El projecte Foto Report del Museu d’Història de Catalunya promou l’interès dels joves en temes socials a través de la creació d’un reportatge fotogràfic
Captar l’atenció dels joves a classe és cada vegada més difícil per als professors i professores. La fotografia és un gran exemple per mostrar, en una sola imatge, la gran quantitat d’informació i pot despertar el seu interès sobre el món que els envolta.
En aquest sentit, el Museu d’Història de Catalunya ofereix als centres educatius Foto Report, una activitat que porta a reflexionar sobre l’entorn. El projecte treballa la narrativa fotogràfica perquè els alumnes de l’ESO, batxillerat i cicles formatius fomentin una mirada crítica cap a la societat i, sobretot, cap al seu entorn més proper.
Es tracta d’una activitat dividida en dues parts. La primera consisteix en un taller virtual impartit pel fotoperiodista Quim Farrero, amb qui els estudiants aprendran a utilitzar la fotografia de manera creativa per construir una narració a través de les imatges. Farrero compagina les seves feines com a freelance amb la fotografia i edició gràfica de la revista Tail i la docència.
En el taller que imparteix als alumnes, Farrero posa com a exemple els prop de tres mesos de confinament que vam viure a causa de la pandèmia. “És una cosa per la qual hem passat tots i sembla que no és important, però podríem fer un relat fotogràfic del que vam viure aquells dies”, explica als joves estudiants.
La segona part de l’activitat és l’elaboració d’un reportatge fotogràfic en grup, un treball que es realitza a l’aula de l’institut. Per triar el tema, els alumnes exploraran el seu entorn més pròxim, ja sigui el seu barri, casa seva o el seu propi centre educatiu. Sobre aquest entorn, prendran nota de tots els aspectes que els agradaria destacar, tant de manera positiva com amb caràcter de denúncia. A través d’un debat a classe, es decidirà la temàtica del fotoreportatge col·laboratiu.
Difusió de l’experiència
Tots els treballs de Foto Report es difondran a través del blog del projecte, on es poden consultar els treballs que ja s’han realitzat. “Tot el que puguem fer a classe que tingui repercussió, té un valor afegit”, afirma Jami Bassols, professor de l’Institut Vall de Llémena a Sant Gregori. El docent valora de forma molt positiva l’experiència de col·laborar amb el Museu d’Història.
També ho creuen els alumnes, sobretot per la possibilitat d’aprendre de fotògrafs professionals. “Hem après molt d’ells, ha fet que la nostra qualitat fotogràfica hagi millorat molt”, assegura Víctor Ruiz, alumne del cicle formatiu de Grau Mitjà de Vídeo, DJ i So.
En el seu fotoreportatge han mostrat com és el dia a dia dels joves al centre. El resultat és el reflex sobre la perspectiva i la realitat dels seus estudis i l‘espai i el temps que comparteixen entre ells. “Volíem explicar el nostre cicle però també anar més enllà: no només el que fem a classe sinó també tot el que ens emportem fora”, explica Jan Verdú, alumne del cicle formatiu.
En el blog de Foto Report es poden veure tant les fotografies dels propis alumnes com un text introductori que defineix la intenció de cada projecte. D’aquesta manera, es poden veure reportatges com el de consumisme i la sostenibilitat durant el Nadal o l’experiència de vida dels joves, tots dos realitzats per alumnes de 3r d’ESO de l’Institut El Martinet de Ripollet. Amb aquestes imatges han volgut transmetre les seves inquietuds a través d’instantànies de la seva rutina, la seva família o el seu temps lliure.
L’objectiu final és que els estudiants utilitzin la fotografia com a llenguatge documental, tractin la informació a través de la imatge i facin una anàlisi de la societat actual i el seu entorn més pròxim. Una gran oportunitat per als joves per reflexionar sobre l’actualitat a través de l’objectiu d’una càmera.