Una filtració de la NPR ha revelat que l'aplicació és conscient de la desprotecció que pateixen els joves a la seva xarxa social
Els executius de TikTok són conscients de l'efecte perjudicial que té l'ús de l'aplicació als adolescents. És la conclusió a què ha arribat l'organització National Public Radio dels Estats Units (NPR per les sigles en anglès) després d'analitzar diversos informes interns realitzats per la pròpia xarxa social.
Fa unes quantes setmanes, un grup de fiscals generals dels EUA van presentar 14 demandes en contra de TikTok per provocar danys emocionals i mentals en nens i adolescents. Els fiscals van analitzar una sèrie de documents de la xarxa social com a part del procés legal, els quals havien quedat protegits per acords de confidencialitat.
Tot i això, una fallada en la investigació va deixar al descobert desenes de pàgines d'informació confidencial. Tota aquesta documentació va ser analitzada per la NPR i, més tard, publicada a la seva pàgina web a causa de la seva rellevància.
L'organització adverteix que els empleats de TikTok tenen coneixement que l'excés de temps que els adolescents passen en aquesta xarxa social pot ser perjudicial per a la salut mental. En una investigació realitzada per la mateixa app, parlen de problemes com ara la pèrdua d'habilitats analítiques i l'empatia, o l'augment de l'ansietat.
L'informe també assenyala que l'app va aconseguir determinar la quantitat precisa de visualitzacions que calen perquè una persona tingui addicció: 260 vídeos són suficients. A més, TikTok reconeix que les eines generen una necessitat constant i irresistible de seguir obrint l'aplicació.
La radio pública estadounidense ha accedido a documentos internos de tiktok por un fallo de instrucción legal:
— Delia Rodríguez (@delia2d) October 12, 2024
- Calculan que se tardan 260 videos en engancharse a tiktok (unos 35 minutos)
- El algoritmo amplifica a la gente guapa
(sigo)https://t.co/1FQnju5RYc
Els informes interns també revelen que els menors són els més susceptibles a les alteracions generades per certes característiques, com el feed infinit. A TikTok, el contingut es mostra de manera contínua i sense un final definit, per la qual cosa l'usuari pot fer scroll i sempre trobarà nous vídeos.
Filtres de bellesa i perfils atractius
Una de les característiques més populars de TikTok són els seus filtres de bellesa, eines que permeten als usuaris modificar-ne l'aparença amb un sol clic. Aquests filtres suavitzen la pell, afinen els trets facials, afegeixen maquillatge i transformen completament la cara dels usuaris.
Segons les filtracions de la NPR, TikTok també és conscient del mal que aquests filtres de bellesa poden causar els més joves.
Per contrarestar aquest efecte, els empleats van suggerir internament a l’empresa crear una campanya per crear consciència sobre els problemes de baixa autoestima causats per l'ús excessiu de filtres. També van demanar afegir un bàner per alertar sobre la importància de la salut mental.
Seguro ya viste a muchos usar el filtro “bold glamour” en TikTok 👀
— pictoline (@pictoline) March 2, 2023
Pues al igual que otros ha sido criticado por fomentar estándares dañinos y poco realistas de belleza ☝️
¿Qué opinas de ellos? pic.twitter.com/zfxWMkm8Az
Tot i això, els informes interns revelen que, alhora, l'aplicació “premia” els usuaris més atractius. Segons aquests documents, TikTok va arribar a reajustar el seu algorisme per amplificar l'abast d'aquelles persones que la companyia considerava més “guapes”.
D'aquesta manera, TikTok contribueix a crear una visió limitada i homogènia del que es considera “atractiu”, reforçant la idea que només certs tipus de cossos i trets facials són valuosos o mereixen visibilitat. Per als joves, això pot generar certa pressió per complir aquests estàndards irreals.
Filtració de documents
La notícia de TikTok recorda el cas dels Facebook Files, un escàndol que va sacsejar Facebook (ara Meta) el 2021.
Els Facebook Files són una sèrie de documents interns filtrats per Frances Haugen, una exempleada de Facebook, que va revelar que l'empresa tenia ple coneixement dels efectes nocius que les seves plataformes (Facebook i Instagram) causaven als usuaris, particularment als adolescents, però no va prendre mesures per corregir-los.
Hoy decenas de medios publican #TheFacebookPapers, un análisis de los documentos internos filtrados que prueban la toxicidad de la red social, como su algoritmo alienta el odio y como su directiva ha mirado hacia otro lado.
— Carles Planas Bou (@carlesplanasbou) October 25, 2021
Aquí va un breve hilo de recopilación👇🏽 pic.twitter.com/313ETBho6u
Aquests arxius van ser publicats pel diari Wall Street Journal el 2021 i van desfermar una enorme controvèrsia. Segons els documents, el 32% dels adolescents que se senten malament amb el seu cos van dir que Instagram els feia sentir pitjor. La plataforma contribueix a la insatisfacció corporal, l’augment de l’ansietat i la depressió en adolescents; i fomenta la comparació de cossos, un problema que afecta principalment les noies.
Haugen també va assenyalar que Facebook és conscient d'aquests problemes i que, en lloc de cercar solucions i proposar mesures per abordar-los, sempre prioritza els beneficis econòmics de la companyia.
Aquest tipus de filtracions generen un gran debat sobre la responsabilitat que tenen les plataformes tecnològiques per garantir la seguretat i el benestar dels seus usuaris, especialment dels més joves.