Les històries escrites pels Premis Nobel de la Literatura també tenen un forat al cinema
Per aconseguir una bona pel·lícula és imprescindible tenir una bona història. Per això, el cinema ha seguit sempre molt de prop les històries d’autors que han guanyat el Nobel de Literatura per aconseguir un bon guió.
Un dels exemples més antics és El llibre de la selva de Rudyard Kipling (Nobel de Literatura 1907), que de seguida va convertir-se en un dels grans clàssics de Disney.
El dramaturg George Bernard Shaw (Nobel 1925) també va veure com dues de les seves obres de teatre més populars s’adaptaven al cine: Pigmalió i My Fair Lady. Shaw és l’única persona que ha guanyat un Nobel i un Oscar, pel guió de Pigmalió.
Diverses novel·les de l’escriptor Ernest Hemingway (Nobel 1954) també van convertir-se en pel·lícula: El vell i la mar, Un adeu a les armes i Per qui toquen les campanes. Igual que l’Assaig sobre la ceguesa de José Saramago (Nobel 1998), que va ser adaptat pel director de cine Fernando Meirelles al film A cegues.
https://youtu.be/Xb31uCywQ6U
L’escriptora canadenca Alice Munro va guanyar el premi Nobel de Literatura el 2013. Uns anys abans, el 2006, l’actriu i directora Sarah Polley havia portat al cine la seva novel·la Lluny d’ella, la història d’una dona malalta d’Alzheimer i del seu marit que intenta cuidar-la.
Per la seva part, el director espanyol Pedro Almodóvar va basar la seva última pel·lícula, Julieta (2016), en tres dels contes de Munro: Destí, Aviat i Silenci.
Les històries de Kazuo Ishiguro
El nou Nobel de Literatura ha escrit dues novel·les que s’han portat al cinema. La pel·lícula El que queda del dia (1993) està basada en la novel·la més famosa d’Ishiguro: El que resta del dia (1989), que explica el viatge d’un majordom anglès després de la Segona Guerra Mundial i el descobriment del fosc passat del seu antic patró.
D’altra banda, el film No em deixis mai (2010) està basat en la novel·la homònima publicada el 2005 i explica la història d’un grup de joves que passen la seva infància a Hailsham, un internat que en realitat no és tan idíl·lic com sembla…
De fet, Ishiguro té experiència com a guionista: va escriure el guió de La comtessa russa (2005), una pel·lícula ambientada a la ciutat xinesa de Xangai el 1936, on diplomàtics, empresaris i dirigents exiliats de diversos països es van refugiar fugint de la guerra que s’acostava a Europa.
Informa’t de tot a Junior Report | Castellano | Català | English