Les ciutats adopten noves tecnologies més sostenibles i menys contaminants per combatre el canvi climàtic
Els científics fa temps que ens adverteixen: el canvi climàtic és una amenaça real per al planeta i, si no actuem aviat, la nostra forma de vida i l'entorn natural canviaran per sempre.
Les conseqüències són greus: pèrdua de biodiversitat, pujada del nivell del mar i desaparició de ciutats a la costa on viuen milions de persones, degradació de l'aire que respirem, contaminació per plàstics als mars i oceans, augment de les temperatures globals i desglaç dels pols…
Governs de tot el món es reuneixen cada any per acordar uns límits en les emissions de gasos contaminants, però els compromisos mai són suficients. Per aquest motiu, els governs locals comencen a adoptar nous recursos i tecnologies per reduir la contaminació i apostar per un estil de vida més sostenible.
És el cas de Rambouillet, un municipi francès de poc més de 25.000 habitants als afores de París, on l'ajuntament ha començat a instal·lar llums que funcionen amb organismes bioluminescents.
La bioluminescència és un fenomen natural pel qual alguns éssers vius són capaços de produir llum gràcies a una proteïna anomenada luciferina, que en llatí significa “portadora de llum”. Hi ha animals i plantes que tenen aquesta proteïna al seu organisme i, a través d'una reacció química, poden il·luminar-se en la foscor: meduses, cucs, polps, taurons, fongs…
Les autoritats de Rambouillet fan servir uns llums bioluminescents creats amb tubs plens d'aigua de mar que contenen Aliivibrio fischeri, un bacteri marí amb capacitat d'il·luminar-se.
El bacteri només necessita nutrients i oxigen per posar en marxa la reacció química al seu cos i generar la llum. Per apagar-la, el sistema d'il·luminació talla l'entrada d'aire dins dels tubs: d'aquesta manera, els bacteris deixen de ser bioluminescents. Un sistema renovable, ecològic i molt econòmic desenvolupat per l'empresa francesa Glowee.
Trens solars
El tren és el principal mitjà de transport al Japó: la xarxa ferroviària arriba tant a les zones urbanes com rurals, en molts casos a través de trens d'alta velocitat que superen els 300 km/h. Cada dia, milions de japonesos utilitzen el tren per anar a estudiar o treballar.
Japan Railway Group és l'empresa pública de trens i cobreix gran part del territori, però existeixen 16 companyies privades que complementen la xarxa ferroviària japonesa. Una d'aquestes companyies és Tokyu Railway, que connecta Tòquio, la capital, amb Yokohama, la segona ciutat més important del país.
Des del mes d'abril, Tokyu opera tots els trens amb energia renovable, principalment energia solar. També utilitza energia verda a totes les seves estacions: per fer funcionar les màquines expenedores de bitllets, les càmeres de seguretat o la il·luminació.
D'aquesta manera, l'empresa ha reduït a zero les emissions de diòxid de carboni, un dels gasos d'efecte d'hivernacle més contaminants, que es produeix sobretot per la crema de combustibles fòssils com el petroli, el gas natural o el carbó. L'aposta de Tokyu per les energies renovables permet estalviar l'equivalent a les emissions de 56.000 llars japoneses durant un any.
ODS11: Ciutats sostenibles
Es calcula que, l’any 2050, el 70% de la població mundial viurà en ciutats. Per aquest motiu és més important que mai crear entorns urbans respectuosos amb el medi ambient i amb les persones, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i l'ODS11: Ciutats i comunitats sostenibles.
Per contrarestar la contaminació, les ciutats duen a terme diferents iniciatives. Des de promoure el transport públic amb vehicles híbrids o elèctrics, fins a crear més espais verds i oberts enmig de la ciutat. A més de potenciar l'ús d'energies renovables, també són tendència els boscos verticals que cobreixen les façanes d'edificis en el centre.
El turisme és un dels sectors econòmics més importants per les ciutats. Després de dos anys de pandèmia i restriccions en la mobilitat, turistes de tot el món tornen a viatjar pels seus països o a l'estranger, fet que també suposa un augment en el consum d'energia i la contaminació.
D'una banda, estan els desplaçaments. El 2019, els viatges amb avió van representar 918 milions de tones mètriques de CO₂ a l'atmosfera i més del 80% corresponia a vols comercials que transporten passatgers, segons dades del ICCT. Per això, sempre que sigui possible, val la pena apostar per altres mitjans com el tren o fer trajectes més curts.
La producció de residus per part dels turistes també és un problema: sobretot a les ciutats més turístiques, que reben milions de visitants cada any, però també localitats més petites i als els entorns naturals. En aquest aspecte, el més important és el sentit comú: reduir el consum de materials d’un sol ús, reciclar sempre que es pugui i no abandonar les escombraries que produïm.