15 novembre 2024
spot_img
15 novembre 2024

Els riscos de publicar fotografies de menors a les xarxes socials

Un estudi de la UOC adverteix que les fotos quotidianes de nens i nenes serveixen de reclam per als agressors sexuals

Publicar una foto quotidiana d'un menor en plataformes socials pot comportar més riscos del que sembla. Un informe de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) adverteix els pares i mares sobre la importància de no compartir imatges dels seus fills menors a les xarxes, ja que poden atraure pederastes i agressors sexuals.

Aquest informe recull dades de l’estudi titulat Perfil del detingut per delictes relatius a la pornografia infantil. Segons aquest estudi, en el 72% dels casos d'agressors sexuals duals –que han estat condemnats per descarregar pornografia infantil i abusar de menors–, es van trobar imatges de nens no sexualitzades obtingudes de les xarxes socials. Es tracta de fotos aparentment innocents, que els familiars comparteixen sense ser conscients del risc que poden comportar.

El fenomen pel qual els familiars comparteixen fotos, vídeos i informació dels seus fills o néts menors d'edat a les xarxes es coneix com a sharenting. Segons la UOC, el 89% de les famílies comparteixen contingut d'aquest tipus a plataformes com Facebook, Instagram o TikTok.

Les raons per les quals els adults comparteixen aquestes fotos tenen a veure amb el costum de compartir informació de la vida privada i amb la recerca d'acceptació social. La situació afecta especialment la generació millennial, que va créixer amb les xarxes socials durant la seva adolescència i ara, en tenir fills, continua compartint continguts en xarxes de manera natural i sense ser conscients del risc que comporta.

Segons adverteix l'estudi de la UOC, les imatges de menors a les xarxes socials poden acabar a les col·leccions d'abusadors i ser utilitzades com a reclam per abusar d'altres nens.

Espanya és el primer consumidor de material d'explotació sexual infantil a Europa i el segon al món.

Sharenting i privadesa dels menors

El sharenting implica la sobreexposició dels fills a Internet. Els pares comparteixen a les xarxes socials fotos i vídeos dels seus fills des d'abans de néixer i al llarg de la seva infància.

Segons una enquesta realitzada per la signatura de seguretat informàtica AVG, el 81% dels nens tenen presència a Internet abans dels sis mesos i gairebé una quarta part (23%) la té fins i tot abans de néixer, ja que molts pares també comparteixen públicament les ecografies durant l'embaràs.

Les imatges que es comparteixen inclouen diversos moments de la vida quotidiana dels nens. Només al Regne Unit, els pares publiquen, anualment, prop de 200 fotografies dels seus fills menors de 5 anys. Això vol dir que ja circulen un miler de fotos de cada nen abans d'arribar als 6 anys.

La sobreexposició dels menors a Internet pot comportar diferents riscos. En primer lloc, la identitat digital dels nens escapa al seu control. Això pot derivar en problemes com la suplantació d'identitat, el frau en línia, el grooming -l'assetjament per part de pederastes a través de les xarxes socials- i altres formes de ciberassetjament.

A més, l'exposició dels nens a les xarxes socials pot tenir impactes negatius en la seva autoestima i privadesa. Els nens no tenen control sobre la seva identitat digital, ja que els pares són els que decideixen què compartir i on.

Per aquesta raó, els experts recomanen no compartir fotos dels nens o fer-ho respectant la seva intimitat, per exemple, ocultant-ne la cara. També és important involucrar els nens més grans en les decisions sobre compartir fotos i respectar-ne el consentiment.

També és important informar-se sobre les polítiques de privadesa de les diferents plataformes de xarxes socials i limitar l'exposició dels nens a internet per preservar la seva identitat i privadesa.

Si bé no hi ha una norma específica a Espanya, sí que hi ha lleis de protecció de l'honor, la intimitat i el dret a l'oblit que es poden aplicar en determinats casos. En situacions extremes, la Fiscalia podria arribar a intervenir i presentar demandes contra els pares per un ús públic inapropiat de les fotos dels fills.

Quan els influencers són menors d'edat

La popularitat d'alguns usuaris de xarxes socials, els anomenats influencers, ha portat les marques a buscar acords comercials per treure partit de la seva visibilitat a internet. Aquesta pràctica es coneix com a màrqueting d'influencers.

Actualment, un 60% dels professionals del màrqueting digital a Espanya duu a terme campanyes publicitàries amb influencers, segons les dades de l'estudi Content & Native Advertising d'IAB Spain. Entre aquests influencers, sovint es troben menors d'edat.

Els influencers menors d'edat són aquells nens i adolescents que han guanyat popularitat a les xarxes socials a causa del seu contingut i seguidors. És el cas de personatges com Las ratitas, Mikeltube o The crazy Haacks, molt populars a YouTube. Solen compartir continguts relacionats amb joguines, videojocs, llibres, alimentació o roba.

Si bé alguns poden gaudir de certs beneficis i oportunitats, aquesta activitat també comporta riscos. Els nens influencers acumulen milers de seguidors a les seves plataformes, cosa que significa que estan exposats a un públic ampli i divers. Aquesta exposició pot resultar aclaparadora i generar una pressió per mantenir una imatge idealitzada.

A més, aquests nens estan més exposats a patir casos de ciberassetjament. Els comentaris negatius, l'assetjament en línia i la intimidació poden afectar el seu benestar emocional i mental. El fet de compartir detalls de la seva vida privada també augmenta el risc que siguin víctimes de ciberdelinqüents, que poden accedir a informació personal, com ara la ubicació, les rutines diàries o les activitats específiques, cosa que pot posar en risc la seva seguretat. Així mateix, es poden veure pressionats per promocionar productes o serveis inapropiats per a la seva edat o ser explotats amb contractes desavantatjosos.

D'altra banda, un nen influencer pot patir un desequilibri entre la vida virtual i la real. L'atenció constant i la necessitat de mantenir una presència activa a les xarxes socials poden afectar-ne el desenvolupament personal, les relacions i la capacitat per gaudir d'altres activitats pròpies de la seva edat.

Per això és important que els adults prenguin consciència i estableixin límits saludables, supervisin la seva activitat en línia i l'orientin sobre la importància de la privadesa i la seguretat a internet.La Guia Legal sobre Niños Influencers, elaborada per la Universitat Rey Juan Carlos i IAB Spain, recull una sèrie de recomanacions per regular la relació entre l'influencer i les marques, especialment quan es tracta de menors d'edat.

Treballa l’actualitat a l’aula

Aquest article inclou materials didàctics exclusius per a subscriptors. Descobreix l’activitat que et proposem avui!

Restricted Content
To view this protected content, enter the password below:

Encara no estàs subscrit a Junior Report?

Subscriu-te

Si tu o el teu centre esteu subscrits,
introdueix el perfil de xarxes socials o el teu usuari

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -