3 desembre 2024
spot_img
3 desembre 2024

Conduir amb 17 anys serà possible a la Unió Europea

Els ministres de transports de la UE pacten una reforma que permet conduir cotxes un any abans del que estableix la normativa actual

Els països de la Unió Europea (UE) han acordat que es puguin començar a conduir cotxes des dels 17 anys , un any abans del que estableix la normativa actual. La mesura obligarà el conductor novell a anar acompanyat per un adult més gran de 24 anys , sempre que aquest tingui carnet de conduir amb cinc anys d'antiguitat com a mínim.

La nova restricció, que han pactat els ministres de transport de la UE durant una reunió a Brussel·les, encara s'haurà de negociar al Parlament Europeu . Un cop el Parlament l'aprovi, coneixerem la normativa definitiva . Tot i això, ja s'han donat a conèixer alguns detalls.

Els ministres han acordat que el conductor de 17 anys només podrà conduir al mateix país que ha emès el permís i no a la resta d'Estats membre (fins que compleixi la majoria d'edat). Segons va indicar al març la Comissió Europea quan va presentar la proposta, aquest sistema ja s'ha aplicat amb èxit a països com Àustria i Alemanya .

Més enllà de l'edat, la Unió Europea proposa un període de prova d'almenys dos anys després d'obtenir el carnet, és a dir, els conductors hauran de portar la “L” a la lluna del darrere el doble de temps. Els novells també s'enfrontaran a una norma de tolerància zero a l'alcohol : no podrien prendre ni una gota, ja que la taxa màxima permesa seria de 0,0.

Així mateix, ha anunciat que crearan un permís de conduir digital vàlid a tots els països de la UE. La idea és que es pugui accedir al carnet des del telèfon mòbil des de qualsevol Estat membre, fent que tràmits com la renovació del permís siguin més ràpids i senzills .

Aprovar mesures a la UE

Tot i que la notícia de la reducció d'edat ja és als mitjans de comunicació, és important entendre que el procés per aprovar mesures a la Unió Europeadiferents passos . La major part de la seva legislació s'adopta mitjançant allò que es coneix com a procediment legislatiu ordinari.

El primer pas el fa la Comissió Europea , que és l' òrgan executiu de la UE i té dret a iniciar propostes legislatives . Aquestes propostes poden abordar una àmplia varietat de temes . En el cas de la normativa de conducció, la proposta la va fer la Comissió el març del 2023.

Un cop emesa, la proposta s'envia al Parlament Europeu i al Consell de la Unió Europea per examen . El Parlament Europeu representa els ciutadans europeus (els seus membres són elegits per sufragi), mentre que el Consell representa els governs dels Estats membres (són els caps d'Estat o el Govern dels 27 països integrants).

Tant el Parlament com el Consell fan una primera lectura de la proposta . Cada institució pot proposar esmenes . Si totes dues estan d'acord al text , la mesura s'aprova directament en aquesta etapa. Si hi ha diferències , s'inicia un procés de conciliació per arribar a un acord final.

Després de l'aprovació final, la mesura la signa el president del Parlament Europeu, el president del Consell i el president de la Comissió Europea. Després, es publica al Diari Oficial de la Unió Europea .

Seguretat viària

El 2018, la Unió Europea es va fixar un objectiu de reducció del 50% de les morts i les lesions greus a la carretera d'aquí al 2030. Això es va establir al Pla d'acció estratègic de la Comissió sobre seguretat viària i al Marc polític de seguretat viària de la UE 2021-2030 .

La seguretat viària es refereix a les mesures i pràctiques dissenyades per prevenir accidents de trànsit i minimitzar-ne les conseqüències. Inclou elements com el disseny i manteniment de carreteres , la regulació del trànsit , la seguretat dels vehicles , l' educació viària o la consciència pública sobre comportaments segurs a la carretera.

Aquesta és una prioritat de la UE pel fet que cada any milers de persones de la regió perden la vida com a conseqüència d'un accident de trànsit . El 2022 , al voltant de 20.600 persones van morir a la carretera , un augment del 3% respecte a l'any anterior, segons dades de la Comissió Europea.

En aquest context, requereixen especial protecció els usuaris vulnerables , és a dir, aquelles persones que tenen un risc més alt de patir lesions greus o fatals en accidents de trànsit a causa de la seva menor protecció física. Parlem principalment de vianants , ciclistes, motoristes i patinets elèctrics .

Per aquesta raó, la UE també preveu que la nova normativa de conducció inclogui una adaptació de la formació i les proves de conducció per preparar els nous conductors millor davant de la presència d'usuaris vulnerables a la carretera.

Treballa l'actualitat a l'aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per als subscriptors. Descobreix l'activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -
-Contingut patrocinat -