27 maig 2024
spot_img
27 maig 2024

Aina Surroca: “L’educació en economia s’hauria d’iniciar des de petits”

La professora de l’Escola Pia Nostra Senyora, transmet la importància de començar a estudiar economia, la ciència que mou el món, des de més petits

Guillem Brambati i Eloi Martí de la revista Nostra Senyora Report. Aquest article ha estat elaborat per un equip d’estudiants amb la col·laboració de periodistes de Junior Report.

Originària de Palamós, fa 9 anys va decidir que tocava fer un canvi, deixar la feina de fiscalista en un despatx d’advocats i seguir la vocació majoritària de la seva família: exercir la professió de docent a temps complet. Actualment a l’escola Pia Nostra Senyora imparteix classes en l’àrea d’Economia.

  • Partint de la teva posició actual, quant temps fa que ets docent? I que treballes a l’escola Pia Nostra Senyora?

Fa 9 anys que sóc docent i 9 anys que treballo a l’escola Pia Nostra Senyora.

  • En la teva etapa com a docent, en quants grups de batxillerat has impartit classes?

A moltíssims, entre ESO, Batxillerat i FP molts, però jo sempre estic a la modalitat social. 

  • Creus que la generació de joves actual arriba millor o pitjor preparada a la universitat? Per què?

Crec que hi ha hagut un canvi pel que fa a la preparació de cara a la universitat. Hi ha hagut diversos canvis educatius en les lleis d’educació que evidentment intenten afavorir alguns aspectes, però lamentablement d’altres no es veuen en si afavorits. En definitiva, crec que hi ha hagut una rebaixa en l’exigència pel que fa a determinats continguts. 

  • Tenint en compte la velocitat en la qual avança tot, en quins punts s’hauria de basar l’educació dels infants actuals?

Crec que se’ls hauria de preparar per les professions del futur, les quals encara no estan ni inventades, i crec que és aquí on radica la dificultat; preparar a algú per una cosa que encara no s’ha ni inventat, però el que sí que tinc clar és què s’ha de preparar als joves des d’un punt de vista de contingut però a la vegada per poder aplicar aquest contingut. És a dir, tot allò que s’està estudiant ha de tenir una utilitat perquè si no ets capaç de connectar amb el que hi ha a fora en el dia a dia, al final estudies els continguts per estudiar-los i si no li trobes una utilitat, no serveix.

  • El creixement de l’ús de noves tecnologies, creus que ens fa ser una societat més evolucionada, o al contrari, ens treu humanitat?

Jo crec que aporta molts avantatges i ens ha canviat la vida d’una manera que fa uns anys no podíem ni imaginar, però evidentment això també resta per altres bandes. Una de les coses que més pena em fa és el contacte social; és a dir, ara socialitzem majoritàriament mitjançant el mòbil mentre abans socialitzàvem amb el contacte físic i directe. Tot això s’està perdent; ara és més fàcil parlar per WhatsApp que trucar o quedar amb una persona i això si que sap greu. Tot i això, és indiscutible que les noves tecnologies aporten molts avantatges i que ens n’hem acabat aprofitant.

  • Fa uns mesos, el professor Antonio Turiel va dir que “canviar el sistema econòmic és necessari per salvar el planeta”. Hi estàs d’acord?

Totalment, perquè el capitalisme com l’hem conegut fins ara ha deixat molt de banda les necessitats des d’un punt de vista social i mediambiental. I tot i que és cert que el capitalisme ha aportat coses molt positives no podem descuidar-nos d’aquest aspecte; crec que ens hem passat una mica de frenada. Llavors, penso que hem de reinventar aquest model i incorporar els costos que implica la nostra manera de consumir i produir, per tal que determinats productes no siguin tan econòmics ni tan fàcilment adquiribles. S’ha d’incorporar el cost mediambiental i social en la nostra comunitat.

  • Si tal com es diu, les feines del futur s’assemblaran més aviat poc a les actuals, què recomanaries a un dels teus alumnes per afrontar el futur? Quines creus que seran les qualitats que més es tindran en compte per un treballador?

Jo sempre dic el mateix: que estudiïn allò que realment els hi agrada i que els motiva, perquè és l’única manera de progressar en el que serà el seu itinerari formatiu professional. Evidentment recomanaria tenir una mirada posada cap al futur, però dins de les possibilitats que s’ofereixen a nivell formatiu crec que és important escollir sempre el que realment t’agradi.

D’altra banda, el que més es valorarà serà el saber fer, el saber aplicar tots aquells continguts que has estudiat, que ho puguis aplicar de manera directa a la professió i sobretot l’actitud i les ganes.

  • Recentment, s’ha parlat de Criptomonedes i de molts joves que han estat estafats. D’altra banda el Bitcoin ha passat de valer 70.000 euros fa 1 any a valdre’n 15.000 ara mateix. Recomanaries invertir en aquest món?

A mi recomanar no m’agrada, crec que cadascú coneix la seva situació econòmica i les seves possibilitats, però si que és veritat que si has d’invertir, cal fer-ho de manera racional i diversificada, és a dir, és preferible no jugar-s’ho tot en un únic producte sinó que és preferible diversificar. I sempre sota la premisa de saber que ho estàs fent amb els teus diners, i que per si algun motiu aquesta inversió no funciona, cal que aquesta pèrdua no em representi un daltabaix en la meva situació econòmica. En conclusió, s’ha invertir amb cap i diversificar. Entre tots els productes disponibles entre els que podem invertir els valors fluctuen, i si tinc diversitat d’inversions, si en algun perdo puc guanyar en l’altre i compensar. En quant a les criptos, si tens algun raconet i no necessites els diners (perquè saps que si la inversió va malament no tindràs problemes), passa quelcom semblant a les accions o fons d’inversió, etc.

  • Tornant al món educatiu, què prioritzaries: més formació, o més experiència?

Crec que ambdós aspectes han d’anar de la mà. Ens hem de formar i a la vegada hem d’agafar experiència pel que deia abans: connectar tot el que estem fent a les aules amb el que ens trobarem després a fora. Si jo només explico continguts i més continguts i aquesta persona després s’incorpora al mercat laboral, no sabrà fer res. Per tant crec que és important que la formació i l’experiència vagin de la mà. No entenc aquests 2 conceptes si no van lligats.

  • Atès que ets professora i llicenciada en economia voldríem saber la teva opinió sobre un tema que a vegades sobta: comencem a estudiar economia a finals de la ESO, o fins i tot, a Batxillerat… creus que s’hauria de començar a ensenyar des d’abans? Per què?

Totalment, perquè després em trobo alumnes que arriben a Batxillerat i no saben diferenciar per exemple entre una targeta de crèdit i una de dèbit, o què és la TAE, etc. Hi ha molt de desconeixement i trobo que són coses que necessites pel teu dia a dia, et dediquis al que et dediquis, estudiïs el que estudiïs, i al final l’economia mou al món. Per tant, sobretot des del punt de vista domèstic, crec que falta molt coneixement al respecte, així que soc de les que considero què és un àmbit que s’hauria de treballar des de ben petits.

  • Què és el que més t’agrada dels itineraris de l’escola Pia Nostra Senyora?

Doncs que són molt flexibles i permeten una personalització del recorregut curricular que està molt bé. Per exemple, pots triar una modalitat social i complementar-la amb matèries de l’audiovisual, i després tens la possibilitat de canviar i modificar la teva tria. Si no t’agrada al principi una modalitat, pots canviar i estudiar-ne una altra. Crec que aquesta flexibilitat i diversitat d’itineraris va molt bé per acabar de decidir i enfocar quin camí vols seguir.

  • Ser docent era la teva prioritat, o el teu somni?

Doncs és una cosa molt curiosa perquè quan jo estudiava batxillerat, recordo que la meva tutora em va preguntar si tenia clar què faria. Jo estava entre Dret i ADE. En canvi, en tots els tests sempre em sortia el tema de la docència com a un factor bastant elevat. Jo vinc d’una família on tothom és mestre, des dels meus avis, la meva mare, la meva tieta… i jo volia fer i dedicar-me a una altra cosa. I després, casualitats de la vida, vaig estar exercint com a fiscalista en un despatx d’advocats i vaig tenir l’oportunitat de fer classes en el màster de fiscalitat i poc a poc em vaig començar a adonar que m’agradava, que era més feliç preparant les classes que no fent la feina en el despatx i vaig decidir de fer pas i canviar de feina.

  • Com i a on et veus d’aquí 10 anys?

Doncs espero seguir fent classe i divertint-me molt com faig cada dia quan entro a l’aula.

  • Finalment, donada la teva trajectòria, tens algun referent com a economista?

Doncs no en tinc cap. La veritat és què intento sempre aprofitar les teories de cada economista, les parts que considero més destacades. Començant per Adam Smith, Keynes… acabant pel Sala-i-Martín. Sempre intento quedar-me amb les opinions que representen la meva manera de pensar o de fer. Intento quedar-me amb les coses positives de tothom.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -