19 abril 2024
spot_img
19 abril 2024

Junior Report: periodisme al servei de l’educació

El diari d’actualitat per a joves celebra cinc anys com a mitjà de referència als centres educatius

Imaginem que un estudiant busca a Google informació sobre Cuba. Sap que, si afegeix el terme “Junior Report” a la cerca, obtindrà articles fàcils de llegir, rigorosos, veraços i actuals. Aquest és un dels motius que han convertit aquest diari d’actualitat en una eina de consulta per a lectors de tot el món. Actualment, Junior Report registra 1,6 milions d’usuaris únics mensuals, més d’un 75% a l’Amèrica Llatina. Però la dada més rellevant és el temps de lectura, que al maig arriba fins als 11 minuts.

“La nostra informació té un objectiu didàctic i per això s’utilitza per fer els deures o treballar l’actualitat l’aula”, comenta Alba Fernández Candial, que està al capdavant d’un equip de periodistes, infògrafs i docents que s’han plantejat el repte de fomentar la lectura de premsa als centres educatius. “Apliquem un llibre d’estil propi que ens permet parlar de qualsevol tema, per més complex que sigui, de manera contextualitzada”, afegeix.

La fórmula que segueix l’equip de redacció és cobrir una única notícia al dia, renunciant al breaking news i a l’anomenat clickbait, que busca augmentar l’audiència a través de titulars sensacionalistes. Les últimes setmanes, Junior Report ha explicat la guerra d’Ucraïna, les eleccions franceses, la compra de Twitter per part d’Elon Musk o per què puja el preu del gas, entre d’altres temes d’actualitat.

 

 

Fomentar el pensament crític a l’aula

“Que els i les joves llegeixin premsa és el primer objectiu, però volem que vagin més enllà: que prenguin partit sobre el que passa en el món perquè els afecta”, comenta Francesc Castanyer, editor del diari. Per convidar a la reflexió, cada notícia de Junior Report compta amb materials, recursos i activitats per treballar a l’aula.

Mauro Blanquer, professor de tercer d’ESO de l’Institut Henri Matisse de Paterna (València), és un dels subscriptors de La Notícia del Dia de Junior Report: “Em serveix de base per llegir en veu alta, repassar estructures lingüístiques i algunes qüestions d’ortografia, a més de ser un bon pretext per iniciar un debat i fomentar l’esperit crític”, comenta en una enquesta. Patrici Estellé imparteix una sessió de ‘Cultura i valors’ a l’IES Pere Fontdevila de Gironella (Barcelona) i també utilitza els recursos del diari per a joves. “Els motiva més treballar amb temes d’actualitat perquè els són més propers. Busquen les paraules clau, escriuen els seus propis articles… i aprenen a redactar, que és molt necessari”, valora.

Precisament, per treballar l’expressió escrita i oral vinculada a l’actualitat, Junior Report ha impulsat el projecte Revista Escolar Digital (RED), que ofereix als centres un programa didàctic amb l’objectiu de publicar un diari multimèdia dirigit, redactat i gestionat per l’alumnat. En aquest projecte d’educació mediàtica participen més de 5.000 estudiants. “Assessorem i tutoritzem el treball periodístic dels redactors i redactores perquè aprenguin a ser crítics amb l’entorn que els envolta”, comenta Elisa Pont, directora adjunta de Blue Globe Mitjana, l’empresa editora.

Debate JR
Sessió de debat sobre exploració espacial en un institut de Barcelona.

 

 

Nous continguts i materials

Per celebrar el seu cinquè aniversari, Junior Report estrena disseny, nous continguts i nous materials per treballar a classe. En la seva versió en castellà, el diari per a joves manté una secció a Lavanguardia.com oberta a tots els lectors: “Les notícies més visitades de Junior Report són ‘Quins països formaven part de l’URSS?’ o ‘Què signifiquen les sigles LGTBIQ+?’. Incidim en aquesta mena de continguts per ajudar el lector a contextualitzar la informació d’última hora”, conclou Alba F. Candial.

Els projectes informatius i educatius de Junior Report compten amb el suport d’universitats i empreses com Blanquerna-Universitat Ramon Llull (recursos periodístics), l’escola LCI Barcelona (creativitat i disseny) o Acer for Education (tecnologia orientada a la formació).

El diari també ha desenvolupat Unitats Didàctiques monogràfiques al costat d’institucions com ECODES (medi ambient), Unicef (infància), Cáritas (pobresa), INEFC (educació física i esport), Wiris (matemàtiques), Microfusa (músiques urbanes i producció musical), Acción Contra el Hambre (ODS2: Fam Zero), EUHT StPOL (estudis de turisme i gastronomia), COAC (arquitectura), Sincrotró Alba (accelerador de partícules), RO-BOTICA (robòtica educativa), Dincat (discapacitat intel·lectual), Platanomelón (educació sexual), ITA Salud Mental (salut mental i trastorns alimentaris) i el Pavelló Mies van der Rohe i Lilly Reich (tendències arquitectòniques). Pròximament, s’incorporaran continguts elaborats en col·laboració amb la Federació Catalana d’Autisme (autisme) o Epson Edu2030 (escoles verdes).

D’altra banda, Junior Report també col·labora amb entitats com l’Institut del Teatre (arts escèniques), SM Cruïlla (llibres i lectura), la Fundació Antoni Tàpies (art contemporani) o TechData (tecnologia per a les aules) per desenvolupar continguts educatius vinculats a l’actualitat. Els projectes de Junior Report van rebre el 2021 el segell de qualitat del Consell d’Innovació Pedagògica (CIP) de l’Ajuntament de Barcelona.

Cada dia seleccionem una notícia, n’expliquem el context i dissenyem materials perquè estudiants de tot el món puguin llegir, debatre i opinar sobre l’actualitat a classe. Subscriu-t’hi!

Últimes notícies

-Contingut patrocinat -