La quarantena imposada durant l’epidèmia ressalta les diferències entre els estudiants amb més recursos i aquells amb més dificultats
L’avanç de el nou coronavirus ha obligat els governs a actuar per evitar més contagis. Una de les principals mesures contra el SARS-CoV-2 és el confinament.
Aquesta decisió ha obligat a tancar botigues, empreses, edificis públics i culturals. També les escoles i centres educatius que, des de fa unes setmanes, mantenen el contacte amb les famílies i els alumnes a distància.
En aquest sentit, els professors i les autoritats educatives intenten trobar maneres perquè els alumnes puguin seguir el curs des de casa, i encara busquen solucions perquè la situació sigui el més suportable possible.
https://www.instagram.com/p/B-RtGqkpkXh/?utm_source=ig_embed
Segons dades de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco), més de 1.500 milions d’estudiants han hagut de deixar les classes i quedar-se a casa, el que representa el 87% dels estudiants del món.
Eines per aprendre en quarantena
Gràcies a la multitud de plataformes digitals i de recursos pedagògics que hi ha actualment a la xarxa, impartir classes a distància hauria de ser més fàcil que mai.
A més, moltes empreses educatives i editorials han obert els seus continguts de forma temporal per facilitar la tasca als docents i a les famílies.
El Ministeri d’Educació i Formació Professional d’Espanya també ha volgut oferir contingut educatiu a través de la televisió. Ha dissenyat continguts televisius per a alumnes de 6 a 16 anys que s’emeten de dilluns a divendres durant cinc hores pel canal públic Televisión Española (RTVE).
https://www.instagram.com/p/B-EoRK3Jlkx/?utm_source=ig_embed
La descàrrega de materials en aquests portals ha estat tan gran que, especialment a el principi de la quarantena, era normal que es pengessin sovint.
La tecnologia i l’internet no es troben a l’abast de tothom
No obstant això, aquestes eines serveixen de poc per a les famílies amb pocs recursos, que no poden permetre la connexió a internet o bé no disposen d’ordinadors perquè els més petits segueixin les lliçons.
De vegades, els pares tampoc compten amb formació tecnològica, de manera que no saben com gestionar els deures que arriben a través del correu electrònic o que els professors pengen en plataformes virtuals.
D’altra banda, en algunes zones rurals la connectivitat no és bona i això dificulta l’accés a alguns recursos. En aquest sentit, el tancament de les escoles podria augmentar les desigualtats socials a curt i llarg termini.
Per intentar que els alumnes de batxillerat i formació professional amb menys recursos puguin seguir les classes, el Ministeri d’Educació i Formació Professional repartirà unes 20.000 targetes SIM amb fins 40 GB de dades. Es donaran als alumnes que es trobin en una situació econòmica complicada.
📱 Gracias a la colaboración de @Telefonica, @cisco_spain e @IBM_ES, el MEFP va a enviar 20.000 tarjetas SIM con 40Gb de datos a estudiantes de Bachillerato y FP con dificultades para continuar su formación online en estos días. https://t.co/OrN3VJxzuM
— Ministerio de Educación y Formación Profesional (@educaciongob) March 31, 2020
Un altre aspecte important a tenir en compte és la situació dels pares: alguns han perdut la feina a causa de la crisi del coronavirus i altres han de treballar des de casa, per la qual cosa no tenen temps suficient per ajudar els seus fills.
Pels professors, la feina també ha augmentat. Abans podien resoldre els dubtes davant tota la classe, però ara han d’adaptar el currículum a un format digital i respondre a les preguntes individuals que els envien els nens per correu electrònic.
Encara no se sap quant de temps durarà el confinament, per això les autoritats han optat per ajornar exàmens de final de curs i fins i tot les proves d’accés a la universitat.
Educació emocional, un repte pendent
Al principi del confinament, els governs es van centrar en oferir classes a distància. Però hi ha altres qüestions educatives a tenir en compte per superar aquesta crisi.
Des de la Unesco consideren que ara els esforços s’han de centrar en acompanyar emocionalment als professors, famílies i alumnes, a més de reforçar algunes habilitats socials com l’empatia i la solidaritat.
Davant aquesta situació, la Unesco ha impulsat la Coalició Mundial per a l’Educació COVID19, un programa global per reunir recursos educatius que ajudin a professors i estudiants a continuar amb la seva educació.
Invertir en l’educació a distància hauria de servir per reduir els efectes de la interrupció de les classes causada per la pandèmia i desenvolupar sistemes d’educació més oberts i flexibles per al futur.
⛔️El mundo nunca ha sido testigo de una interrupción educativa a esta escala.⛔️
La #educación es un derecho fundamental y vamos a trabajar para garantizar que #LaEducaciónContinúa durante la crisis de la #COVID19 y en un futuro.
ℹ️https://t.co/OfgfhXCmvl #ComparteEducación pic.twitter.com/x5OSM5QsUo
— UNESCO en español 🏛️#Educación #Ciencia #Cultura (@UNESCO_es) April 1, 2020
Descarrega’t de forma gratuïta els recursos didàctics sobre el coronavirus aquí.