecnologia educativa al servei de l’aprenentatge’, el grup presenta l’EdTech Congress Barcelona, un esdeveniment sobre innovació educativa en el qual es pot aprendre, compartir, debatre i visualitzar les tendències i solucions de tecnologia educativa que poden empoderar tots els agents en el procés d’aprenentatge.
Talleres, sesiones, testimonios, ponentes nacionales e internacionales, exposición de productos… Todo esto y mucho más es lo que te espera los próximos 27 y 28 de abril en el #edtechcongressbcn
¡Entérate de todo en nuestra última publicación!
👉 https://t.co/7TCLCbbpwZ pic.twitter.com/krMkGlF5Vh
— Edutech (@EdutechCluster) March 25, 2022
L’esdeveniment sorgeix de la necessitat de mostrar que la millora de l’aprenentatge requereix innovació i competència digital perquè sigui inclusiu i equitatiu. “Era imprescindible crear un escenari en què grans experts dels àmbits nacional i internacional poguessin compartir els seus coneixements i donar a conèixer les noves tendències de la digitalització als centres educatius”, destaca Ramon Eixarch, president d’Edutech Cluster.
El congrés se celebrarà a Barcelona els pròxims 27 i 28 d’abril, i reunirà tant directors i responsables d’innovació de les institucions educatives com les empreses del sector EdTech, i experts i professionals del sector educatiu.
Ponents internacionals de prestigi
L’esdeveniment organitzat per Edutech Cluster i amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya comptarà amb la participació de figures de prestigiós nivell com Marc Prensky, fundador de Global Future Education Foundation, que explicarà la importància d’empoderar les noves generacions amb la seva ponència titulada ‘Empoderant avui. El que el món necessita de l’educació’.
Hi participarà també Geoff Petty, un dels principals experts sobre mètodes d’ensenyament de la Gran Bretanya, que explicarà de quina manera les evidències sobre les innovacions educatives poden millorar l’aprenentatge dels estudiants a les aules. Tot això, en la seva ponència ‘L’ensenyament basat en l’evidència: pràctiques destacades i contrastades en l’ensenyament, l’aprenentatge i l’avaluació’.
El programa de l’esdeveniment també inclou panells on es podran compartir experiències, com la sessió liderada per Fidelma Murphy, ‘Lideratge de l’estratègia digital de centre’, en la qual es parlarà de la importància d’un lideratge que acompanyi l’alumnat, els docents i les famílies en la transformació digital que experimenta el sistema educatiu.
Xerrades en format ‘Edmeeting’
D’altra banda, en l’esdeveniment també hi haurà xerrades, que a Edtech Cluster anomenen ‘Edmeetings’. En destaquem ‘Aprenentatge Híbrid’, en què Albert Sangrà, director de la Càtedra UNESCO en Educació i Tecnologia per al Canvi Social, i Montse Jiménez, directora Pedagògica de les Escoles Vedruna, parlaran sobre què cal tenir en compte per dur a terme una docència híbrida de qualitat.
També tindrà lloc ‘Interdisciplinarietat i avaluació competencial’, una xerrada en la qual Patrícia Jané, directora de l’Escola Cor de Maria – Sabastida, i Eva Aguiló, cap de l’Àrea Pedagògica de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, parlaran del treball cooperatiu entre l’alumnat i les famílies per aconseguir una proposta educativa que vetlli per l’equitat i la inclusió.
La tecnologia, al centre
L’EdTech Congress Barcelona serà un esdeveniment en què la innovació i la tecnologia seran la temàtica central, per la qual cosa no faltaran les ‘Discovery Talks’, en les quals es parlarà, entre altres temes, de l’ètica de la intel·ligència artificial i de les oportunitats del metavers educatiu. A més a més, el congrés també tindrà una zona d’exposició on més de 20 empreses del sector edtech presentaran les seves innovacions.
Contingut elaborat amb la col·laboració de l’Edutech Clúster