Les diferències entre cotxes elèctrics i tradicionals comencen a desaparèixer, però eliminar els combustibles fòssils en vehicles pesats és encara repte immens
Per Enric Ventura
El cotxe elèctric és un futur cada cop més present. Les millores en les bateries estan reduint les diferències amb els motors de combustió.
A més, la preocupació pel medi ambient ha afavorit plantejar propostes com prohibir els cotxes dièsel, benzina i híbrids l’any 2050.
No obstant, el cotxe elèctric és un invent molt antic: ja existia al segle XIX, competint des d’un principi amb els motors de combustió. En aquell moment, l’ús de la gasolina es va imposar perquè les bateries elèctriques eren aparatoses i oferien menys prestacions. Avui, això ha canviat.
En 1884 Thomas Parker, ingeniero eléctico, construyó en Londres el primer coche eléctrico de baterías recargables https://t.co/lVdX2V9AHM pic.twitter.com/EL2cuB2oXb
— Cuaderno de Cultura Científica (@CCCientifica) August 6, 2017
Bateria vs. motor
La combustió té una eficiència molt baixa: aprofitem el 30% o 40% de l’energia que generen els combustibles. La resta es perd pel tub d’escapament.
Per exemple, omplir el dipòsit en una gasolinera equival a uns 300kW d’energia, dels quals 100kW els fem servir i 200 kW els llancem.
En canvi, una bateria elèctrica ofereix una eficiència del 90%. El problema és que la seva autonomia és més limitada: actualment, una bateria elèctrica dura cinc vegades menys que un motor de combustible.
Així doncs, el repte és allargar l’autonomia de les bateries elèctriques. No és un repte impossible: les bateries dels cotxes tradicionals eren de 500w, però ara les dels cotxes elèctrics més barats són de 30kW. Sis vegades més!
La batería del futuro es española: mega autonomía gracias a la cáscara de almendra 🏕 🔌 |➡ https://t.co/pJhgs16v3k pic.twitter.com/3guAR3oeMD
— Centímetros Cúbicos (@CCubicos) February 15, 2019
Electrolineres
La bateria d’un cotxe elèctric conté tanta energia com l’energia que consumim a casa durant un o dos dies.
A l’hora de carregar-lo, endollar-lo a casa nostra és com omplir una piscina gota a gota: una nit no és suficient per recarregar la bateria per complet.
La solució és la càrrega ràpida, que permet carregar una bateria com quan omplim el dipòsit tradicional de gasolina. Aquestes estacions es comencen a conèixer com electrolineres.
I la resta de vehicles?
El cotxe és només un primer pas cap a l’electrificació del transport. Els vehicles pesats, com camions i autobusos, exigeixen bateries d’almenys 400kW, una potència que només està a l’abast de les indústries més grans.
Per aquest motiu, alguns països estan provant el sistema de l’antic troleibús: instal·lar catenàries, uns cables de línia elèctrica als quals es connectarien aquests vehicles.
Amb els vaixells hi ha diverses opcions, com aprofitar l’hidrogen present al mar. L’electricitat serviria quan el vaixell és a port: malgrat continua consumint una gran quantitat d’energia, es podria abastir endollant-se al moll.
En canvi, els avions són el transport més exigent energèticament. Amb la tecnologia actual encara no podem plantejar-nos volar amb bateries elèctriques.
Aquest article compta amb la col·laboració d’Estabanell Energia