18 abril 2024
spot_img
18 abril 2024

Da Vinci, l’home de tots els coneixements

Nascut durant el Renaixement, Leonardo da Vinci dominava l’art, la ciència, l’enginyeria, la medicina i l’anatomia

Leonardo da Vinci (1452-1519) va néixer en ple Renaixement, una època en què l’estudi i el saber es van obrir a tota la societat. Da Vinci representava aquesta curiositat innata pel coneixement en tots els àmbits, arts i ciències.

Les 13.000 pàgines del seu diari reflecteixen aquesta voluntat de saber més: textos, dibuixos, reflexions i observacions sobre el món que l’envoltava… Va prendre notes de forma constant al llarg dels seus viatges i de tota la seva vida.

En la majoria de casos, Da Vinci va aprendre de forma autodidacta. En tenia prou contemplant els fenòmens naturals per elaborar les seves pròpies teories.

 

Invents i enginyeria

Leonardo da Vinci es va apuntar al “corrent tecnicista” del Renaixement. En aquella època es van desenvolupar moltes màquines i invents tecnològics gràcies a l’impuls de les ciències, que havien quedat estancades durant l’edat mitjana.

Da Vinci va idear unes quantes màquines precursores d’invents del futur, com l’hèlix de la seva màquina voladora, els robots autòmats, el tanc o carro de combat, l’automòbil

L’artista feia desenes d’esbossos dels seus invents, tot i que la majoria no van arribar a construir-se. En realitat, el funcionament real de les màquines no era la principal preocupació de Da Vinci, per això alguns dels seus esbossos incloïen errors de càlcul o disseny.

https://twitter.com/RuedalaSimon/status/1047516630358478848?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1047516630358478848&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.lavanguardia.com%2Fvida%2Fjunior-report%2F20190503%2F461996741789%2Fleonardo-da-vinci-hombre-renacimiento.html

Da Vinci també es va interessar per l’ús de metalls i el funcionament de les màquines. Volia aconseguir que funcionessin de forma autònoma i amb el mínim esforç, per això se’l considera un dels pioners de la mecànica.

També estava fascinat pel vol dels ocells, que va intentar reproduir a través de les seves màquines voladores. Després d’observar atentament com movien les ales, va fer diversos prototips: una mena d’ala delta amb ales mòbils, un helicòpter amb una hèlix primitiva… La majoria d’aquests dissenys, però, es consideren irrealitzables.

https://www.instagram.com/p/BsMsE9yjeMR/?utm_source=ig_embed

 

Anatomia i medicina

El mètode científic de Leonardo es basava fonamentalment en l’observació. La seva manera d’entendre el món es basava a descriure i il·lustrar amb un detall minuciós.

Da Vinci va destacar en els camps de les ciències naturals i la física. Va estudiar temes relacionats amb la llum i l’òptica i fins i tot va arribar a formular una llei d’hidrologia, en què explicava el cicle de l’aigua.

Els seus treballs sobre l’anatomia humana destaquen especialment. Va fer estudis sobre músculs, ossos, tendons, el cor, el sistema vascular o el sistema reproductiu, i es va convertir en tot un expert en anatomia topogràfica, que divideix el cos en diferents regions per estudiar-lo millor.

https://www.instagram.com/p/BwCmSVWDcoX/?utm_source=ig_embed

La seva vena d’artista no el va abandonar mai. Leonardo va observar els efectes de l’edat i de les emocions sobre la fisiologia i va dibuixar models amb importants deformacions facials o signes visibles de malaltia.

També va estudiar l’anatomia de nombrosos animals: vaques, ocells, micos, óssos, granotes… i va comparar la seva estructura anatòmica amb la de l’home.

Junior Report dissenya unitats didàctiques per llegir i treballar l’actualitat a l’aula.

1- Si vols treballar aquest tema a classe, descarrega la UNITAT DIDÀCTICA INFORMATIVA sobre LEONARDO DA VINCI

2- Si vols llegir altres articles sobre el tema, consulta’ls aquí: LEONARDO DA VINCI

3- Si vols treballar altres temes d’actualitat, consulta les nostres UNITATS DIDÀCTIQUES

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -