Aquest tipus d’entreteniment permet evitar els formats audiovisuals i estimula la creativitat dels més petits
Per Ángel María Pacheco Hernández
Què podem fer quan un nen comença a plorar sense remei? Els pares intenten descobrir què li passa per calmar-lo, però de vegades no ho aconsegueixen.
Davant d’aquesta situació, alguns decideixen deixar-li un smartphone o una tauleta amb dibuixos animats perquè el petit es distregui.
Aquest tipus de situació és habitual. No obstant això, diversos experts assenyalen que calmar els nens mitjançant l’ús de pantalles podria afectar el desenvolupament del seu cervell i les seves capacitats futures.
Para crecer sanos, los niños menores de 5 años deben pasar menos tiempo sentados mirando pantallas o sujetos en carritos y asientos, dormir mejor y tener más tiempo para jugar activamente, según nuevas directrices de la Organización Mundial de la Salud. https://t.co/TuAnsiKGMK pic.twitter.com/1DbWdsgYrI
— Secretaría Nacional de Deportes (@sndpy) April 14, 2020
Sense pantalles fins als dos anys
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) aconsella que els nens menors d’un any no interactuïn amb pantalles. En els nens de 2 a 5 anys, es recomana que no sobrepassin l’hora. En canvi, el millor és que practiquin activitat física i que juguin.
El tiempo que pasamos sentados ha aumentado en los últimos 10 años
Adolescentes: 7 – 8 hrs
Adultos: 5.5 a 7 hrs
Niños de 5 a 11: 62%
65 años o más: 84%
La OMS recomienda que los niños de 0 a 4 años tengan 3 hrs de actividad física al día y nada de pantallas hasta los 2 años. pic.twitter.com/Rqu3yjIw2d— Liz Gómez (@YoSoyLizGomez) May 1, 2019
El temps que els nens passen davant d’una pantalla afecta el seu desenvolupament, segons els resultats d’una recerca liderada per la psicòloga Sheri Madigan, de la Universitat de Calgary (el Canadà). Els nens que passaven més temps davant d’un dispositiu entre els dos i els tres anys puntuaven pitjor en un test d’aptituds que se’ls feia als tres i als cinc anys.
L’estudi es va publicar el 2019 i, a les conclusions, la psicòloga recomanava a les famílies portar un control de l’ús dels dispositius i elaborar un pla per impedir que els nens estiguin massa temps davant de les pantalles.
Audiocontes, una eina per fugir de les pantalles
En aquest context, els audiocuentos suposen una alternativa en la qual el nen, sense suport visual, recrea el conte al seu cap i estimula la creativitat.
A més d’estimular la imaginació, creen un referent de dicció i entonació que ajudarà a l’expressió oral i a la lectura en veu alta. També poden ajudar a crear un hàbit de lectura i generar curiositat pels llibres. No dependre d’una pantalla també contribueix a un correcte desenvolupament de la vista.
No obstant això, és molt recomanable que aquesta activitat compti amb la supervisió dels pares, que han d’ajudar els petits a entendre el que estan escoltant, comentant-ho o complementant-ho.
D’aquesta manera, el nen juga amb la seva imaginació i aprèn a enfocar l’atenció. També amplia el seu vocabulari i aprèn a gestionar les emocions.
On trobar audiocontes
Aquests formats s’han convertit en un dels productes estrella de les editorials per al públic infantil. Actualment poden trobar-se molts portals que ofereixen gratuïtament diferents històries en forma de podcast.
El portal mundoprimaria.com disposa d’una gran oferta i no requereix de subscripció.
Aprender valores, como el de la responsabilidad, a través de cuentos es la forma más divertida y sencilla. 👉https://t.co/e7JvYi7FO5 pic.twitter.com/SLTPmlEisG
— Mundo Primaria (@MundoPrimaria) March 26, 2017
Més elaborats són els àudios que ofereix el portal sonolibro.com, de pagament. Es poden descarregar diferents títols que compten amb diferents veus per a cada personatge o efectes sonors que complementen el relat.
El tema de la setmana compta amb la col·laboració de la Universitat Catòlica de Múrcia (UCAM)
Junior Report ofereix aquest recurs gratuït durant l’època de confinament. Descarrega el pla de teletreball.