Trobar elements tècnics, visuals i narratius que mantinguin l’espectador connectat és indispensable en qualsevol format audiovisual
Alguna vegada has començat una sèrie i, en acabar el primer capítol, t’has quedat enganxat i has hagut de continuar veient-la? T’ha passat que has començat a veure un reality show a la televisió i has connectat tant amb els personatges que t’has sentit reflectit? I amb una pel·lícula? Has sentit tristesa perquè algun personatge moria i tu realment no volies que fos així?
Trobar el relat adequat per produir un contingut audiovisual que sigui atractiu i cridaner és fonamental si volem captar l’atenció de l’espectador i connectar amb les seves emocions.
Per això, els guionistes de qualsevol sèrie, pel·lícula, curtmetratge, documental, videojoc o anunci publicitari pensen amb diferents elements tècnics, visuals i narratius que aconsegueixen despertar la curiositat i mantenir l’interès de la persona que ho està veient o sentint.
Quines són les principals estratègies audiovisuals?
Si parlem d’estratègies audiovisuals que serveixen per captar l’atenció del públic, ens hem de centrar en tres categories principals: tècniques, visuals i narratives. Totes tres combinen diferents característiques i efectes que connecten l’espectador amb la producció audiovisual que està veient.
En el cas d’estratègies tècniques, parlaríem de totes aquelles que requereixen utilitzar els recursos tecnològics per fer que l’experiència audiovisual de l’espectador sigui efectiva. Així, ens centraríem en com es graven, editen i presenten les imatges i els sons.
A continuació, veiem algunes de les tècniques més utilitzades:
- Generar moviments de càmera: com ara tràvelings, panoràmiques, gravacions amb drons o zooms.
- Aconseguir una edició dinàmica: si el muntatge és ràpid, amb ritme, o si s’utilitzen transicions creatives per cridar l’atenció.
- Integrar el so i la música amb el relat: l’ús de bandes sonores, efectes sonors i silencis que connectem amb l’espectador i amb les seves emocions.
- Manipular el temps: amb efectes com poden ser l’slow motion o el time-lapse, entre d’altres.
- Posar el focus en la il·luminació: s’utilitzen llums que pretenen generar diferents sensacions en l’ambient.
Pel que fa a les estratègies visuals, ens referim a aquelles que se centren en com es presenten les imatges a la pantalla. En aquest cas, es pretén captivar l’espectador mitjançant l’estètica, l’estil i l’ús d’elements visuals.
Les estratègies visuals més utilitzades són les següents:
- Aplicar una bona composició de la imatge: s’apliquen tècniques com la regla dels terços, la simetria, o la profunditat de camp.
- Tenir en compte l’estil de colors i la paleta cromàtica que s’utilitza: els colors vius aconsegueixen captar l’atenció i transmetre emocions com l’alegria, en canvi, els colors més freds s’utilitzen per transmetre tristesa o por. Per això, cal escollir tons lligats amb les emocions que es volen transmetre.
- Utilitzar efectes visuals: com ara animacions, realitat augmentada o gràfics que ajuden a explicar el relat.
- Incorporar icones o imatges si és necessari: que poden tenir un impacte emocional.
Finalment, les estratègies narratives se centren en la manera d’explicar la història o de presentar el contingut per aconseguir mantenir l’interès de l’espectador. És indispensable centrar-se en la connexió amb les emocions, generar intriga o transmetre de manera atractiva el relat.
Algunes de les estratègies narratives més importants són:
- Seleccionar els personatges adequats: l’espectador s’ha de veure connectat amb els personatges de la història. Tanmateix, es generen conflictes emocionals que asseguren aquesta connexió.
- Provocar girs en la trama: s’introdueixen sorpreses o punts de gir inesperats.
- Mantenir la intriga o el misteri: es pretén transmetre misteri a l’espectador, i inclús que es faci preguntes.
- Construir una bona estructura narrativa: s’utilitzen alguns elements per mantenir-se connectat com flashbacks o històries paral·leles.
- Utilitzar les emocions universals: les temàtiques que envolten temes com l’amor, la mort o la superació, ajuden a captar l’atenció.
- Interpel·lar a l’espectador: fer preguntes per implicar directament l’audiència.
En definitiva, la clau perquè una producció audiovisual sigui atractiva i faci que l’espectador s’enganxi fins al final seria la combinació d’elements tècnics, visuals o narratius des del principi fins al final de la història.