Les escoles andorranes de segona ensenyança d’Encamp, Santa Coloma i Ordino i el Colegio Español María Moliner s’uneixen al projecte Revista Escolar Digital (RED)
La xarxa de diaris escolars segueix traspassant fronteres. Les escoles andorranes de segona ensenyança de les localitat d’Encamp, Santa Coloma i Ordino, situades a Andorra, s’adhereixen al projecte Revista Escolar Digital (RED) el pròxim curs 2022-2023.
Des del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior valoren de manera molt positiva que el pròxim curs hi hagi una xarxa de Revistes Escolars Digitals a Andorra. “Amb el projecte RED apostem pel foment del pensament crític de l’alumnat, que tindran una font d’informació continuada, adaptada i actualitzada de les notícies del món i disposaran d’un mitjà de comunicació per expressar-se sobre els fets que ocorren al seu voltant i al món”, afirma Maria Teresa Casals, directora del departament de l’Escola Andorrana i Formació d’Andorra. “El fet que sigui un projecte en xarxa s’obri una porta a poder realitzar projectes i establir interaccions molt interessants amb altres escoles associades tant dins com fora del país”, afegeix Casals.
El projecte RED fomenta el coneixement dels grans temes de l’actualitat global i l’actualitat d’entorn en diverses llengües (castellà, català, euskera, anglès, francès…), en diversos formats (text, vídeo, podcast) i des de diversos àmbits del coneixement (científic, tecnològic, humanístic…). També aposta per ensenyar l’alumnat a reconèixer les fonts informatives fiables, a contrastar la informació, a expressar-se millor per escrit i oralment i a aplicar les competències digitals. En definitiva, insta als joves redactors i redactores a obrir els ulls mitjançant la participació activa i la reflexió.
El Colegio Español María Moliner, que forma part de la xarxa d’escoles internacionals d’Acció Educativa Exterior del Ministeri d’Educació d’Espanya, també participarà d’aquest projecte que té com a objectiu fomentar el pensament crític i l’educació mediàtica entre els i les joves.
Aquests quatre centres educatius es sumen a l’Escola Andorrana de Batxillerat que aquest any ha llançat el seu propi mitjà de comunicació, Eabatx Report, després d’aconseguir el primer premi en la modalitat d’àmbit educatiu dels Premis Blanquerna Impulsa 2021. Un clar exemple de com l’alumnat pot “millorar les seves produccions de gènere periodístic amb l’assessorament de professionals del sector”, en paraules de Casals. “El projecte RED donarà a l’alumnat una dimensió molt més àmplia de l’ús comunicatiu que ha de tenir la llengua i els ajudarà a realitzar una lectura més crítica per lluitar contra la desinformació i les notícies falses”, conclou Casals.
Aquestes noves incorporacions enforteixen la xarxa de diaris escolars, que ja compta amb algunes experiències a nivell internacional, com és el cas de la revista DS Santa Cruz Report, impulsada pel Colegio Alemán Santa Cruz de Bolívia.
El creixement de la xarxa de diaris suposa també un impuls significatiu de RED Report, la capçalera col·laborativa de les redaccions escolars, on cada setmana es publiquen els articles més destacats de totes les revistes escolars. Un portal multilingüe que es converteix en el punt de partida per connectar totes les redaccions, donant veu a l’alumnat des del 12 fins els 17 anys, perquè puguin explicar què passa al seu voltant des del seu punt de vista.
Què és el projecte Revista Escolar Digital (RED)?
El projecte Revista Escolar Digital (RED) és una xarxa de diaris escolars gestionats, dirigits i redactats per estudiants de primària, secundària i batxillerat. Cada centre educatiu compta amb la seva pròpia capçalera i amb l’assessorament d’un periodista professional que ajuda a dinamitzar la revista durant tot el curs a través d’un pla de treball i un pla d’activitats que busca fomentar l’aprenentatge a través de l’experiència vivencial.
Es tracta d’un projecte multidisciplinar que permet integrar aprenentatges bàsics de diverses matèries i impartir-los de forma globalitzada. Actualment hi ha 80 centres educatius a la xarxa i 5.000 redactors i redactores que, a través del pla de treball i una proposta d’activitats, descobreixen l’entorn que els envolta al temps que es formen un opinió sobre el que passa al món.
Des de que es va llençar la xarxa de diaris escolars, s’han publicat més de 4.500 articles signats per joves i han participar centres educatius de 20 ciutats, entre elles Barcelona, Madrid, Lleida, Tarragona, Girona, Vitòria, Castelló, València, Còrdoba, Las Rozas, Andorra i Santa Cruz (Bolivia).
El projecte RED neix a partir del diari Junior Report, que compta amb 1,5 milions de lectores mensuals, una hemeroteca de 500 temes sobre ciència, cultura, societat i esports, i 15.000 docents subscrits a la newsletter setmanal. Aquesta iniciativa que vincula periodisme amb educació té el suport de la companyia tecnològica Acer for Education, l’escola de disseny LCI Barcelona i la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals FCRI-Blanquerna.