La xarxa social ha deixat de publicar notícies de mitjans australians després que el govern presentés una llei per fer pagar aquests continguts
Facebook, la xarxa social més utilitzada del món, ha decidit esborrar els continguts informatius de totes les seves pàgines a Austràlia, on té més de 13 milions d'usuaris segons dades de la companyia.
D'aquesta manera, els perfils de Facebook dels mitjans de comunicació australians s'han quedat buits, de la mateixa manera que els usuaris i usuàries de la xarxa social ja no poden compartir articles, vídeos ni altres continguts produïts per mitjans.
És la conseqüència d'un nou projecte de llei del govern australià que té com a objectiu que les grans empreses d'internet paguin per la informació que apareix a les seves plataformes i està elaborada per diaris, canals de televisió i altres plataformes d'informació.
Aquests dies Facebook està en negociacions amb les autoritats i ha anunciat que deixarà de bloquejar la publicació de notícies, després que el govern australià s'avingués a canviar parts de la llei.
Segons les autoritats australianes, empreses com Facebook o Google s'estan aprofitant d'aquests continguts per obtenir beneficis, perquè així tenen més visites i més trànsit a les xarxes socials. Gràcies a aquest augment de visites, també obtenen més ingressos per publicitat. Per això el govern creu que haurien de pagar per penjar els continguts a les seves plataformes.
Amb la nova llei, les grans empreses tecnològiques haurien d'arribar a un acord amb les empreses mediàtiques (propietàries de diaris, televisions i altres mitjans de comunicació) i pagar per publicar les seves notícies o bé repartir-se els beneficis de publicitat.
No obstant això, des de Facebook argumenten que és a l'inrevés: que són els mitjans de comunicació els que obtenen un benefici perquè, com que apareixen al mur de Facebook, guanyen visibilitat i aconsegueixen més visites.
La veritat és que internet ha revolucionat la manera de consumir informació. Avui dia, prop del 80% dels australians utilitzen internet i les xarxes socials per a informar-se, segons un estudi de l'Institut Reuters de Periodisme i la Universitat de l'Oxford.
De moment, la proposta de llei ha estat aprovada al congrés australià, a l'espera de debatre's al senat. El cas ha despertat interès arreu del món perquè podria suposar un precedent i fer que altres governs es plantegessin el mateix: fer pagar a les grans empreses tecnològiques per publicar continguts informatius.
Google accedeix a negociar
La nova llei australiana també afecta a plataformes com Google, el cercador més utilitzat del món. Al principi Google va anunciar que, si la llei s'aprovava, deixaria d'estar disponible a Austràlia.
Això va provocar una gran polèmica, perquè Google és el cercador més utilitzat amb diferència i controla el mercat australià. Alguns polítics ho van considerar una amenaça però també van advertir que, si altres governs seguien l'exemple d'Austràlia, podia suposar un problema per a la companyia tecnològica perquè també hauria de marxar d'aquests països.
Al final, els representants de Google han arribat a un acord amb alguns grups mediàtics per utilitzar els seus continguts en les cerques.
No obstant això, alguns periodistes han criticat aquesta solució perquè Google només s'ha assegut a negociar amb gegants com News Corp., un dels grups mediàtics més importants d'Austràlia i del món. D'aquesta manera, les cerques afavoriran als diaris majoritaris i relegaran al final els mitjans més petits que ofereixen un periodisme alternatiu, el que sol qüestionar el poder establert.
Pagar per la informació?
La setmana passada, Google va arribar a un acord similar amb mitjans de comunicació de França per mostrar fragments de les seves notícies als resultats de cerca. Els mitjans francesos denunciaven que volien cobrar drets d'autor.
Igual que França, Google ja ha signat acords amb Alemanya o el Brasil per participar a Google News Showcase, un nou projecte per col·laborar amb mitjans de comunicació de tot el món i pagar-los pels seus continguts. La iniciativa compta amb un pressupost de 1.000 milions de dòlars.
El 2014, Espanya va aprovar una llei que obligava a Google a pagar una taxa per compartir notícies de diaris espanyols a l'aplicació Google News (però no al cercador). La llei pretenia recaptar milions d'euros per als diaris, però al final Google va optar per tancar l'app a Espanya.
Actualment, Google està negociant amb diversos diaris espanyols per a tornar a oferir els seus continguts a canvi d'una remuneració.
Per la seva banda, la Unió Europea va aprovar el 2019 l'anomenada Llei del Copyright que pretenia protegir els drets d'autor a internet i les xarxes socials. Una de les plataformes més afectades va ser YouTube, propietat de Google, perquè havia de responsabilitzar-se de tots els continguts publicats i assegurar-se que no contenien drets d'autor.
La nova llei també va provocar les queixes d'activistes a favor de la llibertat d'expressió, a banda de youtubers o streamers que utilitzen continguts de tercers per als seus canals, perquè ho consideraven una forma de censura.