Els Especials Informatius de Junior Report són una eina educativa per tractar temes d’actualitat global, amb articles i una situació d’aprenentatge per fomentar el pensament crític i mobilitzar l’aprenentatge a l’aula.

Especial Informatiu

Dia del llibre

Descobrim l’origen del Dia del Llibre, analitzem els hàbits de lectura dels adolescents i explorem els seus gèneres preferits. A més, us portem de viatge per biblioteques fascinants, booktubers imprescindibles i, us fem una recomanació literària que no us podeu perdre!

Característiques:

Articles

Situació d’aprenentatge

Aquesta situació d’aprenentatge té com a objectiu reflexionar sobre la importància de la lectura, la història del Dia del Llibre i els hàbits de lectura actuals entre els joves. Té una durada d’1 hora i és adaptable per a tots els nivells educatius.

Presentem els objectius d’aprenentatge i les expectatives (3’)

  1. Conèixer els orígens del Dia del Llibre i la seva rellevància avui en dia.
  2. Reflexionar sobre les preferències de lectura dels joves i com les xarxes socials influencien els seus hàbits.
  3. Fomentar la creativitat i la col·laboració mitjançant la creació conjunta d’un relat literari.
  4. Promoure l’ús de la narració com a eina per reflexionar sobre les tendències literàries.

Introduïm el tema, fem grups i llegim! (10’)

  • Introduïm el tema. Expliquem breument els orígens del Dia del Llibre i la importància d’aquest dia per fomentar la lectura i valorar la indústria del llibre.
  • Formem grups de 3-4 alumnes. Assignem a cada grup un dels articles de l’especial. 
  • Lectura individual. Dediquem uns minuts a llegir l’article assignat, i prenem notes sobre les idees i conceptes més importants.

Creem un relat literari (40′)

Generem idees per al relat (10′)

  • Un cop llegits els articles, ens organitzem en grups.
  • Comencem una breu conversa sobre què hem après de cada article.
  • Després, fem una pluja d’idees i discutim com podem integrar els temes i idees dels articles llegits en un relat conjunt. Per exemple, podem introduir elements de les tendències juvenils actuals, com les novel·les romàntiques o el paper de les xarxes socials en les històries.
  • Els presentem a l’aula i decidim el tema del nostre relat conjunt. També pensem en l’acció i els personatges principals.

Escrivim el relat (20′)

  • Comencem a escriure el relat. Per fer-ho, establirem pautes per a l’escriptura. Per exemple, el relat ha de tenir un context relacionat amb el Dia del Llibre, una llibreria o biblioteca especial, o un personatge que sigui influenciat per les tendències de lectura juvenil.
  • Repartirem l’escriptura per grups. A cada grup se li assigna una part del text literari (plantejament, nus, desenllaç). Si som més grups, ho podem adaptar assignant una part a dos grups.
    • Plantejament: Presentem els personatges i exposem la història o el problema.
    • Nus: Exposa com es desenvolupen els fets.
    • Desenllaç: Inici del final, on es resol la història o el problema.
  • A mesura que avancem, podem modificar el relat de manera creativa, integrant elements de les diferents influències literàries de cada grup. Cada grup ha de col·laborar en la creació d’un relat coherent, compartint idees i argumentant sobre les seves decisions narratives.

Llegim el relat i el millorem (10′)

  • Cada grup presenta la part del relat davant la classe. Quan totes les parts estan presentades, fem una lectura conjunta del relat complet. Això permet veure com ens ha quedat la història i com hem integrat les idees en una història global.
  • Després, reflexionem sobre el procés creatiu. Algunes preguntes per guiar la reflexió poden ser:
    • Quines influències literàries hem integrat en el relat?
    • Com la lectura de l’article ha influenciat les decisions creatives?
    • Quin paper juguen les biblioteques, llibreries o els gustos literaris juvenils en la construcció del relat?

Tancament (2′)

  • Finalitzem la sessió destacant la importància de la lectura en la creació literària i com cada llibre, autora o autor pot inspirar-nos per desenvolupar les nostres pròpies històries.

Resum de la privadesa
Junior Report

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Galetes estrictament necessàries

Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.

Galetes de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.

El mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el lloc web.

Galetes addicionals

Aquest web utilitza les següents galetes addicionals:

(Indica aquí les galetes que esteu utilitzant a la web.)