16 abril 2024
spot_img
16 abril 2024

El cotxe volador del Mobile World Congress encara no té permís per circular

El Mobile World Congress (MWC) de Barcelona és un aparador per les innovacions de les empreses tecnològiques globals. Aquest 2024, una de les novetats que més titulars ha aclaparat ha estat l’exposició d’un cotxe volador que s’enlaira de manera vertical (eVTOL), que l’empresa californiana que l’ha desenvolupat, Alef Aeronautics, ha presentat com una opció per tal d’evitar embussos a les zones urbanes.

Per ara, però, el vehicle, anomenat Model A, només té permís per alçar el vol en tests experimentals i exhibicions als Estats Units, segons va explicar a Reuters Jim Dukhovny, CEO de l’entitat, el juliol del 2023. El considerat com a primer cotxe elèctric volador no pot circular encara per cap ciutat, i la versió que s’ha presentat al MWC és una maqueta.

La legislació està per desenvolupar

L’entitat que ha donat el permís perquè el Model A pugui fer vols de prova i exhibició és l’Administració Federal d’Aviació (FAA, per les sigles en anglès) dels Estats Units, de manera que la llicència es limita a les fronteres del país. Perquè puguin circular de manera lliure, l’FAA demanarà, per ara, que els vehicles compleixin els mateixos requisits que es demana a altres mitjans de transports aeris ja instaurats, com els helicòpiters o els avions, segons es desprèn d’un informe preliminar.

De cara al futur, però, l’entitat adverteix que cal desenvolupar un marc legal que garanteixi la seguretat i sostenibilitat del mitjà de transport. Caldrà, per exemple, identificar el tipus de llicència necessària per als pilots i els passatgers, les alçades a les quals pugui volar per no molestar els habitants, i establir les jurisdiccions per un possible xoc en meitat de l’aire. Per a poder circular pels carrers de la ciutat, el vehicle també haurà de comptar amb l’aprovació del Departament de Transports dels Estats Units — i de tots els països on vulgui operar.

A Europa, la situació és similar. Tot vehicle aeri ha de complir la legislació mínima que estableixi la Comissió Europea, i que cada país podrà endurir posteriorment. En aquests moments, encara no existeix un paquet legislatiu continental, però l’Agència de Seguretat en l’Aviació de la Unió Europea (EASA), l’entitat responsable de l’estratègia de seguretat aviària dels 27, ha proposat a l’ens regulador un paquet de mesures en aquest sentit.

Per tant, tot i que és cert que el cotxe volador d’Alef Aeronautics té permís per volar, això només és vàlid als Estats Units i sota unes condicions molt estrictes. L’empresa té oberta la prevenda del vehicle per 300.000 euros la unitat, i té la intenció començar a comercialitzar-lo el 2025, però la realitat és que actualment la circulació d’aquest vehicle no està regulada a cap ciutat del món.

No és el primer cotxe volador

El Model A Alef Aeronautics, presentat al Mobile World Congress d’enguany, no és el primer cotxe volador que apareix a l’escena automobilística. Per exemple, l’AirCar va ser el primer en anar d’una ciutat a una altra pel cel, i va obtenir el permís legal per volar a Eslovàquia el 2022. Un altre model, el PAL-V Liberty Pioneer holandès, es va presentar el 2019.

El protagonista de les portades actuals, però, sí que és el primer prototip elèctric que es presenta amb la capacitat teòrica d’enlairar-se verticalment des d’un punt qualsevol de la carretera, sense necessitar instal·lacions especials a tal efecte. El temps necessari fins que esdevingui una realitat comercial, però, és desconegut més enllà dels reclams publicitaris.

El Fake de la Setmana és un projecte conjunt de Junior Report i Verificat

Si el teu centre educatiu està interessat a treballar la desinformació a l’aula, omple aquest formulari i ens posarem en contacte amb tu.

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -