Aquest dia dedicat a donar suport a causes solidàries sorgeix com una alternativa al consumisme que promouen esdeveniments com el ‘Black Friday’
El quart divendres de novembre se celebra el Black Friday , un dia en què moltes botigues fan descomptes als seus productes. Alguns consumidors, atrets per aquestes promocions, fan compres impulsives d’articles que en realitat no necessiten . Aquest esdeveniment comercial és molt criticat cada any precisament per fomentar el consumisme excessiu .
Per això, des de fa temps diferents organitzacions s’han aliat per impulsar altres celebracions. És el cas del Giving Tuesday , un moviment global que vol incentivar i multiplicar les bones accions entre les persones. L’objectiu és dedicar un dia a celebrar l’acció de donar . Aquest any, aquesta celebració té lloc el 28 de novembre .
Durant el Giving Tuesday , s’anima les persones a donar , ja siguin aliments , diners , objectes de segona mà , fins i tot temps (a través del voluntariat). És un dia per destacar la importància de la generositat i solidaritat i recordar que podem marcar la diferència al món a través d’ accions positives .
Aquesta idea va sorgir el 2012 als Estats Units de la mà de l’ONG 92Y Street de Nova York i de la Fundació de les Nacions Unides. A Espanya va arribar el 2015 i, des d’aleshores, el moviment ha aconseguit ajudar milers de persones . El 2019, es van recaptar 726.301 euros destinats a més de 300 projectes socials al país.
Participar al Giving Tuesday és molt senzill perquè engloba tot tipus d’activitats . Pots participar en una recollida d’aliments o joguines , oferir el teu temps com a voluntari en una organització solidària, organitzar una activitat benèfica al teu barri , fer una campanya a xarxes socials amb el hashtag #GivingTuesday per conscienciar…
Generar impacte positiu
Dies com el Black Friday promouen una forma de consum poc sostenible que afavoreix la compra compulsiva de productes. Això té un impacte al planeta , especialment ara que afrontem una crisi climàtica on els recursos per produir nous articles són limitats.
És especialment preocupant l’impacte de la indústria de la moda ràpida o fast fashion , una de les categories on més persones gasten els seus diners aquest dia de descomptes, segons dades de Statista. La fabricació de roba produeix una gran quantitat d’ emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i contribueix greument a la contaminació de l’aigua.
Tot aquest impacte negatiu és el que vol revertir el Giving Tuesday . Mentre el Divendres Negre pot contribuir a l’esgotament de recursos ia la producció desmesurada de productes, el Giving Tuesday promou la idea d’ utilitzar aquests recursos de manera més reflexiva i altruista .
Hem de tenir en compte que no tots tenim l’ oportunitat d’accedir a les mateixes coses . Tot i que participar en activitats solidàries no acabarà amb la desigualtat que existeix actualment al món, sí que podem provocar un impacte positiu a la societat .
Per això, aquest dia també demostra que la generositat col·lectiva pot marcar una diferència a la vida de milers de persones. L’impacte va més enllà de recaptar milers d’euros o centenars de joguines, ja que es construeix una cultura de solidaritat i de responsabilitat envers les altres persones de la nostra comunitat.
Una alternativa ecologista
Més enllà del Giving Tuesday hi ha altres celebracions que en els darrers anys han intentat proposar un model alternatiu d’actuar al que proposa el Black Friday . És el cas del Green Friday , que advoca per un consum més conscient i responsable amb el medi ambient.
Les seves iniciatives solen estar orientades a promoure compres que siguin respectuoses amb el nostre planeta. Això pot incloure, per exemple, descomptes en productes sostenibles o la promoció de la reutilització i el reciclatge com a substitut a la compra compulsiva de coses que no necessitem.
La proposta va ser impulsada a la Cimera del Clima de París (COP21) , un esdeveniment que se celebra cada any per abordar el canvi climàtic. La COP21 es va celebrar el 2015 i els líders participants van adoptar l’ Acord de París , que va establir una sèrie de compromisos per reduir les emissions contaminants i adaptar-se als impactes del canvi climàtic .
En aquesta cimera, la Comissió Europea també va decidir impulsar el Green Friday . La institució va anunciar una revisió de la normativa de la Unió Europea sobre l’etiquetatge d’ eficiència energètica als aparells elèctrics . La idea era cridar l’atenció de la societat sobre el malbaratament energètic i van aprofitar l’ocasió per animar els ciutadans a participar aquest dia.
En lloc de sucumbir al consumisme excessiu que promou el Black Friday , provem a explorar i recolzar alternatives més sostenibles i conscients.