Leonardo da Vinci va ser un dels personatges més importants de la cultura del Renaixement. La seva creativitat no tenia fi: pintures a l’oli, dibuixos detallats del cos humà i les plantes, tractats de filosofia, dissenys visionaris de màquines que no s’inventarien fins segles més tard… Descobreix la figura genial de Da Vinci i treballa aquest tema d’actualitat a l’aula amb els materials didàctics de Junior Report.
Activitats
- Exercici 1
- Exercici 2
- Exercici 3
Llegeix el resum de les càpsules informatives i tria les que més t’interessin.
(Cada alumne/a ha de llegir, com a mínim, 3 temes diferents)
· Da Vinci va ser un home del Renaixement, època en la qual es van recuperar els ideals artístics, científics i filosòfics dels antics grecs i romans. Per què es va fer això? Quines van ser les seves aportacions? El geni màgic de Da Vinci
· El famós retrat pintat per Leonardo Da Vinci continua amagant enigmes 500 anys després. Qui va ser-ne la model? Quina tècnica va utilitzar l’artista? Per què el seu somriure es descriu com a “inassolible”?. El misteri de la Mona Lisa
· L’inventor, artista i filòsof Leonardo Da Vinci va sorprendre el món, i ho continua fent, amb les seves pintures, tractats i invents. Què conservem de la seva prolífica obra? Què li interessava? Els secrets de Da Vinci
· Les màquines i invents de Da Vinci van ser una de les parts més importants de la seva obra. Quins artefactes va idear per a intentar volar? I quines altres màquines va imaginar? Les màquines de Leonardo Da Vinci
· Da Vinci dominava l’art, la ciència, l’enginyeria, la medicina i l’anatomia. Quin era el seu mètode per a acumular tant de coneixement? Com ens ha arribat a nosaltres tants anys després? Da Vinci, l’home de tots els coneixements
· El Renaixement va ser una època plena de descobriments que contrastava amb els segles de foscor de l’edat mitjana. Quan i per què va tenir lloc? Com es va passar a la Modernitat? Quan Europa va escapar de la foscor medieval
· Imagina com seria conversar amb el geni en primera persona sobre els seus orígens, les seves obres i com la seva influència s’ha estès fins a l’actualitat. Leonardo Da Vinci ‘ens explica’ la seva vida per WhatsApp
· Desenes de museus i institucions culturals permeten realitzar visites virtuals de les seves col·leccions sense sortir de casa. Descobreix el llegat de Da Vinci des del teu mòbil o ordinador. L’art de Da Vinci a la teva butxaca
Comprensió lectora. Què hem après sobre Leonardo Da Vinci?
(Cada alumne/a ha de respondre les preguntes de, com a mínim, 3 temes diferents)
El geni màgic de Da Vinci
1. Quin tipus de disciplines van poder explorar artistes com a Leonardo Da Vinci durant el Renaixement?
2. Com es finançava el geni?
3. Enumera tres obres conegudes de Leonardo Da Vinci.
El misteri de la Mona Lisa
1. Amb quina tècnica pictòrica va ser creat aquest retrat?
2. Què és el “somriure inassolible”?
3. En quin museu s’exposa actualment i perquè es va fer tan famosa?
Els secrets de Da Vinci
1. Sobre què prenia apunts Da Vinci?
2. Què és l’Home de Vitruvi?
3. Per què la seva versió de L’últim sopar és diferent de les altres?
Les màquines de Leonardo Da Vinci
1. Quines màquines va idear Da Vinci per volar?
2. Quines armes revolucionàries va aportar l’inventor a l’art de la guerra?
3. Per què van destacar les seves màquines de treball?
Da Vinci, l’home de tots els coneixements
1. En què va consistir la “corrent tecnicista” a la qual es va sumar Da Vinci?
2. Per què se’l considera un dels pioners de la mecànica?
3. Quins temes va estudiar Da Vinci en relació amb la física?
Quan Europa va escapar de la foscor medieval
1. En quin període històric es va desenvolupar l’Edat Mitjana?
2. Què va ser el Renaixement i quins canvis i descobriments van donar pas a la modernitat?
3. Què és l’humanisme?
Leonardo Da Vinci ‘ens explica’ la seva vida per WhatsApp
1. Per què li diem Leonardo Da Vinci si Da Vinci no era el seu cognom?
2. Qui va ser Andrea de Verrocchio?
3. Què és la ‘polimatia’?
L’art de Da Vinci a la teva butxaca
1. Què és el Còdex Forster?
2. Quin és l’espai mencionat més important del món dedicat a Da Vinci?
Activitat pràctica. Aprenem a ser crítics!
(Cada alumne/a o grup haurà de triar una d’aquestes 3 propostes)
Proposta 1. Fem de periodistes!
Què fem?
Ens fiquem en la pell d’un historiador i investiguem en quins artistes i intel·lectuals ha influït l’obra estrella de Da Vinci, la ‘Mona Lisa’, des del moment que la va pintar fins a l’actualitat.
Com ho fem?
1. Busquem vídeos i articles a internet que expliquin per què aquest quadre va ser tan transgressor a la seva època i per què s’ha convertit en una de les obres d’art més famoses i importants del món.
2. Anotem els trets més importants d’aquesta obra de Da Vinci, els seus secrets i la tècnica utilitzada, així com els artistes influenciats per ella en la seva obra posterior (Dalí, Picasso, Warhol, Banksy…). Podem recopilar també aquelles adaptacions ‘pop’, de la cultura popular, que han fet artistes o usuaris anònims d’internet.
3. Resumim breument la influència de la ‘Gioconda’ i gravem un vídeo per exposar les nostres reflexions.
Proposta 2. Fem un relat!
Què fem?
Escrivim un relat imaginant que som un ‘home o dona del Renaixement’, com Da Vinci, i que practiquem la ‘polimatia’ o domini de diferents disciplines del coneixement.
Com ho fem?
Intentem respondre les següents preguntes: Com es vivia durant l’època del Renaixement? Qunis artistes o genis de l’època ens agradaria conèixer o ens inspirarien? A quines disciplines del coneixement ens agradaria dedicar-nos? Quins serien els nostres invents més destacats? Per quina idea o descobriment ens agradaria que se’ns recordés en el futur?
Proposta 3. Fem un debat!
Què fem?
Da Vinci va ser un geni que va destacar per les seves pintures, les seves recerques mèdiques i anatòmiques, els seus invents de màquines bèl·liques o per treballar de forma més eficient, entre altres. Actualment, els artistes i intel·lectuals acostumen a dedicar-se només a una única disciplina. Organitzem un debat en grup. Intentem exposar per què creiem que es tendeix cap a l’especialització, en lloc de promoure el domini de diversos camps del coneixement.
Com ho fem?
Ens dividim en grups i intentem respondre les següents preguntes: És bo centrar-se en una única disciplina? Què ens aporta tenir coneixements generals amplis? Com influeix dominar, per exemple, les ciències a l’hora de desenvolupar capacitats artístiques?
Anotem esquemàticament les reflexions i preguntes que sorgeixin a partir d’aquest debat.
Solucionari
- Solucionari de l'exercici 2
El geni màgic de Da Vinci
1. Quin tipus de disciplines van poder explorar artistes com Leonardo Da Vinci durant el Renaixement?
Amb l’arribada del Renaixement, artistes com Leonardo Da Vinci van poder explorar nous estils de pintura, investigar l’ésser humà i la naturalesa i imaginar noves màquines i invents.
2. Com es finançava el geni?
Per a desenvolupar els seus projectes, Da Vinci va comptar amb el suport de mecenes, famílies molt riques que finançaven als artistes. Així va ser com es va donar a conèixer en ciutats com Milà, Florència i fins i tot en la cort del rei Francesc I de França.
3. Enumera tres obres conegudes de Leonardo Da Vinci.
Entre les seves pintures més conegudes destaquen ‘La Gioconda’, més coneguda com la ‘Mona Lisa’, el quadre de ‘L’últim sopar o ‘La Verge de les Roques’, que destaquen per l’ombreig dels dibuixos i el domini de la llum per a fer que les persones retratades semblin reals.
El misteri de la Mona Lisa
1. Amb quina tècnica pictòrica va ser creat aquest retrat?
La tècnica utilitzada és coneguda com a ‘sfumato’ o esfumat. Va ser inventada pel mateix Da Vinci i posada en pràctica en aquest i altres quadres. Consisteix a difuminar el contorn del dibuix i suavitzar els colors per tal de crear un joc d’ombres que dona a la figura un efecte tridimensional.
2. Què és “el somriure inassolible”?
Es tracta d’una il·lusió òptica que genera aquesta obra d’art. Si observem el quadre veiem que la model està seriosa i només a través del somriure canvia el seu estat d’ànim. El somriure i la mirada de la model han estat uns altres dels grans enigmes que han envoltat aquest quadre.
3. En quin museu s’exposa actualment i per què es va fer tan famosa?
La fama del quadre es deu, en part, a un intent de robatori del 1911. El delicte es va convertir gairebé en una qüestió d’estat i, després de ser recuperada, La Gioconda es va convertir en una atracció turística mundial. Pot veure’s al Museu del Louvre, a París.
Els secrets de Da Vinci
1. Sobre què prenia apunts Da Vinci?
Da Vinci reflectia les seves observacions i descobriments en els seus escrits, plens de dibuixos detallats i reflexions. Entre aquests s’hi troben projectes de màquines voladores, armes de guerra gegants, infraestructures com ara ponts i aqüeductes… Es calcula que va escriure desenes de milers de documents al llarg de la seva vida, dels quals només se’n conserva una tercera part.
2. Què és l’Home de Vitruvi?
L’Home de Vitruvi és un dels dibuixos més populars de Da Vinci. El nom ve de Marc Vitruvi Pol·lió, arquitecte i enginyer de l’antiga Roma que creia que l’ésser humà era la mesura de referència per a totes les coses. Inspirat en el treball de Vitruvi, Da Vinci va dibuixar el cos d’un home i el va acompanyar amb unes notes on establia el que ell creia que eren les proporcions ideals del cos humà. Segons el seu dibuix, la proporció del cos humà també servia per resoldre el problema matemàtic de la quadratura del cercle.
3. Per què la seva versió de L’últim sopar és diferent de les altres?
Aquest quadre és un mural pintat al fresc que representa l’últim sopar que Jesucrist va oferir als seus apòstols abans de ser crucificat.
Es tracta d’una de les escenes bíbliques més repetides, però per això mateix Da Vinci va voler pintar- la diferent: la seva versió inclou a Judes entre els altres apòstols (i no apartat). A més, Jesucrist es troba en el centre del quadre i de la perspectiva de la sala, sense aurèola, però emmarcat per la llum de la finestra. Tots els apòstols es troben en el mateix costat de la taula, per tal de concentrar la tensió del moment.
Da Vinci va trigar gairebé tres anys a acabar la pintura, que ocupa una superfície de gairebé 9×5 metres i es troba a l’església Santa Maria delle Grazie a Milà. La tècnica que va utilitzar (una mescla d’oli i pigments amb tremp) ha impedit que la pintura es conservi en bon estat. Així i tot, ha sobreviscut a diverses guerres, saquejos i bombardejos. Un autèntic miracle.
Les màquines de Leonardo Da Vinci
1. Quines màquines va idear Da Vinci per volar?
Da Vinci va imaginar diferents màquines perquè l’home pogués volar. Solia inspirar-se en la naturalesa, observant el vol dels ocells i ratapinyades.
En va idear de diversos tipus, com aquelles basades en l’aleteig, o el caragol aeri, que es considera el precursor de l’helicòpter.
2. Quines armes revolucionàries va aportar l’inventor a l’art de la guerra?
Com a home del Renaixement, Da Vinci creia que la guerra era una “bogeria bestial”. No obstant això, la seva ment d’inventor el va portar a imaginar algunes armes revolucionàries.
La metralladora, amb diversos canons que apuntaven en diferents direccions; el carro blindat o tanc, capaç de disparar en 360; la ballesta gegant, que podia disparar pedres de fins a 45kg; i un tipus de sistema de defensa de muralles, un sistema per allunyar els adversaris.
3. Per què van destacar les seves màquines de treball?
Aquestes màquines estaven destinades a millorar la qualitat del treball, és a dir, a produir més amb menys esforç, per la qual cosa es considera un dels precursors de la mecànica.
Da Vinci, l’home de tots els coneixements
1. En què va consistir la “corrent tecnicista” a la qual es va sumar Da Vinci?
Es van començar a desenvolupar moltes màquines i invents tecnològics gràcies a l’impuls de les ciències, que havien quedat estancades durant l’Edat Mitjana. Da Vinci va idear diverses màquines precursores d’invents del futur, com l’hèlix de la seva màquina voladora, els robots autòmats, el tanc o carro de combat, l’automòbil…
2. Per què se’l considera un dels pioners de la mecànica?
L’objectiu de Da Vinci era que les màquines funcionessin de manera autònoma i amb el mínim esforç.
3. Quins temes va estudiar Da Vinci en relació amb la física?
La llum i l’òptica.
Quan Europa va escapar de la foscor medieval
1. En quin període històric es va desenvolupar l’Edat Mitjana?
L’Edat Mitjana és un període històric que se situa entre la caiguda de l’Imperi Romà l’any 476 i la caiguda de l’Imperi Bizantí a Constantinoble l’any 1453.
2. Què va ser el Renaixement i quins canvis i descobriments van donar pas a la modernitat?
El Renaixement, un moviment cultural que va sorgir a Europa durant els segles XV i XVI, va suposar el “renéixer” dels valors i ideals clàssics després de l’Edat Mitjana.
L’aparició i consolidació de nous estats europeus, els viatges transoceànics entre Europa i Amèrica, l’ascens de la burgesia (que va posar fi als estaments del feudalisme)… Així va ser com es van desenvolupar els ideals del moviment humanista, una nova manera de pensar que trencava amb la visió medieval del món.
3. Què és l’humanisme?
Principal corrent ideològic del Renaixement, que considerava a l’home com el centre i la mesura fonamental de totes les coses, en contraposició al teocentrisme de l’Edat Mitjana, en el qual tot girava al voltant de Déu. Aquesta es va produir a causa de la separació entre religió i filosofia, entre raó i fe, pròpia del Renaixement.
Leonardo Da Vinci ‘ens explica’ la seva vida per Whatsapp
1. Per què li diem Leonardo Da Vinci si Da Vinci no era el seu cognom?
És el nom del petit poble italià on va néixer Leonardo, a la regió de la Toscana.
2. Qui va ser Andrea de Verrocchio?
Un artista amic del pare de Da Vinci, amb qui va començar a treballar en el seu taller. Van pintar obres junts i el geni va començar a explorar amb ell totes les disciplines que desenvoluparia després, va ser el seu mentor.
3. Què és la ‘polimatia’?
Aquest concepte fa referència al domini de diferents disciplines, al qual se li donava molta importància durant el Renaixement.
L’art de Da Vinci des de la teva butxaca
1. Què és el Còdex Forster?
Aquest és un conjunt de quaderns que mostren esbossos de màquines i invents de Da Vinci. Es diuen així pel nom del seu últim propietari, John Forster. Són documents centenaris molt fràgils, per la qual cosa s’exposen de manera digital en el museu Victoria and Albert (C&M) de Londres, perquè estiguin a la disposició de tothom al mateix temps que els investigadors poden estudiar- los en línia sense tocar-los
2. Quin és l’espai mencionat més important del món dedicat a Da Vinci?
El museu Leonardo3 de Milà (Itàlia) és un dels espais més importants del món dedicat al geni italià. Destaca per la seva gran col·lecció de maquetes d’invents de Da Vinci.