4 desembre 2024
spot_img
4 desembre 2024

Combatre la desinformació en temps del coronavirus

Aplicacions i xarxes socials busquen maneres de prevenir la difusió de mentides sobre la covid-19 a través de la xarxa

Internet i les xarxes socials han permès que els usuaris puguem publicar i difondre contingut de manera fàcil i ràpida. D’una banda, la xarxa ajuda a garantir la llibertat d’expressió, però també obre la porta a la viralització de continguts falsos, coneguts com fake news.

Les fake news o desinformació són mentides que busquen passar per notícies reals. Els seus creadors les comparteixen per obtenir un benefici, com guanyar diners en publicitat gràcies a les visites del web, o convèncer algú d’alguna cosa.

En el cas del coronavirus, compartir contingut sense contrastar pot arribar a ser perjudicial per a la salut de les persones. Per exemple, les persones poden prendre certs medicaments o aliments pensant que els protegiran del virus, encara que no estigui demsotrat o sigui mentida, i que acabin afectant la salut. Per això és important consultar fonts fiables.

Infodèmia provocada pel coronavirus

Juntament amb la pandèmia del coronavirus, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) també s’enfronta a un altre enemic: la infodèmia.

La paraula, en aquest context, fa referència a la gran difusió i publicació de notícies sobre la malaltia, siguin veraces o falses, gairebé tan ràpida com el propi virus.

La popularització de les xarxes socials i de les aplicacions de missatgeria instantània és un dels motius pels quals la desinformació pot arribar a moltes persones d’arreu de món ràpidament, agreujant la infodèmia.

Què fan les aplicacions per combatre la desinformació?

Davant aquest fet, experts, polítics i ciutadans han demanat a aquestes empreses que busquin mètodes per limitar l’abast de les fake news. La mateixa OMS, conjuntament de Facebook i Google, entre d’altres, ha treballat en la creació d’eines per ajudar la població a informar-se.

Google ha posat en marxa un servei juntament amb l’OMS. La SOS Alert de Google permet als usuaris accedir ràpidament a informació essencial i de fonts oficials quan busquen paraules que facin referència al SARS-CoV-2, sense sortir del cercador.

Quan els usuaris busquen conceptes relacionats amb el coronavirus a plataformes com Twitter i Facebook, aquestes els animen a consultar informació de l’OMS o del govern local sobre la malaltia.

WhatsApp ja va limitar fa uns mesos el nombre de xats als quals es pot reenviar un missatge. Amb aquestes mesures volen que sigui més difícil viralitzar mentides.

La plataforma de missatges instantanis també ha habilitat un canal per informar-se. Si s’envia la paraula ‘hola’ l’usuari rebrà notícies de l’OMS sobre el coronavirus en el seu telèfon.

No obstant això, és molt complicat que les aplicacions o xarxes socials aconsegueixin filtrar i bloquejar tots els continguts falsos.

Per això, encara que algunes eines puguin ajudar-nos a distingir entre veritats i mentides, l’usuari ha d’estar preparat per saber si fiar-se d’un missatge o no. És important desenvolupar l’esperit crític per aprendre a distingir la desinformació.

També és essencial informar-se correctament i alertar amics i familiars sobre possibles mentides que estiguin divulgant. D’aquesta manera, ajudem a combatre la pandèmia i la infodèmia d’un sol cop.

Aquesta notícia forma part de la unitat didàctica Fake News elaborada per l’equip de Junior Report. El nostre portal és un diari d’actualitat, destinat a joves entre 12 i 18 anys. Cada dia seleccionem una notícia, n’expliquem el context i dissenyem materials perquè els estudiants  puguin llegir, debatre i opinar sobre l’actualitat a l’aula. Si encara no ho has fet, subscriu-te!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -