El pintor Jordi Fulla s’inspira en les arquitectures rurals de pedra seca
Per Judith Vives
En el món actual, on tot va tan de pressa i estem permanentment connectats al mòbil, són molt necessaris els espais de desconnexió en els quals puguem estar sols amb nosaltres mateixos, alentir el nostre ritme de vida i reconnectar amb la natura.
L’original exposició de Jordi Fulla a Can Framis, un dels centres expositius de la Fundació Vila Casas, tracta precisament de “reivindicar la necessitat d’estar connectat amb un mateix i en harmonia amb la natura”, explica la comissària Natàlia Chocarro.
Titulada ‘Llindar i Celístia’, aquesta exposició parteix de les cabanes de pedra seca, un tipus de construcció d’arquitectura rural típica de diferents zones del territori català i que servien com a lloc d’emmagatzematge i refugi.
El pintor Jordi Fulla entén aquestes arquitectures com a espais d’intimitat on podem refugiar-nos, aïllar-nos del món i desconnectar de la quotidianitat per connectar amb el nostre interior i reconnectar amb la natura.
El títol de l’exposició fa referència al llindar (la part que separa l’interior de l’exterior) i la Celístia (la claredat que emeten les estrelles al cel).
“Les cabanes de pedra es converteixen en un espai de contenció des del qual podem contemplar l’univers”, comenta Chocarro.
Recuperar la memòria de l’arquitectura rural
Quan encara era un estudiant, Fulla va rebre un encàrrec topogràfic que li va permetre descobrir aquestes construccions tan singulars. La imatge de les cabanes de pedra seca va quedar gravada a la seva ment fins que, anys després, les ha recuperat per al seu nou projecte artístic.
L’artista va començar aquest projecte fa anys com una mostra itinerant que portava per títol ‘Llindars al punt immòbil del món que gira’.
Ara el projecte aterra a Can Framis amb noves peces que s’afegeixen a la mostra inicial, amb les que també reivindica i recupera la memòria d’aquest tipus de construccions.
Deler
Treure la pedra del lloc.
Del rocam a la història.
De la pervivència al cant fugaç.Només l'eternitat
és impassible.Paraules de @Lluis_Calvo al catàleg de @jordifulla que presentem, demà, al Museu #CanFramis.
Mostra comissariada per @NataliaChocarro#LlindarCelístia pic.twitter.com/KTXlYNUkMa— Fundació Vila Casas (@vilacasas) March 5, 2019
A l’exposició podràs veure pintures i dibuixos, però també unes escultures que l’artista defineix com “cossos tridimensionals”. Les pintures posen a prova la nostra percepció i ens fan dubtar de si estem veient una foto o una pintura.
Amb els cossos tridimensionals, l’artista ha intentat recrear l’espai buit que queda dins de les cabanes, un buit que també busquem quan volem desconnectar del món tecnològic i globalitzat i reconnectar amb nosaltres mateixos.
Per a aquesta instal·lació, Fulla ha comptat amb la col·laboració d’altres artistes i personalitats de la cultura que han contribuït a crear-la amb un ritme lent i silenciós, allunyat de la vida accelerada del món d’avui.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Catalán | Inglés