El consum televisiu ha canviat moltíssim amb l’aparició de nous dispositius i plataformes digitals
Fa vint anys, hi havia una escena típica que es repetia a totes les llars: pares i fills es barallaven pel comandament de la tele i decidir què es veia a casa. Però això ja és història.
Ara, pràcticament cada membre de la família té la seva pròpia pantalla per veure el que vulgui: una tele, una tablet, l’ordinador portàtil, el mòbil… I a més, poden veure’l quan vulguin, sense haver d’esperar.
Ja no depenem d’un únic aparell i, a més, la grandària dels dispositius s’ha reduït considerablement: dels televisors gegants que funcionaven amb un tub de rajos catòdic fins a les pantalles planes d’avui dia.
A més, la majoria ja són smart TV: televisors intel·ligents connectats a internet. Així tampoc necessitem estar pendents d’un horari de programació, perquè podem navegar per la xarxa o anar al videoclub virtual per veure el que vulguem.
Consum televisiu
Els avanços tecnològics i internet han transformat el consum televisiu, la manera en què veiem sèries, pel·lícules i altres programes.
Segons un dels últims estudis que analitzen el consum de televisió, a Espanya cada vegada hi ha més persones que opten per la televisió de pagament (Movistar+, Vodafone, Orange). Ara, les operadores acostumen a oferir un paquet de canals de TV juntament amb serveis de telefonia i internet.
És un exemple més de la influència d’internet en les nostres vides, per comunicar-nos, per informar-nos però especialment per entretenir-nos.
El temps que dediquem a veure la televisió es redueix cada any, mentre que el temps que passem navegant o veient continguts per internet no deixa d’augmentar. La diferència és encara més gran en adolescents i gent en la vintena, que consumeixen més internet que televisió.
Els estudis indiquen que el canvi és generacional. Mentre una persona gran pot passar fins a 6 hores al dia davant del televisor, un jove entre 13 i 24 anys passa 2 hores al dia veient la tele i la resta del temps navegant per internet, comentant a les xarxes socials, jugant a videojocs…
Les noves plataformes digitals
Internet ha revolucionat el món en el qual vivim: podem comunicar-nos més fàcilment, veure les notícies en directe, saber el que passa a l’altra punta del món… Tenim tanta informació a la nostra disposició que el temps se’ns queda curt.
Per això han triomfat les plataformes de ‘streaming’ i de vídeo sota demanda (VOD, per les sigles en anglès), perquè ens permeten veure els continguts que vulguem amb el dispositiu que sigui (smart TV, tablet, mòbil).
D’una banda, amb el streaming no fa falta estar davant del televisor: podem veure qualsevol programa per internet en qualsevol part del món, sempre que tinguem un dispositiu amb connexió.
Per l’altra, el gran èxit de les plataformes VOD (Netflix, HBO, Amazon Prime, Filmin…) es deu a que funcionen com una videoteca immensa plena de títols als quals es pot accedir pagant una tarifa mensual. A més, són títols recents i grans estrenes.
El negoci d’aquestes plataformes és tan important, que els anunciants prefereixen invertir en publicitat a internet abans de posar anuncis a les cadenes de televisió tradicionals.
Se acaba reinado de la TV:
El gasto en publicidad en Internet superará al de TV en dos años. https://t.co/RzOXJXK9k6 v @Gráficos de Statista pic.twitter.com/wx6rb6ngeS— cristian leporati (@cleporati) March 30, 2017
A més, moltes d’aquestes plataformes s’han convertit en productores de continguts de gran qualitat. No només ofereixen sèries, documentals i pel·lícules sinó que també les produeixen. És el cas de Stranger Things, produïda per Netflix, o Game of Thrones de HBO.
https://www.instagram.com/p/Balh0k2HvZ1/?utm_source=ig_embed
Junior Report impulsa una xarxa de Revistes Escolars Digitals gestionades per alumnes de secundària. Informa’t sobre el projecte aquí.