3 maig 2024
spot_img
3 maig 2024

Emoció, comunitat escolar i família, pilars de l’alfabetització

Repassem els factors bàsics per garantir l’èxit en l’educació

Al setembre se celebra el Dia Internacional de l’Alfabetització i és el mes per antonomàsia de la tornada a l’escola, fins i tot en un any tan estrany com el que estem vivint. I, precisament per això i de la mà de Legiland, volem parlar de tres pilars que juguen un paper fonamental en el procés d’alfabetització: l’emoció, la comunitat escolar i la família.

Alfabetitzar és l’acció d’ensenyar a llegir i escriure, però sens dubte com en qualsevol aprenentatge si ens arriba a través de l’emoció i de la part vivencial, l’experiència passa a un altre nivell. Per aquesta raó, l’emoció és un dels pilars en aquest procés.

Quan llegim, no només adquirim coneixements, sinó que també interioritzem una història amb molts components. L’emoció és el més important de tots: és el que fa que sentim empatia i fem de l’aprenentatge una experiència viscuda i que es manté viva en nosaltres. I com s’acostuma a dir, “la saviesa és la teoria viscuda”, res que ens hagin explicat sense emoció serà tan ben acceptat com el que ens hagi fet viure una experiència.

Estretament relacionat amb la part emocional dels processos d’aprenentatge, trobem el joc com a element facilitador. Hi ha diferents mètodes per apropar-se a la lectoescriptura, per exemple, el global o analític, el fonètic…. Però són els ”jocs” els que estan directament relacionats amb el pilar de l’emoció.

Tal com expliquen des Legiland, el joc posa les bases per al desenvolupament de coneixements i competències socials i emocionals. Mitjançant el joc, els nens i nenes aprenen a crear vincles amb altres personatges i gestionar diferents emocions i situacions. El mateix passa jugant a través de la lectura, l’empatia pel personatge va més enllà.

Un altre pilar fonamental és la comunitat escolar. Des d’allà s’inicien els processos d’alfabetització i la seva importància és molt rellevant. Ho hem pogut comprovar durant el confinament. Amb la necessitat de realitzar les classes a distància i de manera virtual, s’ha produït una important bretxa entre aquell alumnat que comptava amb mitjans digitals i el que no. En aquest sentit, l’escola presencial garanteix als nens i nenes aquesta oportunitat.

També és responsabilitat de la comunitat educativa fer d’aquests processos un aprenentatge significatiu utilitzant els jocs, el treball per projectes i altres formes per connectar amb els coneixements previs, els interessos i les emocions dels nens.

I, finalment, el pilar de les famílies és totalment necessari per vehicular tot el que s’aprèn a l’escola. Les famílies contribueixen a promoure el valor del coneixement i actituds positives cap a la lectura i l’escriptura. Al cap i a la fi, les famílies són els models o referents dels més petits i han d’estar connectats amb l’escola per a treballar junts i aconseguir que els nens sàpiguen llegir i escriure. No només per obtenir més coneixements, sinó perquè aprenguin a reflexionar, crear-se opinions pròpies i crítiques i, en definitiva, ser més lliures.

Informació elaborada en col·laboració amb Legiland

 

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -