La banda sonora de la galàxia

John Williams ha escrit algunes de les melodies més importants de la història del cinema, com la música de la saga Star Wars

Fa molt de temps en un país molt, molt llunyà, un home anomenat John Williams va dedicar la seva vida a escriure una música que ens acompanyarà la resta de les nostres vides.

Gràcies a ell sabem com sona un superheroi volant pel cel, com va fer a Superman; sabem què se sent quan et persegueix un tiranosaure rex, com a Jurassic Park; o potser et faci por ficar-te a l’aigua després d’escoltar les dues fatídiques notes de Tauró.

A la dècada dels anys 70, el director de cinema George Lucas buscava un compositor per un projecte que tenia en ment: una pel·lícula bèl·lica espacial. El seu amic, el també director Steven Spielberg, li va passar el contacte d’un conegut seu anomenat John Williams… La resta, ja forma part de la història del cinema.

La seva música es va convertir en un dels símbols de la saga. Williams ha guanyat cinc Oscar, tres Grammy i la banda sonora de La Guerra de les Galàxies està considerada com l’obra musical més important del cinema nord-americà.

 

La fórmula d’una melodia inoblidable

¿Podries taral·lejar el tema principal de Star Wars? Segurament sí. Aquest és el secret de la composició: fer que la música connecti amb el públic de manera que sigui impossible imaginar els personatges sense la música de fons.

Per compondre la banda sonora de la primera pel·lícula, John Williams va fer servir la quarta justa i el leitmotiv, dues eines musicals que l’ajudarien a endinsar-se en l’imaginari col·lectiu de generacions.

Un interval de quarta justa és quan dues notes estan separades per dos tons i un semitò, per exemple, de do a fa.

Aquesta fórmula es repeteix a totes les bandes sonores de Williams: hi ha dues notes separades per una quarta justa que donen un caràcter diferent a cada història.

A la melodia de La Guerra de les Galàxies s’escolta entre els segons 8 i 10, mentre que a la banda sonora d’Indiana Jones s’escolta en els primers 6 segons.

Aquestes notes, que poden semblar molt similars, donen una personalitat a cadascun dels arguments de les pel·lícules. John Williams va fer el mateix amb altres clàssics del cinema com E.T. L’extraterrestre, Superman, Jurassic Park, Sol a casa i Harry Potter.

L’Episodi VII: El despertar de la Força es va estrenar el 2015, gairebé 40 anys després de la primera pel·lícula. Era un moment molt esperat pels fans de la saga. Només començar, es van veure transportats a l’espai gràcies a les primeres notes de la introducció, que els havia acompanyat en films anteriors.

 

Missatges amagats a la música

Les composicions de Williams també incorporen la figura del leitmotiv, un tema musical o “motiu” que s’associa amb un dels personatges o escenes de la història. El leitmotiv es va repetint al llarg de la història i té un significat propi.

El resultat final és que sembla que cada personatge tingui la seva pròpia banda sonora. Quan pensem en el malvat Darth Vader, sempre ens ve al cap la Marxa Imperial:

¿Per què? Perquè cada cop que Darth Vader apareix en escena, sona aquesta melodia, amb o sense variacions. I així amb tots els personatges o escenaris. Hi ha un tema per a la Princesa Leia, un altre per al Mestre Yoda… El leitmotiv associat a Luke Skywalker és el tema principal de les pel·lícules, fet que ens indica qui portarà el fil de la història.

John Williams no és l’únic que ha utilitzat aquesta tècnica. Fa 200 anys, el compositor Richard Wagner acostumava a fer servir el leitmotiv per donar una personalitat als personatges de les seves òperes. Pot sonar una mica redundant, però el missatge és clar i ajuda a seguir el fil de la narració.

L’última entrega de Star Wars, Episodi VIII: Els últims Jedi, s’estrena el 15 de desembre. Assegut a la butaca del cinema, quan soni la primera nota et sentiràs catapultat a l’espai… I tot gràcies al geni de John Williams.

Informa’t de tot a Junior Report Castellà | Català | English

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here