El 10% de la població pateix dislèxia, tot i que la majoria no ho sap
Molts dels nostres companys –o nosaltres mateixos– tenim dificultats per llegir, sobre tot quan ens toca fer-ho en veu alta davant de tota la classe. Ens travem, ens saltem alguna frase o bé confonem alguna paraula i tot el món se’n riu.
Per a la majoria de nosaltres això no és més que una anècdota, però pot acabar afectant-nos en el futur si no som capaços de superar-ho.
“A ningú li agrada que el descriguin com «una persona per sota de la mitjana» o senzillament «diferent», així que no hauria de sorprendre’ns que la vergonya que sentim quan ens obliguen a llegir en veu alta davant de professors i companys tingui un impacte sobre l’autoestima dels alumnes i els seus resultats acadèmics”, afirma Óscar Secorún, responsable de Texthelp a Espanya i Amèrica Llatina.
Quan llegir és molt més que passar vergonya
Per molts dels nostres companys llegir en veu alta pot ser molt més que passar una mala estona. Alguns pateixen problemes com la dislèxia, una dificultat de l’aprenentatge que fa que confonguin les lletres i els impedeix comprendre bé les paraules, fent que sovint s’equivoquin.
Però els dislèctics i lectors amb dificultats no són extraterrestres. Al voltant d’un 10% de la població espanyola pateix dislèxia, tot i que la majoria no ho sap, segons Change Dyslexia, una empresa que ha desenvolupat una app per detectar aquest trastorn en menys de 15 minuts.
La seva fundadora, Luz Rello, afirma que el 40% de l’abandonament escolar està causat precisament per la dislèxia. Milions de persones –estudiants i adults– han de fer front a infinitat de reptes a la seva vida diària, ja que ni el sistema educatiu ni la majoria de llocs de treball estan adaptats a aquests lectors diferents.
Combatre la dislèxia amb noves tecnologies
Les noves tecnologies obren un ampli ventall de possibilitats perquè llegir sigui més fàcil per a tothom. Empreses com Texthelp ajuden a les persones amb dificultats per a llegir mitjançant ferramentes com Read&Write, que permeten dictar textos o gravar-los en veu alta.
D’aquesta manera, es poden enviar els textos llegits en veu alta al professor sense haver de llegir-los davant de tota la classe.
Com explica Óscar Secorún, “es tracta d’adaptar el sistema educatiu i posar les eines necessàries perquè llegir no sigui una experiència traumàtica per a cap alumne, siguin quines siguin les seves dificultats”.
Petits avanços per a que la lectura torni a ser un plaer per a tots tipus de lectors.
Informa’t de tot a Junior Report.