24 abril 2024
spot_img
24 abril 2024

Com fer un reportatge

El reportatge és un gènere periodístic que es caracteritza per ser un treball documental planificat amb el propòsit d’informar en profunditat als lectors. El periodista s’acosta a un fet real i, mitjançant les fonts consultades, realitza una anàlisi de la informació que aquestes li han proporcionat. 

Un reportatge, en general, és una peça més llarga i completa, que necessita més temps de desenvolupament que qualsevol altre gènere informatiu. Igual que a la notícia, la visió de fet a relatar es proporciona mitjançant l’entrevista a diverses fonts.

Per a la realització d’un reportatge és essencial triar les fonts correctes que ens proporcionin la informació necessària. Normalment és el periodista qui contacta amb les fonts. La manera més comuna és anant en persona a buscar-la, és a dir, el periodista busca un cara a cara amb la font. També es pot contactar mitjançant trucada, vídeo trucada o correu electrònic.

En el cas del reportatge, es requereixen consultar com més fonts millor, que proporcionin una major credibilitat a la feina periodística feta.

Si es tracta d’un reportatge escrit, sol anar acompanyat d’imatges per donar més veracitat als fets, però també es pot dur a terme en format audiovisual.

L’organització d’un reportatge

Per fer un bon reportatge s’han de seguir una sèrie de passos. En primer lloc, és important que el tema sigui d’interès. Es poden fer reportatges de molts tipus: viatges, gastronomia, política, ciència, cultura, societat, moda, esdeveniments, etc., però sempre sabent que serà d’interès del lector al qual va dirigit.

A més, els reportatges es poden classificar en diferents grups: reportatge científic (avenços i descobriments científics); reportatge explicatiu (aprofundeix en fets d’interès per a la societat); reportatge d’investigació (captar detalls desconeguts d’un fet en particular); reportatge d’interès humà (centrat en una persona o donant importància a un aspecte de vida)… Tots aquests exemples de reportatges tenen cabuda en tots els mitjans de comunicació.

Un cop es coneix el tema a tractar, el periodista ha de preparar un petit esquema analitzant els continguts que s’abordaran, l’estructura que es durà a terme i l’estil del reportatge. L’estil de reportatge és narratiu i creatiu, és a dir, admet el punt de vista del periodista, però sense que aporti la seva opinió personal. 

El pas més important és la recerca, on el periodista s’informarà sobre el tema i, per tant, consultarà i durà a terme una entrevista amb les fonts que protagonitzaran el reportatge. Un cop obtinguda tota la informació, és el moment de redactar el reportatge

Per tant, per a l’elaboració d’un reportatge s’han de seguir de manera general els següents passos: investigació, organització de la informació, redacció i presentació

La redacció del reportatge 

No hi ha una estructura general que serveixi per redactar tot tipus de reportatges, però sí que hi ha diferents formes d’exposar la informació

En primer lloc, és important que el titular sigui suggerent, curt i cridaner, que aconsegueixi captar l’atenció. A aquest l’acompanyarà sempre un subtítol i/o un avanttítol

A més, el text començarà amb una entradeta o lead, que sigui interessant, susciti la curiositat i que, per descomptat, respongui a les 6W (què, qui, on, quan, com i per què). 

Però en aquest cas, el cos no ha de seguir l’estructura de la piràmide invertida com sí fa la notícia. És el periodista qui ha de triar com vol exposar els fets ocorreguts. Al llarg del text o de la peça audiovisual s’han d’exposar les fonts i la informació contrastada amb el tema que es tracta

Un dels aspectes més importants del reportatge és com acaba, el seu final. S’ha dacabar amb un paràgraf en forma de conclusió, en el qual s’exposin les dades finals de la investigació. A més, el periodista pot afegir un comentari que convidi al lector a reflexionar sobre aquella informació. 

Consells per fer un reportatge 

Hi ha una regla vital per a la redacció d’un reportatge. És molt important que els fets relatats per les fonts ho especifiquin en la redacció, o bé mitjançant cites o bé exposant qui ha proporcionat aquesta informació, sempre que la font estigui d’acord en mostrar-se públicament. Per exemple, si estem realitzant un reportatge sobre el veganisme i entrevistem l’encarregat d’una perruqueria vegana i ecològica, podem usar les seves declaracions en el text, entre cometes. Exemple: “sempre utilitzo productes vegans i no testats en animals per als tractaments”

A més, com en qualsevol peça periodística de gènere informatiu, és important que el reportatge compleixi amb les caracerístiques d’objectivitat, claredat i precisió.

Per oferir més objectivitat i precisió a aquesta informació cal incloure la declaració de testimonis, descripció de paisatges, infografies, imatges o textos complementaris


Com fer un fotoreportatge?

Què és un fotoreportatge?

El fotoreportatge és el registre visual d’un fet que és notícia i que té com a objectiu informar el destinatari sense la necessitat d’haver de llegir, sinó a través de les imatges Les fotografies que il·lustren el fet noticiable han de comunicar: què, qui, com, quan i on.

Per poder fer un bon fotoreportatge cal seguir unes pautes:

El primer de tot i més important és triar un tema per basar el teu fotoreportatge, ja que amb aquest tema es basaran les teves idees de fotografies.

Després d’escollir-lo, el pas següent és aprofundir en el tema en qüestió perquè gràcies a això, amb les imatges podrem argumentar millor el que volem transmetre al públic. Una bona justificació pot fer que la gent entengui el teu punt de vista.

El següent pas per continuar és planificar la narració de la mateixa història mitjançant un guió per poder crear la teva pròpia història i així tenir clar la teva narració en tot moment, encara que també hi poden haver imprevistos i modificar el guió en algun moment.

Fer-ne una gran quantitat de fotografies per tenir un ventall de material i que n’hi hagi suficient per escollir alhora d’aconseguir el producte final.

Definir quins plans fotográfics volem fer com per exemple:

  • Gran pla general:

Aquest tipus de pla és el més obert de tothom, i comprèn una gran quantitat de paisatge. Acostuma a tenir també una cosa que protagonitza el pla, un punt d’interès, no és simplement un paisatge ampli. Tot i tenir un element o persona protagonista, el fons tindrà gairebé la mateixa importància que aquest, per la qual cosa haurem de prestar especial atenció a l’hora d’enquadrar-lo.

  • Pla sencer:

La nostra persona o element d’interès surt completament, protagonitzant la fotografia i ocupant de dalt a baix tot l’enquadrament. Pots ajustar més o menys aquest enquadrament, per omplir més o menys la fotografia, però molt de compte amb tallar els peus.

  • Pla al detall:

Tot i això, el protagonista del nostre exemple es quedarà en una postura neutra perquè puguis visualitzar més fàcilment tots els tipus de pla. Aquest tipus de pla se centra en alguna part concreta de la nostra persona o element protagonista, en algun detall d’aquest, per ressaltar-ho.

  • Pla picat:

En col·locar la càmera sobre el subjecte o punt focal de la nostra imatge, podem crear aquest tipus de pla. La càmera per a persones ha de col·locar-se sobre els ulls i lleugerament inclinada cap avall. El nostre subjecte sembla més petit a causa de l’efecte de nanisme de la presa d’angle alt.

Ja per darrer pas cal aconseguir un equip de treball per poder executar el vostre fotoreportatge. La càmera, la il·luminació, lents i objectius, trípode, bateries i memòries d’emmagatzematge són les coses que no pots oblidar. També cal saber adaptar-se a l’hora de dedicar el teu tema i també al material.

Un cop fet tots aquests passos, ja pots sortir a buscar captar imatges pel teu propi fotoreportatge. A partir de les teves idees i imaginació, és hora de crear la teva pròpia història.

File:Rautatientori. - Helsinki 1945 - N154140 - hkm.HKMS000005-000002p1.jpg  - Wikimedia Commons

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -