Al voltant de cent alumnes de Catalunya, Andorra, Madrid, Aragó, Galícia, Andalusia, Múrcia, Castella-la Manxa i el País Basc han compartit la seva experiència dirigint una redacció del projecte Revista Escolar Digital (RED)
Maria Casas i Maria Castanyer
Els directors i directores de diferents redaccions escolars del projecte Revista Escolar Digital (RED) van tenir l’oportunitat de reunir-se per intercanviar les seves maneres de treballar i compartir l’experiència de crear i gestionar una redacció dins del seu centre educatiu.
Durant una setmana, prop de cent alumnes de diferents centres educatius de Catalunya, Andorra, Madrid, Aragó, Galícia, Andalusia, Múrcia, Castella-la Manxa i el País Basc es van connectar virtualment per participar d’un consell de direcció interterritorial per fomentar el treball en xarxa, compartir metodologies, intercanviar impressions i agafar idees per incloure en les respectives capçaleres.
A la trobada, els directors i directores d’aquestes capçaleres digitals van poder explicar a la resta d’alumnes com s’organitza la seva revista, així com diferents iniciatives que han engegat durant aquest curs dins del projecte. A més, també van poder fer preguntes a la resta de redaccions, amb la finalitat de millorar l’organització de les seves revistes.
Les sessions, moderades per l’equip de periodistes del Projecte RED, van acollir una trentena de redaccions escolars. Dilluns dia 20 de març, els directors i directores d’Escola Projecte Report, l’Ins Jaume Almera Report i FEDAC Sant Andreu Report van poder explicar-se com gestionen les diferents tasques perquè el contingut surti definitivament publicat en la seva revista.
A continuació, el dimarts, alumnat de Les Cinc Sénies Report, Epia Santa Anna Report, Ramon Pont Report i El Pilar Report es va reunir per compartir les seves sensacions i l’experiència dins del Projecte RED.
En la sessió del dimecres, quatre revistes de la província de Barcelona van intercanviar experiències viscudes com a periodistes RED. Concretament, les directores de Som Cor Report van parlar amb alumnes de l’IE Rec Comtal Report, Creu de Saba Report i GEM Report, i els van explicar com ha sigut el fet de crear una nova categoria sobre el programa de televisió ‘Eufòria’ en la seva revista.
En la quarta sessió, quasi una desena de redaccions de diversos punts d’Espanya van poder explicar-se diferents idees de creació de contingut i maneres de treballar en la revista. Així Creixen Povill Report, Antaviana Report, Divina Pastora Report, Valerià Pujol Report, Franciscanas Coruña Report, Anunciata Report, IPI Samaniego Report, Carmelo Teresiano Report i Epis Report van protagonitzar la trobada més multitudinària de la setmana, que va destacar per les presentacions que les redaccions havien preparat.
Finalment, divendres va haver-hi una doble sessió. En una d’elles, es va reunir a diferents alumnes de Barcelona, Múrcia i Màlaga. Durant aquest consell, cal destacar que els alumnes de Múrcia (Piñero Report), van explicar a la resta de centres (Mar Mediterrània Report, IES Miraflores Report, La Salle Premià Report i Lestonnac BCN Report), com va ser la seva trobada presencial amb una redacció RED que es troba en la seva mateixa comunitat.
A banda, els redactors i redactores de Santa Anna Report, María Moliner Report, Octavio Cuartero Report i Verdaguer Report van posar en comú les diferents formes de difusió que utilitzen per donar a conèixer la seva revista.
Aquesta trobada estava contemplada dins el pla de treball del Projecte RED, que els i les alumnes treballen setmanalment al llarg del curs i que compta amb sessions autònomes creades per periodistes i docents per treballar el pensament crític i l’actualitat a l’aula.
Fomentar el treball en xarxa
El consell de directors i directores va permetre l’intercanvi d’experiències dirigint, editant i redactant una revista escolar digital. A més, es van posar en valor les diverses dinàmiques de treball i organització, tant per l’enfocament competencial com per les diferents edats de l’alumnat que participa del projecte.
D’aquesta manera, les direccions van tenir l’oportunitat de representar la seva revista, el seu centre i el funcionament de la seva redacció. Van poder compartir dinàmiques de treball i aconsellar-se entre ells per difondre els seus continguts i donar-se a conèixer a través de les xarxes socials. A més, van mostrar les seves iniciatives més originals i van manifestar l’objectiu de tractar diferents temes que els preocupen amb la voluntat de motivar-se i inspirar-se entre ells.
Redaccions d’arreu del territori participen en un pla d’activitats pels redactors
Per tercer any consecutiu, el consell va posar en contacte redaccions d’arreu, coincidint en la mateixa trobada alumnat diferents punts del territori. El projecte RED contempla la possibilitat de tractar l’actualitat d’entorn establint contacte amb altres punts de vista i territoris. D’aquesta manera, es pot conèixer quina és la seva realitat, tant a dins del centre educatiu com en el seu país, la seva ciutat o la seva comarca.