Cultura / Música / Notícia del Dia

Àustria guanya Eurovisió

El festival ha estat marcat per la polèmica participació d’Israel enmig de la guerra de Gaza, que ha causat la mort de més de 50.000 palestins

L’escenari del Festival d’Eurovisió 2025 a Basilea, Suïssa (MrSilesian / Wikimedia Commons)

Àustria s’ha convertit en la guanyadora de la 69a edició d’Eurovisió, que va celebrar la seva gran final el 17 de maig a Basilea (Suècia). El seu representant JJ, nom artístic del jove Johannes Pietsch, va aconseguir un total de 436 punts gràcies a la seva cançó Wasted Love. El guanyador de l’edició anterior, Nemo, va ser l’encarregat de lliurar-li el micròfon de vidre

Per la seva banda, Melody, que va representar Espanya amb Esa Diva, va quedar en la posició 24 de la classificació final. La representant va rebre un total de 37 punts: 27 del jurat professional i 10 del televot. Tot i que la seva actuació va destacar per una escenografia cuidada i una gran energia a l’escenari, la cantant no va aconseguir prou suport.

Eurovisió és un concurs musical on països de tot el món competeixen presentant una cançó original en directe. Tot i això, el festival ha estat històricament envoltat de polèmica. Molts consideren que no es premia el valor musical dels intèrprets i les cançons, sinó que les votacions estan condicionades per factors polítics.

Aquest any, la principal polèmica ha estat la participació d’Israel. Espectadors de tot el món han criticat que el país hi pugui participar mentre continuen les seves operacions militars al territori palestí. Segons les xifres de les Nacions Unides, els bombardejos de l’exèrcit israelià han causat més de 50.000 morts una Gaza des que va començar la guerra.

Jordi Ramos

Quina influència té la política en el festival d'Eurovisió?

Anàlisi Jordi Ramos
Periodista de RAC1 especialista en Eurovisió
  • Quina influència té la política en el festival d'Eurovisió?
    Anàlisi Jordi Ramos
  • Israel a Eurovisió

    La Unió Europea de Radiodifusió (UER), organisme encarregat d’organitzar Eurovisió, va vetar Rússia del festival després de la invasió a Ucraïna, una decisió que va ser celebrada per la comunitat internacional. Quan va començar la guerra a Gaza, els fans del concurs pensaven que la UER faria el mateix amb Israel

    Tot i això, el país ha participat en dues edicions des que va començar el conflicte. L’organització ha decidit mantenir Israel com a país participant, argumentant que Eurovisió és un esdeveniment cultural i apolític, i que les emissores públiques, com la KAN israelià, no haurien de ser penalitzades per les accions dels seus governs.

    Espectadors, artistes i mitjans de comunicació de tot el món han criticat aquesta decisió, acusant l’organització del festival de doble barem i manca de coherència. Les crítiques s’han intensificat després de conèixer que un dels principals patrocinadors del festival, l’empresa de productes cosmètics Moroccanoil, té relació amb Israel.

    Tot i que no se sap quin pressupost destina l’empresa a patrocinar Eurovisió, el seu nom és molt present en catifes vermelles, vídeos d’actuacions i xarxes socials. Això ha fet pensar als fans que la UER estaria prioritzant els seus interessos comercials per sobre dels principis ètics que suposadament defensa el festival. 

    Com t’afecta aquesta notícia?

    A Eurovisió, el públic pot participar votant per les seves cançons favorites a través del televot, un sistema que permet emetre vots mitjançant trucades, SMS o l’aplicació oficial del festival. Aquests vots es combinen amb els del jurat professional de cada país per determinar el resultat final de punts que obté cada candidat.

    Aquest any, el televot també ha estat objecte de polèmica. Tot i les crítiques i les mobilitzacions per demanar l’expulsió d’Israel, el seu representant ha quedat en segona posició al festival. Yuval Raphael i la seva balada New Day Will Rise van rebre la puntuació més alta dels espectadors, un total de 297 punts.

    A Eurovisió, el sistema de votació és “en positiu”: el públic pot votar a favor de les seves cançons favorites, però no en contra. Això afavoreix candidatures polèmiques com la d’Israel, ja que els seus simpatitzants poden concentrar el seu suport en una sola opció, mentre que els que rebutgen la seva participació no poden penalitzar-la directament. 

    Israel ha aprofitat aquest sistema, que a més permet que una mateixa persona pugui emetre fins a 20 vots, per mobilitzar el suport al seu representant. La situació ha portat a Radio Televisión Española a sol·licitar a la UER que s’obri un debat sobre el televot, per valorar com els conflictes bèl·lics podrien estar influint en el festival musical.

    L’ABC de la notícia

    Micròfon de vidre: trofeu que es lliura al guanyador del Festival d’Eurovisió.

    Apolític: que no pren partit ni s’involucra en assumptes polítics

    Patrocinador: empresa o entitat que finança un esdeveniment a canvi d’obtenir visibilitat i promoció de la marca.

    Jurat professional: grup d’experts musicals designat per cada país participant a Eurovisió per avaluar i puntuar les cançons segons criteris tècnics i artístics.

    Fomenta el pensament crític

    Resum de la privadesa
    Junior Report

    Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

    Galetes estrictament necessàries

    Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

    Galetes de tercers

    Aquest lloc web utilitza Google Analytics i Google Tag Manager per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

    El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.